Byggahus.se
N
Vi har ganska lågt vattentryck i vårt nya system. Manometern visar 2-3 bar. Verkar som pumpen slår ifrån vid 3 bar och startar vid 2 bar. På systemet sitter (som jag frågade om i en föregående tråd) ett sedimentfilter. Jag gjorde rent det idag med ett backflow och det gjorde ingen skillnad på trycket.

Pumpen styrs av en sån här: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...umpar/pumptillbehor/tryckstrombrytare-710508/

Jag är helt novis på det här med vattensystem, men är det via den man styr trycket? Det sitter en hydrofor (?) som ser ut att max klara 8.6bar.

Kan man öppna den här tryckströmbrytaren för att ändra och är det säkert att ändra till högre spann? Finns det risk för följdfel med t.ex. frånluftsvärmepumpen (/varmvattenbredaren)?
 
Lossa skruven på topp av tryckisen lyft av kåpan, under finns en inställningg, har för mig att det står + - på den vrid mot plus, öppna en kallvatten kran, se när pumpen startar, stäng kranen, och se när pumpen stannar. den ska stoppa vid ca 4,5 bar. Om inte vrid lite till.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
N
J jonaserik skrev:
Lossa skruven på topp av tryckisen lyft av kåpan, under finns en inställningg, har för mig att det står + - på den vrid mot plus, öppna en kallvatten kran, se när pumpen startar, stäng kranen, och se när pumpen stannar. den ska stoppa vid ca 4,5 bar. Om inte vrid lite till.
jag provade och vrida på kugghjulet ett halvt varv utan effekt. Vet inte hur mycket jag vågar vrida. Vad är mycket och vad är lite på en sån här? (ibland kan ett halvt varv vara mycket på saker) :)

kommer lägsta trycket i intervallet följa med så trycket inte blir så lågt heller?
 
Lägsta om jag inte har fel stannar kvar, bara fortsätta vrida. men du ska på manometern, vilket tryck pumpen stannar på, Skrev i tidigare inlägg hur. Knacka till röret under tryckisen, den vara på gränsen med du har ökat. Lite luriga dom där, kan variera på något hekto upp/ner för varje pumpcykel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.