Vatten & Avlopp
Krabbeluring: [citat] Haha hur kan det vara möjligt. Vad sjutton skulle det annars kunna vara för papp? Vad sjukt. Jag hade lämnat till ett till analysföretag som kontroll.
pend00: Vår nuvarande toalett är gammal och det luktar avlopp i badrummet, vilket vi misstänker har med toaletten att göra (det är därifrån lukten kommer som det verkar). Nu har vi köpt en ny och ska koppla in den, men jag tycker installationen ser suspekt ut och känner att jag behöver få lite hjälp innan jag sätter igång (så att vi inte står utan toalett helt plötsligt). - Bostadshuset
Louise E. R: Hej! Alltid trevligt med återkoppling tycker jag! Nu har det inte läckt vatten på flera veckor. Vi har renoverat köket och hade en VVS:are hemma och jag bad honom ta en kik. Han berättade att det mycket riktigt, som flera av er såg, är en luftningsventil. Den sitter högst upp i rörsystemet för att släppa ut luft som eventuellt kommer in, för att förhindra att luft stoppar
Krister.: [citat] ok jag får fråga vidare mot flera entreprenörer i området se hur de ligger i pris för jobbet
Wikmannn: Hej! Min flickvän har köpt ett gammalt timmerhus som vi håller på att totalrenovera. Det ska göras ett nytt badrum på övervåningen där varken el,vatten och avlopp finns idag. Men min fråga är spelar det någon roll på tillverkare av avloppsrör? Hade tänkt köpa på bauhaus men hälften av grejerna jag behöver finns inte. Eller ja, finns men inte i lager. Min tanke va då att kanske
kblomstrom: [citat] Tack för snabbt svar! Visst skulle denna fungera? https://www.bauhaus.se/halvkoppling-vatette-krom-invandig-dy12xg1-2#go-to-description
start79: Hej, Jag har några funderingar som jag hoppas få hjälp med. Jag undrar främst vad som behövs göras angående att fästa rör i diskbänkskåpet? Rörmokaren har idag inte fäst någonting i väggen/skåpet, se bild: https://picallow.com/vvs/ Räcker det med att fästa de tre vita rören (det är någon typ av hårda men ändå mjuka böjbara rör) vid grön markering? Måste man också
Nyblivenhusägare123: Gör ett nytt vattenprov så får du veta vad du behöver för filter.
anton5432: vart utelåst från kontot ett tag men är tillbaka nu. löste sig genom att vi körde med en ål till högtryckstvätt för att spola igenom allt.😆
Johansson 68: Tackar för alla goda råd, forumet när det är som bäst. Sprayade med 5.56 i den tänkta ringen, och det blåste bort en del smuts ur springan. Fick stå över natten och sen var det bara att jobba med skruvmejsel. Som tur var såg det väldigt bra ut I avrinningen så ingen spolbil behövs heller. 🙂
dof: Finns också för uthyrning: https://vvsdepan.se/produkt/verktygsvaska-notap-tiger-pro/
toolman77: [citat] Det ser ju väldigt mycket ut som att det är två spakar på framsidan, de borde ställa spolmängd för liten och stor spolning. Kolla instruktionen eller prova att ställa först i toppen och sen i botten
snuttjulle: Kan ju även beroende på hur stort huset är vara smart att på samma gång sätta en avstängning av något slag. Alltid skönt att kunna stänga av delar av anläggningar. I det läget kan man ju sätta dessa direkt på rören så slipper man fundera på vilken tillverkare man ska ha propp till. För även efter en avstängning bör man sätta en propp om någon råkar öppna den av misstag.
Snigla: Om grannen inte visade något intresse att ens prata om saken.. skulle jag fundera på (säger inte att det varken är lagligt eller rätt..) att helt sonika meddela grannen att vi tyvärr måste koppla bort deras avloppsrör ner till brunnen för att det inte avloppet fungerar som det ska och att det behövs göras om.. och tyvärr kommer det nya inte anknyta till deras befintliga avkrok.. så
ulfben: Jäklar med grejer man kan prokrastinera med i ett hus! 6 månader senare fick vi tummen ur att lägga resten av plattorna i tvättstugan. :P [bild] Vi kommer ställa skåp över inspektionsluckan så den behöver inte se snygg ut. Klippte till lite klinker och limade fast på den, mest för att det kändes bäst att golvet är ungefär samma höjd överallt. Kvarstår att borra ett hål för att
Daniel 109: Då låter det som att felet är pumpen eller sugledningen. Lågt flöde helt enkelt.
Workingclasshero: Skaffa en bred kloss som är lika hög som avståndet mellan golv och element. Haka av elementet och vrid ut det litegrann och avlasta med klossen. Låt någon måla bakom elementet och häng tillbaka. /W
Krilleman: Ska man dra en koppling på slätända så är det alltid bra att aktuell koppling är godkänd för detta. Likt Vatette där det dokumenterat står i klartext: https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633327_Vatette_Kulventil.pdf [bild] Så det enklaste är att följa monteringsanvisningen för aktuell produkt för korrekt typgodkännande. Mitt råd är alltid att
Krilleman: Det räcker ju med skarven som du menar är "över" norm. Det ska väl inte kunna klassas som att du meddelar vem som gjort installationen? Lite spänningar i delarna är aldrig några problem.
GK100: [citat] Precis så är det och som nämnts tidigare är det en förlust på varmvattensidan som betyder något och din pumps eleffekt är marginell i sammanhanget. Inget farligt händer om du testar att stänga av den och utvärderar lite hur stor din förlust i VVC är. Det är gjort så pga komfortskäl och på senare tid kan även krav på tapptid för VV komma in mer byggt på regler men att
fladderbeaver: Bumpar den här tråden lite. Är det någon med egen brunn/vattenrenare som har erfarenhet att dela med sig av?
Ron Burgundy: Tusen tack! Jättekul att lära sig nya saker med vägledning! Ska hjälpa någon annan å på så vis föra er positiva energi vidare!
Markus Helgesson: Har en Metro therm 142liter typ 605 (modell 160 E) ca 5-6år gammal. Den läcker rejält med vatten i nederkant när vattnet är påslaget. Har skruvat bort plåtskivan i botten och ser då att vattnet kommer uppifrån. Vad kan det vara och går det att få bort kåpan på sidorna så man ser var det kommer ifrån?
wildeside: Renar uteluften från dammsugare bättre än ett enklare filter. Bra innomhus i dammiga miljöer
Svensson24: Hej och tack alla för svar!''' Jag fick detta från "Säker Vatten": Hej Lösningen med låda och värmekabel låter som det fyller kraven. Det finns inget krav på att isolera avloppsrören. Ett avloppssystem ska ha minst en luftningsledning ut genom yttertak. Vacuumventil kan vara ett bra komplement.
xxargs: Håller med att det är ovanligt med hög pH och samtidigt låg hårdhet men också hög alkalitet (mycket HCO3) - natrium-mängden verkar lite off gentemot klormängden så det är kanske natriumsoda och natrumbikarbonat i vattnet från mineraler i borran som ger hög alkalitet och som driver upp pH, annars är det ofta kalcium och magnesium som driver upp pH och också samtidigt ger vattnet
tensiden: Nej, men tacksamt eftersom du då har begränsat var stoppet sitter.
Hemmansägare88: Jo, det gav med sig tillslut. Minns nu inte riktigt, men ytterligare en månad tog det nog innan vi kopplade på filtren. Därefter fortsatt grumligt ett tag (citronvatten såg det ut som). Min gissning är att hög omsättning var rätt väg i detta fall. Gör prov årligen och allt har sett fint ut sedan dess. Upplever också att brunnen presterat betydligt bättre i år jämfört med tidigare
Tompafix: [citat] Har samma element och ettrörssystem. Rörmokare som installerade dem hade inte kolla och det funkade inte. Så då googlade jag och såg att man behövde denna. Så rörmokaren fick göra om alla element... Inte första gången jag tagit tillbaka en rörmokare och berättat hur det ska lösas 😃