Vatten & Avlopp
Buster65: [citat] Jag förstår. Det är en varmvattenberedare, dock bara på 5 liter
geandhei: I vårat förra hus hällde jag ner maskindiskmedel utblandat med kokande vatten. Sen efter 15 min ner med en vanlig trädgårdslang som kopplad till kökskranen och fullt ös med varmvatten brukade gå att mata in slangen 3-4 meter efter en del jokklande. Ha inte för lång slang så vattnet hinner svalna för mycket. Sen om stocket släpper spola länge i hon med vatten och några gånger i wc
mogge_73: Ja och nej. Man kan göra det mindre dåligt om man säger så. Ett sandfilter med backspolning skulle ta bort en del av järnet. Jag skulle gissa någonstans mellan 80-90% av järnet försvinner. Det kommer fortfarande bli gult, och sätta igen ledningsnätet, men inte lika fort. Man kan börja med att sätta in ett filter för svavelväte, järn, mangan och kalk. men det kräver att man inte
lostinsweden: [citat] Ja jag vill bara ha den billigaste lösningen. En sådan mätare brunn verkar dyr men smidigt att sätta in. Betongbrunnen ser ut som det blir billigare men jag kommer behöva extra hjälp av en entreprenad att leverera, lyfta, maskinhyr för håltagning osv.
oskarrgh: [citat] [citat] Oj ja detta var inget jag funderar över på ett tag. Fick aldrig något svar tyvärr och grävde aldrig djupare i det efter att vi konstaterat att vattenlåset var trasigt och byte till nytt som effektivt stängde ute oljudet.
Tompafix: Här kommer en bild på eländet [bild]
etompau: Jag har stött på Spoltec några gånger gällande rensning av rör, de verkar kunna sin sak. De erbjuder rörinspektion.
karlmb: [citat] Jo, här också, men de ville inte ge nya lov där man tvingas backa så långt. Att snart varenda lastbil kan backa själv eller styras utifrån med fjärrkontroll i svåra lägen var inget som imponerade på tanten. Men jag struntade i att driva det vidare då jag ansökt om att ta hand om slammet själv från början och först senare när jag kanske tröttnat på det, behöver ha en
cpalm: [citat] Vis av erfarenhet brukar det vara så gott som omöjligt att få bort den när det ser ut sådär. Åtminstone om man inte använder en hyfsat rejäl mutterdragare, och då behöver man en fyrkanthylsa. Så ställ in dig på att behöva borra ur den. Vilket brukar vara lätt då de brukar vara ihåliga och i mässing. Utmaningen kan då snarare vara att hitta en borr eller metallhålsåg
BSOD: Ja eller så beror det på att det galvade röret från 30 talet är slut och måste bytas i sin helhet, inkl genomföring till huset. Då ska sträckan grävas upp, rörmokare byta röret, sedan återfylla etc. Dessutom med tanke på att det är läck på inkommande vatten, kanske jobbet är av akut karaktär, vilket gör att jobbet är mer av jourkaraktär. Hur ser återställning ut? Huruvida
evalottis: Hejsan Har tänkt rensa golvbrunnen i garaget men sitter en platta ivägen så kommer inte åt. Plattan sitter lös men för stor för att få ur brunnen. Är det en gammal brunn för typ oljeavskillning?
Eli G: Hej forumet, När jag sitter i nedervåningen och någon spolar toaletten på övervåning så kan det ibland hända att det hörs ljud av "slag" i avloppen. Någon som vet vad det kan bero på? Bra att tillägga är att jag bor i ett radhus från 70-talet.
PennG: [citat] Vilken bra kommentar "dags att ringa en rörmokare"man är på detta forum för att veta hur man ska lösa problemet själv
jonaserik: Det som krilleman visade är Vatett och dom på pumpen är med säkerhet lite rundade. Köp av bägge sorter och lämna tillbaka dom som inte används, s.k återköp som alla har.
mexitegel: [citat] Nuvarande montering är inte mycket att orda om. Men vad som gäller vid utbyte är en annan sak och det kommer förr eller senare då vattenmätare i villor byts vart 10:e år. Nu är din nog din inte jättegammal då det är en fjärravläst ultraljudsmätare från Kamstrup. Vad som gäller för mätarplatsen står i de kommunala föreskrifterna om användandet av den allmänna
felixamadeus: [citat] haha, ja det kan man säga. Men ibland ska man ha lite tur också, så det är bara att vara glad och tacksam.
Pickadollen: Jag gissar på kalk i vattnet, vad är pH-värdet? Om pH-värdet är högt (för högt?) så kan det uppkomma flagor i vattnet vad jag förstår. Finns en liknande tråd på forat https://www.byggahus.se/forum/threads/vita-sma-sma-partiklar-i-dricksvattnet.18123/post-68948
Michel Atallah: Hej, vi har köpt ett hus byggt på 40 talet med källare. Utanför garageport i källaren har vi en dagvattenbrunn (Se bild). Brunnen är ca 15cm diameter och kanske 1.5 m djup, ner till lera/mark/stenkista. Problemet är att brunnen ligger i garagebacken, precis utanför porten till källaren och den blir full så fort det regnar mycket. Vatten rinner ner och brunnen fylls igen så att vatten
Tornhuset: [citat] Är det någon som har en länk till motsvarande finska regler (typ säkertvatten), för några måste de väl ha? Frågar endast av intresse!
useless: [citat] Nej, den typen av ventiler hör inte hemma på vinden. Det beror inte bara på temperaturen. Efter 10 år hårdnar gummit i ventilen så den börjar läcka. [citat] Det borde räcka med en så långt ut på stammen som möjligt.
Ingper: Jag skall på sikt byta toastol på ena toan, och vill därför förbereda med rätt prylar så man slipper stå med avstängt vatten längre än nödvändigt. Men jag blir osäker på vad jag kommer hitta när jag lossar vattenanslutningen från väggen. Den är gissningsvis från sent 80-tal. Det som stör mig är att jag inte ser några gängor utan väggbrickans (lekande ?) mutter verkar vara
Dimitris76: [citat] Jag vet... jag länkar "for future reference" 😉
Dimitris76: https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-laeckande-vattenutkastare.502706/#post-5457843
Dimitris76: https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-laeckande-vattenutkastare.502706/#post-5457843
Dimitris76: https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-laeckande-vattenutkastare.502706/#post-5457843