Vatten & Avlopp
Dimitris76: https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-laeckande-vattenutkastare.502706/#post-5457843
Dimitris76: https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-laeckande-vattenutkastare.502706/#post-5457843
Dimitris76: https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-laeckande-vattenutkastare.502706/#post-5457843
Dimitris76: https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-laeckande-vattenutkastare.502706/#post-5457843
Dimitris76: https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-laeckande-vattenutkastare.502706/#post-5457843
Dimitris76: https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-laeckande-vattenutkastare.502706/#post-5457843
Dimitris76: https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-laeckande-vattenutkastare.502706/#post-5457843
JohannaAnt: Hej! Undrar om någon har tips på leverantörer avseende BDT-anläggning för 10pe? Många är för 5pe... Denna skall bara användas för BDT då WC går till separat sluten tank. Tacksam för all hjälp och tips! Mvh Johanna
Emil_W: Tog isär taksilen för att rengöra i duschen. Men nu lyckas jag inte få ihop den igen. Antingen så läcker det eller så blir taksilen alldeles glapp. Hittar inga instruktioner på hur den är ihopsatt. Några tips?
Finns det risk att vatten fryser i hus fast det uppvärmt om det står obebott några veckor på vintern
Josth: Installera gärna ett larm eller fjärrstyrning av värmen som inkluderar temperaturövervakning.
xxargs: Det är den högre vredet som du vred på (men utanför bilden i första videon) som är övertrycksäkerhetsventilen - och den man skall köra/vrida på då och då så att det spolar till ordentligt så att ventilsätena hålls rena. Vredet i mitten som sticker snett uppåt är för avstängning av kallvatten till beredaren och att kunna göra den trycklös för eventuell tömmning och den
bjorn-k: Tack! Jag var rädd för det
Älvstoft: [citat] Vi har haft avluftning ut genom taket. Nyligen bytt till klocka på vind. Pga renoveringar osv. Ska riva nuvarande badrum snart då vi bygger ett nytt. Men det här med lukten har varit både innan och efter att vi gjort om till klocka. Tror att röret är rätt storlek.
zingo: Lösningen blev en ny plugg men denna gång i mässing. Valde att täta med Locher-pasta. Och efter tre dygn finns det inga tecken på luftpys. Det tog dock rejält med tid att få svar på frågan samt att hitta en leverantör som kunde beställa från grossisten. Beställde för säkerhets skull två varianter. Total kostnad: 150 kr
Maledictus: [citat] Superschysst, tack så mycket för hjälpen!
alvtegen: [citat] Hur gick det? Kom du fram till om det var värt att renovera eller inte? Jag har just installerat ny vattenpump eftersom vår åtta år gamla Grundfos SQ 2-85 la ner...
Anonymiserad 170696: [citat] När jag bodde i Helsingborgs kommun så struntade chauffören i att spänna fast locket, då ringde jag till NSVA(Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp) och påstod att en kompis barn hade lyckats lossa locket och påpekade att locket ska vara spänt när de lämnar platsen och krävde att deras personal kom och åtgärdade detta vilket de gjorde då de är skyldiga att tillse att locket
högmo: [citat] Flöde får jag. Har stoppat och starta om flera gånger. Misstänker luft i pumpen eller eventuellt för lågt tryck i pentair? Kommer bara upp till 1 på skalan och stänger ej av
lostinsweden: [citat] Hände att plasten på flottören spricka med åldern så att det blir konstant flöde. Du får byta den mot den som jonaserik rekommendar. Funkar bra.
nergal: Tack för alla svar! En följdfråga: Borrhålet i fråga är gjort för c:a 5mån sedan. Kan randonhalten ändras? Tänker ifall borret lossat material som utlöst radonhaltigt malm och som kanske klingar av efter hand? Alternativt, kan det vara tvärtom. Att värdet kommer öka allt eftersom man använder vattnet och "tappar av" sprickorna?
Störstmjölken: [citat] Ja det kan man ju tycka, nu var det ju ingen som gjorde det däremot
jonaserik: Lite tätt där, mycket skit på väggarna, som sägs av Pappa1986 sa dom ingenting. Är det gjutjärnsrör som troligt så går det att spola rent med en spolbil. Är rören i källaren randiga av svarta ränder ( svettas ), är det dags att tänka på att byta dom
Alexn72: Går och går... det är bara att riva ut skåpet och sätta in ett nytt. Men det är nog rimligare att dra iväg en slang som går genom en pump och sen ansluter i skåpet igen
jonaserik: Det ena röret är diskmaskinsanslutning och används inte det så ska det pluggas. Inte säker, men det som går in i blandaren till vänster underifrån är VV och det andra KV. Du ska nog koppla med slang och då går det lätt att vända om det är fel.
Augusti19: [citat] Kommer inte plocka bort den helt utan har tänkt haft den kvar, med anledning av detta var jag mest fundersam om det gick att stänga av flödet till elementet om det skulle hända något. Tex ett hål som gör de att de uppstår läckage. Mest troligt är det bara rost utvändigt men ville bara försäkra mig om ifall det går stänga av flödet till detta utan att hela fastigheten och
Augusti19: [citat] Inte detta som åsyftas men ser likadant ut, andra sidan endast luftningsnippeln.
Raggarn84: [citat] Jag kom på det, misstänkte att det kunde vara något sånt.. Jag hittade en hemma tillslut 👍