1 212 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Frusen vattenledning varm & kall
Hej, Pitebo som har drabbats av i denna rysskyla att en? Ledning har frusit. Har varm & kall vatten i resterande av huset. Denna ledning går till dusch, tvättställ & vatten till tvättmaskin. De två senare går upp efter yttervägg & vars duschen går/ kommer ifrån har jag ingen aning.
Har haft gasolvärmare i rummet sedan 10 imorse utan resultat, varit ner i krypgrund & ser inte att det ska läka någonstans.
Sambon påstår att hon hörde en smäll i huset men kan lika gärna vara huset som knakat till. Vattnet fungerade igår förmiddag.
All uppvärmning sker med luft/vatten vp, där jag gissar att rören är dragna i trossbotten, detta rum sitter vägg i vägg med garaget som är varmt.
Vad är nästa steg? Kan inte stänga av ledningarna individuellt så ”dammsugare och varmluft går tyvärr inte…
Har haft gasolvärmare i rummet sedan 10 imorse utan resultat, varit ner i krypgrund & ser inte att det ska läka någonstans.
Sambon påstår att hon hörde en smäll i huset men kan lika gärna vara huset som knakat till. Vattnet fungerade igår förmiddag.
All uppvärmning sker med luft/vatten vp, där jag gissar att rören är dragna i trossbotten, detta rum sitter vägg i vägg med garaget som är varmt.
Vad är nästa steg? Kan inte stänga av ledningarna individuellt så ”dammsugare och varmluft går tyvärr inte…
Har du någon vvs-ritning på huset som kan ge nån ledtråd på hur vattenrören är dragna? Och brassa på med värme där det kanske bildats en ispropp? Om inte värmen från gasolvärmaren i rummet räcker till så släpper säkert isproppen när det blir mildare väder. Hoppas bara att inte röret tagit skada, du får krypa in under huset igen när det tinat upp och se efter så att det inte läker nåt vatten där.
Jag har precis samma problem.
Mina slangar till duschen på ö-våningen går genom en yttervägg i ett rum vi inte använder så jag har inte på så mkt värme därinne.
Idag märkte jag att kallvattnet inte fungerar så slangen är frusen i väggen, har bott här i 16år och aldrig varit med om det förr.
Ibland tar snålheten över.
Får nog ha på lite värme därinne iaf
Nu är det full värme så jag hoppas det släpper inom några tim.
MEN, kanske får se över isoleringen i sommar....
Mina slangar till duschen på ö-våningen går genom en yttervägg i ett rum vi inte använder så jag har inte på så mkt värme därinne.
Idag märkte jag att kallvattnet inte fungerar så slangen är frusen i väggen, har bott här i 16år och aldrig varit med om det förr.
Ibland tar snålheten över.
Får nog ha på lite värme därinne iaf
Nu är det full värme så jag hoppas det släpper inom några tim.
MEN, kanske får se över isoleringen i sommar....
Klicka här för att svara