Alfredo
Alfredo: [citat] Hur är trycket ut ur slangen om du skruvar bort duschmunstycket? Jag gissar på någon form av snålspolande munstycke.
17 svar · 2,7k läst
J
Johei: Aha, om jag bara ska koppla på nåt som funkar behövs typ en sån här: https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/bevattning-och-vattenpump/ovriga-pumpar/ejektorpump-grundfos-cr-dw/p-1821042-1821043 Plus nån sorts hydrofor eller trycktank för att lagra vattnet. Får en hel del kubikmeter kommunalt vatten för det priset, får nog tänka om. Tack!
3 svar · 745 läst
·
A
Allman: [citat] haha, jajamän har de i plast också men den här var helgjuten. Paraluns bild stämmer rätt bra med hur formen på den kändes =) [citat] Ingen skitlukt, så allt är väl än så länge 👍
8 svar · 2,2k läst
·
M
Markarbetaren: Jag hade nog bytt rörbiten om det är en sån i plast som jag själv monterat i jobbet när vi har förbikopplat vattenmätare. Finns rörbitar i mässing eller koppar om man vill ha en bättre lösning. Googla "vattenmätarkonsol passbit" så hittar du säkert en modell (längd och gänga) som passar din konsoll.
1 svar · 905 läst
Rickard.
Rickard.: En 22mm VA klämring.
1 svar · 894 läst
·
J
jonaserik: Aldrig sett något som du skriver om, däremot så sätts en offeranod ini en VVB för att motverka frätskador på tanken.
4 svar · 1,6k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Det finns väl en del kommoder som hår hyffsat långt ner men annars får man bara leva med det. Lite kreativ kan man nog vara genom att antingen måla det vitt eller trä över ett vitt avloppsrör eller nått i den stilen, skyddsröret kanske man kan dölja med en golvhuv (bara idéer som slog mig) Angående beredaren så tycker jag nibette 15 eller motsvarande duger, den går också
5 svar · 1,4k läst
·
T
Trätomte: Jag vände mig till saniflo, som kunde skicka delen. Utloppsmuff kallar dom den för- om det skulle hjälpa någon annan. Tusen tack för visat intresse!
10 svar · 1,4k läst
·
JMan123
JMan123: Hej! Lite sent kanske, och utan att vara en expert på detta, så tror jag att du har räknat fel. Det som gör detta lite svårt är att slangens mVp beror på hur många liter/min du skickar igenom det. Desto mer vatten man trycker igenom desto mer motstånd. Samtidigt så visar grafen sambandet mellan mVp i systemet och liter/minut för pumpen. På grund av det måste du genom att pröva dig
1 svar · 1,4k läst
·
D
Daniel 109: Varför skulle det bli kavitation av högt mottryck? Varmt blir det, men det räcker med ett litet flöde för att hålla temperaturen relativt låg.
7 svar · 1,3k läst
·
mikethebik
mikethebik: [citat] Vi jobbar runt södra Dalarna och jag antar att prisbilden är betydligt bättre (för kunden) där vi håller till, söderut runt större städer är prisbilden en annan eller att man "hugger" mera. Kan väl säga att i ditt fall med nyproduktion och antar källarlöst kommer vi inte upp till 200 000:- om vi gör liknande, förutsätter inget berg eller gamla ledningar och annat jox i
10 svar · 7,6k läst
·
J
jonaserik: Vad för filter, ett foto på det är bra, det finns många sorter så diffust att svara. Sen att ha ett filter före är inte bra, det ska sitta efter på trycksidan. Beroende på vad det ska filtrerar så går det att sätta ett gallerfilter före, men så grova bitar kommer det nog inte så pumpen säger upp sig.
1 svar · 1,3k läst
S
simblo: övergången sitter ditekt på en förgrening, men det kanske är betong? jag fick laga avluftningen för några år sen och där var det gjutjärn
4 svar · 1,4k läst
·
L
LaT: Har grannarna samma problem?
8 svar · 1,7k läst
·
DE73
DE73: [citat] Nu var det risken och det ska frysa sönder som han var orolig för. Även fast man har en frostsäker utkastare tycker jag det känns säkrare att stänga av vattnet vintertid. Det blir så stora konsekvenser om det fryser sönder och börjar spruta vatten.
11 svar · 1,4k läst
·
M
Muuuuurtin: Försöker hitta presskopplingar för bergvärmeinstallation (kalla sidan, 28% etanol) och ser att Geberit har lösa packningar som klarar detta (tex "Geberit Mapress profilerad O-ring FKM blå" https://rorfokus.se/produkt/22-o-ring-bla-for-mapress/?gclid=EAIaIQobChMI3v6E_cXrgQMV0haiAx2W5AMZEAQYAiABEgKnA_D_BwE ), är tanken att man ska byta o-ringen på deras "vanliga" presskopplingar, eller hur
0 svar · 409 läst
G
Great: [citat] Ehhh, nej man mäter dom utvändigt, ett 450 ultraribb är 396mm invändigt tex. [/QUOTE]
4 svar · 19,1k läst
Demmpa
Demmpa: Följande grenrör kan eventuellt passa, plugga änden som går rakt upp, https://www.vvsochbad.se/wavin-as-110-x-110-x-87-dubbel-grenror-1316494 Denna bygger lite mer på höjden, https://www.hornbach.se/p/dubbelt-pipelife-tre-muffar-grenror-45-o110-x-o110-mm/10600385/
8 svar · 3,1k läst
·
R
Roinew: Vattenlåset har suttit där sedan huset byggdes på 70 talet och verkar inte vara möjligt att demontera. Skulle det vara otätt för att det inte är rätt monterat så borde det ju lukta konstant och inte bara ibland. Visar en bild på vattenlåset i tvättstugan. Vattenlåset är fyllt med vatten.
2 svar · 1,6k läst
·
M
Mjolnir: Jag har kikat lite närmare på detta. Vi bytte ju värmeväxlare via EON förra veckan och det är därefter som det börjat knäppa och knacka i rören. När man öppnar och stänger kranar och blandare så knäpper det tydligt inuti värmeväxlaren. Vi har inte haft detta problem innan värmeväxlarbytet så jag antar att det har med det att göra? Jag har hört av mig till de som gjorde
4 svar · 914 läst
É
ÉlPon: Jag har hårt 22mm kopparrör och ser efter att ha demonterat ett par stycken att kopparröret buktar inåt där klämringen sitter. Det syns inte utifrån där klämringen sitter kvar utan man ser det om man tittar in i röret efter att ha lossat kopplingen. Är detta normalt? Jag drar för hand och sen 1 1/4 varv till enligt Vatettes tabell (är det märket). Klämringen ska väl trycka in lite
0 svar · 716 läst
H
hempularen: Som sagt, om du kör remaljering eller relining på brunnen så fördröjer du genomrostning. Men du har fortfarande en svag punkt där tätskiktet ansluter till brunnen. Jag tror att i äldre badrum brukar det vara tätskikt av asfalt/tjära, med tjärpapp som limmas mot en fläns som sticker ut från brunnen. Den limningen är en svag punkt, som ofta börjar läcka. Det är därför man
7 svar · 3,2k läst
E-Bagge
E-Bagge: Hej! Jag sitter på ett flygt kompit mini som jag skall koppla in. Pumpen skall styras via en vippa så simpelt som möjligt. Vad behöver jag ha för pumpstyrning till detta? Jag tänker mig den billigaste formen av relä lösning. Så lite elektronik som möjligt. Tack på förhand 😊👍🏻
0 svar · 705 läst
S
Sunnie: [citat] Kreativ lösning 😃 fast jag köpte ändlock och muff för det kändes lite enklare, men det går säkert att silicona igen 😀
4 svar · 1,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Är det gamla urkopplade rester av ledningar så är det väl vara att kapa? Lämna inte gamla avloppsledningar öppna, kan bli rått-motorväg om de sitter är öppna i källaren. Plugga dem med betong.
1 svar · 920 läst
·
T
Torpgubben: [citat] Du kanske har rätt, men jag chansar lite av rent praktiska skäl - jag har ingen reservblåsa hemma…
6 svar · 1,8k läst
X
xxargs: Jag ogillar skarp dessa lösningar med permanentinbyggda batterier - det vet alla som hållit på med Dallas-RAM-chip med batteribackup ingjutet och finns i allehanda olika instrument byggda på 80- och 90-talet och ofta innehåller kalibreringsdata och annan data som är näst intill omöjliga att reproducera... - 10 år låter lång tid men går fort... Om man är något så när händig och
2 svar · 989 läst
X
xxargs: Själv inhandlade jag en 2 KW växelriktare och en 80Ah AGM-batteri från biltema och den räckte mer än väl för att driva 1-fas djupborrningspump och verkade sköta sig bra med rimlig startström (drog 1.2 kW när den börja pumpa med mottryck) - provade först med en 600W som jag redan hade och då gick att pulsa upp vatten i skvättar innan överlastskyddet på växelriktaren stängde av i
16 svar · 2,4k läst
X
xxargs: Kolla din faktiska hårdhet på vattnet med: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.240.1464/jbl-pro-aquatest-gh-test-totalhardhet bara ett exempel då produkten finns i en rad olika akvariebutiker och även på hornbash och prislapp för runt 150:- för typiskt 40-50 tester i förpackningen. Använd _inte_ Tetras GH test, den fungerar inte enligt min mening. Det finns också teststickor typiskt
10 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.