D
Dublin: Enklast i så fall är väl att köpa en bit vit avloppsrör och en skarv så kan du sätta dit den vid behov och ta bort när det inte behövs.
1 svar · 1,2k läst
E
Erik Eriksson9: [citat] Haha, du är kungen! Jag tittar oftare och ser vad det kan vara
8 svar · 1,1k läst
·
T
TheGame: Såg att bilden inte kom med på förra inlägget. Det löste sig iaf med delarna som följde med efter att jag kapade rören och anpassade längderna.
5 svar · 1,4k läst
A
avajadi: [citat] Lutningen skall ligga mellan 1 och 3 cm/m. Om det lutar för mycket rinner vattnet ifrån det fasta i avloppet och ökar risken för stopp.
48 svar · 91,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Hur blev det till slut? Fick du någon ordning på detta?! 🤔
28 svar · 4,8k läst
·
S
santos: Sen är det högtryck eller har iaf varit i branschen i många år så de seriösa har inte haft tid med småjobb. Det är även brist på folk i branschen. Då kommer det sådant folk och tjänar snabba pengar. Men någonstans 2-4000 kr Metern får man nog räkna med.
15 svar · 5,4k läst
·
Diskoteket
Diskoteket: Hej, jag har en fem matttson Garda duschblandare som börjat droppa. Jag beställde ett nytt överstycke som jag skulle montera. Vid montering gick det väldigt trögt att ”vrida på” överstycket (eller stänga för den delen). jag kikade in och såg att den lilla vita bricka som ligger inne i överstycket var i småbitar, vilket gjorde att det gick trögt. Segt så klart med en ny produkt
0 svar · 1,4k läst
B
bjorsi: [citat] Hur slutade det hela?
16 svar · 19,7k läst
T
TommyC: Det går att byta men en blandare som är nära 20 år gammal brukar vara ganska sliten så kanske bättre att byta hela blandaren. https://www.moraarmatur.com/sv/k%C3%B6ksblandare/mora-inxx https://www.moraarmatur.com/storage/11E32A77505940E17B535F5F5E1B89E4A3427B7B408E92CBEF5E88EEF327D684/6548b6653577476085eefc5be8afc78b/pdf/media/2d0bf14a05de4964ad76d216fd0f3fec/890727.pdf
2 svar · 3,7k läst
·
Kultypjämt
Kultypjämt: [citat] Ja därför jag ska byta ventilerna, så kommunen kan byta mätare den dagen vi kommer överens om här underQ4
20 svar · 10,9k läst
·
M
Malinovich: [citat] Tack för svar, låter troligt. Vi har stängt ventilen till vattnet nu 😊
4 svar · 1,2k läst
P
Prodigys: [citat] Har själv aldrig använt dom då det som sagt varit totalförbjudet hos oss. Har bara fått byta ut sjukt många då dom inte hållt tätt men våra tidigare rörläggare har aldrig varit kända för sin noggranhet.
10 svar · 3,5k läst
·
M
Markarbetaren: [citat] Funkar säkert men en brunn är nog omöjlig att få vattentät, inte minst så bildas det kondens i den. Men visst tätar säkert den mot forsande vatten.
6 svar · 1,2k läst
M
mxlmxlm: Samma fråga flera år senare. Kan göra rent luftinjektorn? Är det inte hydroforen som avses göras rent?
8 svar · 2,9k läst
M
mxlmxlm: Hej, Har en hydrofor Wellmate HP-150 CE med en Micronizer luftinjektor innan. Luftinjektorn krånglade för ett tag sedan men som jag fick ordning på (https://www.byggahus.se/forum/threads/nagonting-skjuter-ut-vatten.492503/#post-5300952). Trodde jag, men nu blev trycket i kranen hoppigt och då märkte jag att pumpen startar så fort man öppnar kranen. Trycket sjunker direkt (syns på
0 svar · 1,5k läst
O
Oscar Johansson1: Hittade du orsaken?
4 svar · 6,5k läst
·
S
Snabeln: Jag får tacka för hjälpen, monterade det idag, köpte även nya förminskningar 12-10. Tätt och skönt med ballofix under. Speciellt då jag märkte att jag saknade en tätningsring till blandaren. Får koppla loss den i helgen igen, men hyffsat mycket lättare med avstängning under diskbänken🙂
14 svar · 1,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: Krympmuff mot golvbrunnen, tex, https://m.lundagrossisten.se/catalogue/i9977
1 svar · 914 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Troligen menar rörmokaren de rör som går mellan stammen och köket. Vem som ansvarar för underhållet av dessa, t ex ska betala denna spolning varierar mellan BRFer. Gränsdragningen kan läsas i din förenings stadgar. Ett vanligt upplägg är att föreningen ansvarar för avloppsrören under golvet och från att de tittar upp ur golvet så är det du som bostadsrättshavare som
12 svar · 2,1k läst
·
J
jonaserik: Sugröret ska vara ca 1 dm från botten om det finns ett, på en vanlig 3-kammare så suger dom med slang. Normalt är det snålspolande toa när det finns tät tank och bara skit när det gäller villor. För lite vatten som knuffar ut skiten. Är det då för stor lutning på rören så kan vattnet gå ur och skiten stanna i röret, Brukar åka med vid nästa spolning. Sen det med luftning, kan
1 svar · 1,2k läst
A
Anonymiserad9425780543: Ett stort tack till er alla som hjälpt mig! 😀 Nu kan jag tryggt jobba vidare.
29 svar · 2,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: Du bör nog föregå med gott exempel i så fall och använda ett vårdat språk. Tråden blir ju inte direkt mer läsvärd med den typen av inlägg. Vill du anmäla till moderator så gör du det via de tre prickarna i inlägget.
40 svar · 18,2k läst
·
T
Tummen_mitt_i_hand: [citat] Det är en villa. Ett mindre badrum med endast toa och handfat. Jag ska byta ut handfat mot ett annat. Och vill då att de målar hela väggen när jag tagit bort handfatet. Kommer inte ha det nya handfatet på plats när de målar. Fimpa handfatet, sätta tillbaka kran och ja den påkopplad istället för att skaffa nya kopplingar? Tack!!
7 svar · 1,4k läst
·
nino
nino: [citat] Fast det där är en Jafo brunn, där har du inte samma problem som med Purus om tätskiktet går utanför. Men i sak har du rätt att det är fel att det ser ut som det gör.
9 svar · 6,9k läst
·
A
Alexn72: [citat] Då hade jag gjort ett test. Ta den längd slang du vill prova och spola igenom. Ska du få testet riktigt korrekt så monterar du duschmunstyckena i slutet. Tycker du att de är okej flöde så kan du vara lugn ( du matar med en 16mm kallvattenslang.. men i verkligheten får du även vatten från en 16mm varmvatten slang. Går du upp i dimmention så får du längre väntetid på
8 svar · 3,2k läst
J
jonaserik: J-A skitmontering , en sådan ska stå rakt upp och det ska vara ett rör ca 20 cm långt mellan och framför allt en klämringskoppling under brytaren. Då går enkelt att byta eller göra rent i den och rören.
6 svar · 1,6k läst
·
F
fribygg: [citat] Kan vi inte bara ställa frågan till TS : Lyckades du @Frågor att koppla in vatten och avlopp?
14 svar · 2,3k läst
·
A
Angreas: Hej, Jag håller själv på med ett silspetsprojekt och har fått lite tips på Rinkabyrör om att använda lin och gängpasta till metallkopplingar och gängtejp om det är plast. Kan det vara så att tillrinningen i spetsen inte är tillräcklig?
1 svar · 2,7k läst
·
S
stein82: Tack alla för hjälp! Nu är ventilen utbytt och allt fungerar som det ska. Ganska enkelt jobb för en nybörjare på VVS😊
12 svar · 5,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.