Någon här som vet hur man kommer in i varmvattenberedaren Metro modul 300? Den droppar/läcker under till och ser att det kommer från framkanten. Men sen sitter det ju massa frigolit så man ser inte mer. Kan man göra något för att se om det är en ledning eller packning som läcker? Var inte längesen vi bytte ventilen som är till vattnet som ska läcka ut i avloppet. Om ni vet vilken ventil jag menar, minns inte om det hette blandningsventil eller säkerhetsventil.
J jonaserik skrev:
Ja du inget bra, det blir att ta fram morakniven och skära ur bitar i isoleringen, sen går det att lossa taket. Går även att lossa frontplåten. Lite jobb är det. På topp finns det det bult och se om det läcker där. Hur gammal är den, vet du det. det finns inga andra delar i den, utan bara en stor tank. Hur ni otur så är det en läcka i en svets. Oavsett så måste man veta var, kan gå att täta till det lite akut. Lite söndagsjobb att klä av den.
Produkter som diskuteras: "morakniven"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar. Provade att skruva loss luckan då går den inte att öppna för termostaten sitter inbyggd i den. Så tar man och öppnar fronten för mkt så sluta väl sladdarna ur där. Vet du om det bara är en tank i? Så man inte råkar skära i något annat? Den är gammal runt 15-20år. Men fungerar klockrent i övrigt.J jonaserik skrev:Ja du inget bra, det blir att ta fram morakniven och skära ur bitar i isoleringen, sen går det att lossa taket. Går även att lossa frontplåten. Lite jobb är det. På topp finns det det bult och se om det läcker där. Hur gammal är den, vet du det. det finns inga andra delar i den, utan bara en stor tank. Hur ni otur så är det en läcka i en svets. Oavsett så måste man veta var, kan gå att täta till det lite akut. Lite söndagsjobb att klä av den.
OK ursäkta mig, termostaten sitter i frontluckan på höger sida, det går fort i bland, har du skurit bort isolering i nederkant på tanken. El-patronen sitter under locket på mitten där. Syns inget med vatten runt allt. Så troligtvis är det en svetspor som rostat igenom och då är det kört med den VVB. Även om det läcker liiite så kan ni klara er en vecka eller så, innan byte. Har ni kalkhaltigt vatten ska ni ha en emaljerad, lite dyrare men bättre. Tar ni samma fabrikat, så ska ni plundra den gamla på el-patronen ( lossas med en mutter ) tung och keramisk, samt termostatenheten. Bra att ha reserv för framtiden, kan med fördel läggas i en tät plastpåse innanför nedre luckan.
Nej inte skurit alls än, inte vågat 😬. Menar du att man ska skära av under till där jag tagit foto? Eller försöka öppna så långt det går och sen skära loss frigoliten där?J jonaserik skrev:OK ursäkta mig, termostaten sitter i frontluckan på höger sida, det går fort i bland, har du skurit bort isolering i nederkant på tanken. El-patronen sitter under locket på mitten där. Syns inget med vatten runt allt. Så troligtvis är det en svetspor som rostat igenom och då är det kört med den VVB. Även om det läcker liiite så kan ni klara er en vecka eller så, innan byte. Har ni kalkhaltigt vatten ska ni ha en emaljerad, lite dyrare men bättre. Tar ni samma fabrikat, så ska ni plundra den gamla på el-patronen ( lossas med en mutter ) tung och keramisk, samt termostatenheten. Bra att ha reserv för framtiden, kan med fördel läggas i en tät plastpåse innanför nedre luckan.
Tack för tipset, det ska jag komma ihåg att spara.
Tack lyfte på locket ovanpå den och där var torrt.J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden