HasseTeknik
HasseTeknik: Är inte identisk med min, men mycket snarlik. Om det läcker ur kranen, så är det troligen en ny packning som behövs. Kolla om du har en avtagbar plastbricka i centrun av den vänstra kranen. Om så, så pilla bort den och skruva bort vredet. Stäng av vattentillförseln. Skruva loss själva ventilen. Titta på ventilkäglan. Om den ser ut så här ( se den gula i bilden ) , så finns det
3 svar · 1,8k läst
·
G
Genomklok: Det skulle då vara att lufttrycket i rören håller emot så att de inte fylls med vatten igen. Det är osannolikt att det skulle ha särskilt stor effekt, men går förstås att räkna på. Dessutom får inte rören luta neråt mot tappkranen, för då rinner det vatten som ändå kommer in dit i alla fall... Jag hade velat stänga av de två rören i fördelaren (ditt + i ritningen) och sedan
3 svar · 2,7k läst
·
X
xxargs: Jo det är olika former av titeringstester - en del arbetar när fällning uppträder men dessa arbetar på färgomslag när olika komplexa ämnen bildas och en del av dem är av färgande typ. titeringstester med GH och KH är verkligen att på en extra droppe så byter allt färg väldigt tvärt, medans pH-metrar bestäms inte på mängden tillsatt reagent mer än hur tydlig färgen är och mer
7 svar · 3,0k läst
·
ådal
ådal: En faluplast spilltratt med inbyggt vattenlås + en y-slangnippel? Ska klara 1.2 liter/s. https://www.hornbach.se/p/faluplast-spilltratt-71700-40-mm-vit-8082375/8127818/ https://www.hornbach.se/p/faluplast-y-slangnippel-78640-20-mm-8082433/8696637/
2 svar · 2,8k läst
·
Karl-Bertil Jonsson
Karl-Bertil Jonsson: [citat] Vad är ett rekommenderat avstånd? Bör man lägga någon slags isolering imellan?
8 svar · 2,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: Frånslagstrycket bör vara strax under det tryck som pumpen orkar ge.
1 svar · 785 läst
·
S
saltet: Så har jag gjort på en slang som delvis ligger ovan jord. Dessutom har jag lindat elkabeln med alutejp samt sedan isolering köpt på Bauhaus. Fungerat bra minst ner till minus 20.
1 svar · 1,1k läst
T
teo77: Jag tänkte mer på hur jag ska få in kopplingen i väggdosan igen. Jag fick ut kopplingen, men mest för att röret släppte från koppling. Tänkte köra med en wire för att dra i ett nytt rör.
5 svar · 1,2k läst
M
martinåsaka: Hej, har vattenprov på 0.44 mg/l järn i vattnet och kalkhårdhet på 11. Ville bli av med det men vad behöver man för filter? Har även en uv lampa filter för bakterier efter som kräver ca 3-4 i hårdhet för o funka bra. Blivit offerterad 1 filter för järn och 1 för avkalkning på tot 75000. Sen pratade jag med en annan som säger det räcker med avhärdningsfilter jms modell 700 enbart
0 svar · 719 läst
J
Jörgen Petersson1: [citat] Rören är 15-20 centimeter i diameter (förmodligen avloppsrör då?). Rostrosorna kanske som mest 5-8 cm i diameter men buktar också ut någon centimeter på några ställen. Sen läcker det ut lite lite fukt från rören tror vi, inte så att det droppar men det ser liksom fuktigt ut från där ett rostparti sitter. Skickar snart bild. När man byter: vilken typ av material på rören
31 svar · 2,9k läst
Krilleman
Krilleman: Täcklocken sitter ditskruvade på gängan. Du måste lossa på halvkopplingarna för att få loss dom.
14 svar · 3,0k läst
·
mr.Wolf
mr.Wolf: [citat] Super, tack så mycket! :)
10 svar · 2,5k läst
·
S
saltet: Du bör fråga även om kostnaden för service samt hur ofta det behöver göras. Har själv en mängd filter. Vet att detta blir en kostnad man bör ta hänsyn till. Senast bytte vi filtermassa i ett av filtren samt rengöring plus rengöring av ett ytterligare. Dessutom är numera saltkostnaden att inräkna i driftkostnaden. En säck salt kostar numera ca 200 kr och vi förbrukar säkert 15-20
3 svar · 3,8k läst
R
RageGuitar: Har fått tillbaka ett av dom två vattenproven jag har tagit. Prov 1. Utan några filter inkopplat: godkänt prov.
8 svar · 3,0k läst
B
Bagtjesen: [citat] Jag hade även en annan fråga om toalettstolen i samma badrum, och där fick jag förslag om Hafa och serien Ocean/Kioto från runt 2002-2003. Det stämde då även med handfatet där det verkligen också står Hafa. Hittade bilder på två av deras blandare från den tiden som ser väldigt lika ut men jag kan inte avgöra vilken. Det har troligtvis ingen större betydelse för
7 svar · 1,2k läst
·
H
Harald Blåtumme: Om det bara är toasitsen som ska bytas så finns det som sagt åtskilliga av typ universal, generiska som ska passa en mängd olika modeller. De gamla fästena du visar på bilden kan du skruva bort underifrån, den nya toastolen har egna fästen som skruvas dit på samma vis. Bredden mellan hålen/fästena är enkelt reglerbart åtminstone på de toasitsar jag stött på (fästena klickar in i
9 svar · 2,8k läst
·
P
placerej: Det där är riktigt mycket järn och kräver nog tyvärr ett dyrt filter om du ska slippa besvär. Jag fick 0.37 på mitt svar från en två år gammal borrad brunn och redan på den nivån leder det till en del avfärgningar i dusch, toalett, tvättmaskin m.m. Det har blivit aningens bättre med tiden, men det är fortfarande på gränsen till att jag klarar mig utan ett filter. Hade jag haft
1 svar · 1,3k läst
·
J
jailolous: [citat] Kabelskydd har jag men fick info om att man alltid sätter en 75 rör på sådana installationer för minimera kondensrisk och bättre installation. Mer än så vet jag inte. Innan så var jag med på ditt spår, dock inte 52 hål men kanske 72 för att kunna isolera ordentligt.
2 svar · 816 läst
B
Buster65: Testa att byta strålsamlaren då dom blir dåliga emellanåt alternativt sätta dit ett stabiliseringsfäst likt detta https://www.fmmattsson.com/sv/tillbehor/kok/39147000 För jag antar att du har kollat så det är rent och inga skador i godset innan själva insatsen monterats samt använt armaturfett
3 svar · 1,4k läst
·
L
lillefar: Tack för svaren. Utifrån miljön så förstår jag att det är bra att allt fungerar (även om det enda som påverkas av mitt avlopp är grannens åker). Synd bara att de gjorde kontrollen i maj och inte i augusti. 🙂
8 svar · 1,5k läst
Störstmjölken
Störstmjölken: Om det var från varmvattenröret så känns det helt klart som att vatten kommit in där bakom blandaren då det ärnså stor springa just vid fogen
15 svar · 4,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: FM Mattson och Mora (numera samma företag) var vanliga på den tiden och har en bra kundtjänst så du kan börja med att kontakta dem och fråga om det är en av deras modeller. Gustavsberg var också vanliga men jag vet inte hur deras kundtjänst är.
3 svar · 1,5k läst
·
S
svenjonnys: [citat] Är bara lite nyfiken på hur det gick...! Har nämnligen liknande projekt på G...! //Jonny Borlänge
21 svar · 7,3k läst
·
X
xxargs: Och man spar en del möda om man skaffar sig en billig oljefri kompressor från biltema/jula för runt tusingen och en slang och däckpåfyllningskit med manometer till denna. Att hand och fotpumpa upp trycket på en tom hydrofor på typ 300 liter gör man typ en enda gång. - visst hydropress är ofta så liten att man kan få upp trycket på rimlig tid med hand/fot-pump - men ack så smidigt
2 svar · 979 läst
O
Oldfart: Installation av nya tappvattenrör i hela huset. Spelar det någon roll om jag väljer NKB- eller ISO-dimensioner? Kanske tänker för mycket men min fundering är om ISO riskerar att ta över helt så att NKB blir jobbigt och/eller dyrt att komplettera i framtiden?
0 svar · 636 läst
N
neofusion: En annan tråd i forumet fick mig att misstänka att det handlar om en äldre variant en Mora blandare, så jag tog kontakt med företaget och fick det bekräftat att det mycket riktigt är en Mora Temp köksblandare. Resevdelen i mitt fall har RSK-nummer 8937589 (ventilhylsa och kolv). Den andra tråden:
1 svar · 806 läst
·
T
Tynnis2: Hej, Jag har en 300l standard hydrofor från 1996 och funderar på att installera en luftinjektor för att reducera svavelväte Tittar på olika modeller av automatisk avluftning. Fundera på att montera en automatisk avluftning på röret till vattenståndsstället? Tar gärna emot råd om ni har erfarenhet av sådan installation. Hittade dock Spirotop avluftare som ska monteras på toppen av
0 svar · 993 läst
·
S
steber007: [citat] Jag har Danfoss konstanttryck i sommarstugan. Det var inte lätt att hitta lösning till ett sådant system. Luktade ägg i hela storköket. Hittade till sist luftblandare BL-3 på varab.se. Med den mängden svavelväte var jag skeptisk, men det fungerar faktiskt. En svag lukt fanns kvar, men med ett kolfilter från Claes Ohlson så försvann all lukt. Har fungerat utmärkt sedan jag
1 svar · 2,8k läst
·
V
Vector: Sätter du dit en för värmesystem så rostar den upp. Du måste ha en för dricksvatten
1 svar · 1,0k läst
T
Tornhuset: De vimsar fortfarande. Jag fick just mitt kapverktyg V6, och där ingår extraverktyget (som någon också nämnt ovan). Och om det är till cc60 eller cc40 spelar ju såklart ingen roll, men jag misstänker att skärdjupet skiljer. Har läst i en annan tråd tidigare att man skall kapa 10.5 mm från väggen, men mitt nya verktyg skär 13-14 mm från väggen. Det första måttet är kanske då
18 svar · 5,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.