Jag har noll koll på hur min varmvattenberedare fungerar och har problem att hitta bra information på nätet. Den här vintern har våra vattenelement varit bra mycket kallare än tidigare år. Har luftat några av dem men det kom bara vatten. Varmvattenberedaren förstår jag mig inte på, det är av märke Focus och jag antar att det är två system, ett för dusch/kranar och ett för elementen. Den är ca 2.5m hög och har en panel med värme och tryck. När jag kollade så såg jag att tryckmätaren står på 0 bar, och undrar om det är därför elementen är kalla. Temperaturen har alltid verkat ganska lågt på 30 grader, men jag får ut hett vatten i dusch/kranar så jag har inte ägnat det nån vidare tanke. Går tyvärr inte att komma åt och öppna upp panelen då tidigare ägare byggt in en bänk framför. Går såklart att montera bort men tänkte först fråga om nån kan förklara vad det är jag ser, hur det fungerar med varmvatten och element, och hur man går vidare med felsökning. Har läst manualen men den är inte vidare pedagogisk.
Du har inget tryck i värmesystemet.
Du måste lokalisera påfyllningsventilen.
Kontrollera samtidigt om det är säkerhetsventilen till värmen som ev kanske står och droppar när du kommit upp i 1,0 bar...
Ta bort bänken och lossa panelen för att komma åt "innanmätet".
Du kanske kan läsa dig till var påfyllningsventilen sitter om du har anvisningen?
Är den en Focus PV13 elpanna du har som komplement till bergvärmen?
Du måste lokalisera påfyllningsventilen.
Kontrollera samtidigt om det är säkerhetsventilen till värmen som ev kanske står och droppar när du kommit upp i 1,0 bar...
Ta bort bänken och lossa panelen för att komma åt "innanmätet".
Du kanske kan läsa dig till var påfyllningsventilen sitter om du har anvisningen?
Är den en Focus PV13 elpanna du har som komplement till bergvärmen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stämmer, en pv-13 är det, men det är inte bergvärme. (antar att den går på vanlig el). Enligt manualen så är pannan av modell SS2326.
Men då kan jag fylla på den själv alltså? Om det visar sig att den står och läcker, är det något jag kan göra något åt eller behöver jag ta in en rörmokare då?
Och panelen har alltså bara med värmeelemtens system att göra. Det rör inte varmvatten till kranar och dusch?
tack för hjälpen!
Men då kan jag fylla på den själv alltså? Om det visar sig att den står och läcker, är det något jag kan göra något åt eller behöver jag ta in en rörmokare då?
Och panelen har alltså bara med värmeelemtens system att göra. Det rör inte varmvatten till kranar och dusch?
tack för hjälpen!
En PW-13 i den vänstra luckan, så på vänster sida sitter 2 st ballofixer. och båda måste öppnas för att fylla på systemet. Öppna en och fyll sakta , håll koll på manometern stanna på 0,9 bar, och stäng ballofixerna.. Troligtvis ligger panna ovanpå VVB, är det 3 proppar till pannan och 3 eller 2 proppar till VVB.
EDIT, Några fler frågor om PW-13
EDIT, Några fler frågor om PW-13
Okej, det gick bra att öppna upp. Då öppnar jag alltså de två bakre ventilerna och häller i lite vatten åt gången i dem båda tills tryckmätaren visar precis under 1. Till höger ser jag vad jag tror är 3 proppknappar. Bifogar bild. Någon från före min tid verkar ha förutsett det här och ritat ut var påfyllning sker på sidan av väggen.
Är det nånstans i den här delen av skåpet som jag ska hålla utkik efter läckage, eller är det utanför skåpet bland alla rör som det lär läcka? Det står också i manualen att man ska testa en säkerhetsventil 1-2 ggr om året, är det något som finns inuti den här delen av skåpet?
red - kom på. Behöver strömbrytaren slås av innan jag börjar öppna ventiler och fylla på?
Är det nånstans i den här delen av skåpet som jag ska hålla utkik efter läckage, eller är det utanför skåpet bland alla rör som det lär läcka? Det står också i manualen att man ska testa en säkerhetsventil 1-2 ggr om året, är det något som finns inuti den här delen av skåpet?
red - kom på. Behöver strömbrytaren slås av innan jag börjar öppna ventiler och fylla på?
Redigerat:
Siffrorna visar just nu 44 (46). Igår visade dem 30 (45). Jag har varit orolig att det är bruksvattnet som har så låg grad och att det finns risk för legionella, men var den pannan är och hur jag ser vad den har för värme vet jag då inte. Bor i sthlm och jag vet att en granne nämnde att de har fjärrvärme, kan det vara så att jag får mitt varmvatten via kommunen då?J jonaserik skrev:
Tycker att jag borde ha fått nån räkning för det vid nåt tillfälle isf, men betalar bara för vatten och sophämtning.
Bry dig inte om att röra den röda hatten, Säkerhetsventilen. Skulle det mot förmodan vara en läcka i panna, så skulle det rinna vatten på golvet, så glöm det.R redletter skrev:Okej, det gick bra att öppna upp. Då öppnar jag alltså de två bakre ventilerna och häller i lite vatten åt gången i dem båda tills tryckmätaren visar precis under 1. Till höger ser jag vad jag tror är 3 proppknappar. Bifogar bild. Någon från före min tid verkar ha förutsett det här och ritat ut var påfyllning sker på sidan av väggen.
Är det nånstans i den här delen av skåpet som jag ska hålla utkik efter läckage, eller är det utanför skåpet bland alla rör som det lär läcka? Det står också i manualen att man ska testa en säkerhetsventil 1-2 ggr om året, är det något som finns inuti den här delen av skåpet?
red - kom på. Behöver strömbrytaren slås av innan jag börjar öppna ventiler och fylla på?
Det med värdena på displayen är vad som den markerar för temperaturer som den ska jobba med, så länge som det inte skiljer en större variation mellan det inom parantesen och den till vänster, så bry dig inte.
Du har ett PM
Klicka här för att svara




