Hejsan.
Har sökt runt på div sidor men hittar inget som stämmer in på mitt problem så nu va de dax å slänga upp en ny tråd här.
Vi har ett nybyggt hus, 2 år gammalt. Med gjuten platta på mark med stammen dragen under huset. Nu har det visat sig efter 3 stopp och 1 filming att vi har en svacka på ett par meter på stammen. Så när vi spolar på den toaletten längst bort från anslutningen så vill det vattnet gå upp mot duschen som ligger sist pga det redan står vatten i röret som motar det nya som kommer från toaletten.
Har nu vart i kontakt med markentreprenören som gjort jobbat. Fick som svar att det skulle fixas på bästa sätt. Han i sin tur har nu vart i kontakt med en markkonsult som hörde av sig till mig idag.
Hans spontana reaktion var innan han satt sig in i felet och kollat på filmen var att riva upp golvet var inget att tänka på pga vi har golvvärme i huset så han var inne på att montera nya wcstolar med inbyggd pump och entreprenören skulle ersätta mig för en 50-års period för framtida pumpbyten osv.
Nu när jag haft lite tid på mig att fundera så vet jag inte om jag gillar den idén. Hur jag än vrider å vänder på det så kommer vi ju fortfarande ha ett hus som vi spenderat varenda öre i med ett halvtaskigt avlopp. Sen under långa loppet så är det ju ett tillägg på våran elkostnad, plus att jag är orolig för att huset är med svårsålt när den dagen kommer.
Tar gärna emot tips, ideér å tankar hur jag ska gå vidare med detta.
//Jimmy
Har sökt runt på div sidor men hittar inget som stämmer in på mitt problem så nu va de dax å slänga upp en ny tråd här.
Vi har ett nybyggt hus, 2 år gammalt. Med gjuten platta på mark med stammen dragen under huset. Nu har det visat sig efter 3 stopp och 1 filming att vi har en svacka på ett par meter på stammen. Så när vi spolar på den toaletten längst bort från anslutningen så vill det vattnet gå upp mot duschen som ligger sist pga det redan står vatten i röret som motar det nya som kommer från toaletten.
Har nu vart i kontakt med markentreprenören som gjort jobbat. Fick som svar att det skulle fixas på bästa sätt. Han i sin tur har nu vart i kontakt med en markkonsult som hörde av sig till mig idag.
Hans spontana reaktion var innan han satt sig in i felet och kollat på filmen var att riva upp golvet var inget att tänka på pga vi har golvvärme i huset så han var inne på att montera nya wcstolar med inbyggd pump och entreprenören skulle ersätta mig för en 50-års period för framtida pumpbyten osv.
Nu när jag haft lite tid på mig att fundera så vet jag inte om jag gillar den idén. Hur jag än vrider å vänder på det så kommer vi ju fortfarande ha ett hus som vi spenderat varenda öre i med ett halvtaskigt avlopp. Sen under långa loppet så är det ju ett tillägg på våran elkostnad, plus att jag är orolig för att huset är med svårsålt när den dagen kommer.
Tar gärna emot tips, ideér å tankar hur jag ska gå vidare med detta.
//Jimmy
Jag är inte så säker på att wc med pump skulle vara lösningen på problemet. Avloppsvattnet måste ju ändå ut. Risken är kanske att du får ut det i någon golvbrunn istället. Visserligen så maler ju kvarnen ner allt till en lös sörja, men ändå.
När man drar avloppsrör från en wc med kvarn/pump, brukar man oftast dra det i en klen dimension typ 50 mm utan att ha något annat påkopplat på vägen. Då blir den så att säga självrensande.
Hur mycket bakfall är det där det är en svacka? Ibland kan det hjälpa att ställa om spolmängden på wc-stolarna till max.
När man drar avloppsrör från en wc med kvarn/pump, brukar man oftast dra det i en klen dimension typ 50 mm utan att ha något annat påkopplat på vägen. Då blir den så att säga självrensande.
Hur mycket bakfall är det där det är en svacka? Ibland kan det hjälpa att ställa om spolmängden på wc-stolarna till max.
Bakfall kanske är fel beskrivning av mig. Det är ganska dåligt fall på hela stammen tycket spolfirman, men sen har vi då den här svackan, som jag uppskattar till 2-3m lång. Som mest så står det ungefär 3-4cm vatten där. Och eftersom det är dåligt fall och spolingen från toaletten möter en vägg med vatten så går det istället bakåt. Så i det fallet känns det tveksamt till om det skulle hjälpa med att öka spolmängden.
Men det här med att byta wc, jag fattade det som om man drar typ en slang å den kunde man dra förbi svackan.
Men det här med att byta wc, jag fattade det som om man drar typ en slang å den kunde man dra förbi svackan.
Det är det jag inte vet om man kan göra så. Men tycker inte heller att det verkar vara en bra lösning. Vill kolla med nån annan firma också men inte hittat nån som har erfarenhet av detta tidigare.Matti_75 skrev:
Nej ingen pålad platta.
Bor i göteborgsregionen om nån har tips på firma med erfarenhet av detta.
//Jimmy
Var i huset har du toaletten som är före svackan? Jag vet att man har sugit ut jorden under plattan med en slamsug. Kolla med sugfirman du hade ute för att filma ditt avlopp om dom har någon erfarenhet av det.
Jag är oxå inne på samma lösning. Markkonsulten skulle som sagt höra av sig i veckan. Det enda jag är orolig för med den lösningen är att det finns berg i dagen ca 2 meter utanför huset. Men det ska väl gå att spränga så pass nära huset.
Jag tackar så här långt för alla nyttiga kommentarer.
//Jimmy
Jag tackar så här långt för alla nyttiga kommentarer.
//Jimmy
