Någon här som vet hur man kommer in i varmvattenberedaren Metro modul 300? Den droppar/läcker under till och ser att det kommer från framkanten. Men sen sitter det ju massa frigolit så man ser inte mer. Kan man göra något för att se om det är en ledning eller packning som läcker? Var inte längesen vi bytte ventilen som är till vattnet som ska läcka ut i avloppet. Om ni vet vilken ventil jag menar, minns inte om det hette blandningsventil eller säkerhetsventil.
 
Ni har en ny säkerhetsventil och då vet ni var allt sitter. Kan du mer precisera var det läcker, kanske ta ett foto var det rinner. Gärna ett foto på hela underdelen som sitter med ( tror ) 8 bultar.
 
  • Gilla
8861
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ni har en ny säkerhetsventil och då vet ni var allt sitter. Kan du mer precisera var det läcker, kanske ta ett foto var det rinner. Gärna ett foto på hela underdelen som sitter med ( tror ) 8 bultar.
 
  • En bild under en diskbänk med rör, isolering, vattenläckage och mögelskador markerade med en cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ser att det rinner från det inringade området.
 
Syns det ok här?
 
  • Blurry inifrån-vy av en varmvattenberedare med anod, rör och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Belysningsarmatur demonterad, utsatta elektriska ledningar och takfäste, säkerhetsrisk, underhållsarbete, oordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du inget bra, det blir att ta fram morakniven och skära ur bitar i isoleringen, sen går det att lossa taket. Går även att lossa frontplåten. Lite jobb är det. På topp finns det det bult och se om det läcker där. Hur gammal är den, vet du det. det finns inga andra delar i den, utan bara en stor tank. Hur ni otur så är det en läcka i en svets. Oavsett så måste man veta var, kan gå att täta till det lite akut. Lite söndagsjobb att klä av den.
 
J jonaserik skrev:
Ja du inget bra, det blir att ta fram morakniven och skära ur bitar i isoleringen, sen går det att lossa taket. Går även att lossa frontplåten. Lite jobb är det. På topp finns det det bult och se om det läcker där. Hur gammal är den, vet du det. det finns inga andra delar i den, utan bara en stor tank. Hur ni otur så är det en läcka i en svets. Oavsett så måste man veta var, kan gå att täta till det lite akut. Lite söndagsjobb att klä av den.
Tack för svar. Provade att skruva loss luckan då går den inte att öppna för termostaten sitter inbyggd i den. Så tar man och öppnar fronten för mkt så sluta väl sladdarna ur där. Vet du om det bara är en tank i? Så man inte råkar skära i något annat? Den är gammal runt 15-20år. Men fungerar klockrent i övrigt.
 
OK ursäkta mig, termostaten sitter i frontluckan på höger sida, det går fort i bland, har du skurit bort isolering i nederkant på tanken. El-patronen sitter under locket på mitten där. Syns inget med vatten runt allt. Så troligtvis är det en svetspor som rostat igenom och då är det kört med den VVB. Även om det läcker liiite så kan ni klara er en vecka eller så, innan byte. Har ni kalkhaltigt vatten ska ni ha en emaljerad, lite dyrare men bättre. Tar ni samma fabrikat, så ska ni plundra den gamla på el-patronen ( lossas med en mutter ) tung och keramisk, samt termostatenheten. Bra att ha reserv för framtiden, kan med fördel läggas i en tät plastpåse innanför nedre luckan.
 
J jonaserik skrev:
OK ursäkta mig, termostaten sitter i frontluckan på höger sida, det går fort i bland, har du skurit bort isolering i nederkant på tanken. El-patronen sitter under locket på mitten där. Syns inget med vatten runt allt. Så troligtvis är det en svetspor som rostat igenom och då är det kört med den VVB. Även om det läcker liiite så kan ni klara er en vecka eller så, innan byte. Har ni kalkhaltigt vatten ska ni ha en emaljerad, lite dyrare men bättre. Tar ni samma fabrikat, så ska ni plundra den gamla på el-patronen ( lossas med en mutter ) tung och keramisk, samt termostatenheten. Bra att ha reserv för framtiden, kan med fördel läggas i en tät plastpåse innanför nedre luckan.
Nej inte skurit alls än, inte vågat 😬. Menar du att man ska skära av under till där jag tagit foto? Eller försöka öppna så långt det går och sen skära loss frigoliten där?
Tack för tipset, det ska jag komma ihåg att spara.
 
Det finns inga ledningar eller annat under isoleringen, bara ren metall, så det är bara att skära mot tanken. Det hänger lite grejer under, som kommer från baksidan av lådan till höger och går fram till mitten under.
 
  • Gilla
8861
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det finns inga ledningar eller annat under isoleringen, bara ren metall, så det är bara att skära mot tanken. Det hänger lite grejer under, som kommer från baksidan av lådan till höger och går fram till mitten under.
Tack lyfte på locket ovanpå den och där var torrt.
 
  • Toalettstol med smuts och avlagringar, behov av rengöring, dåligt ljus, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ledsen men då är det nog en por som rostat igenom. Blir till att gräva i kistan och köpa en ny.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ledsen men då är det nog en por som rostat igenom. Blir till att gräva i kistan och köpa en ny.
Tack iaf för din hjälp 🙏
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.