Hej, vi kommer att byta ut en vacuumtoalett till en vattentoalett som leds till sluten tank. Gråvatten går till egen infiltration i ett separat system.

Troligen finns ingen luftning sedan tidigare inbyggd ( tror inte det krävs vid vacuumtoalett 😀).

Min fundering är om det finns ett alternativ till att dra en 110 ledning genom taket för luftning av toan ? Någon vind finns inte.

Kan luftning göras av tanken istället?

Det kommer bara finnas en toalett.
 
Hej, en granne till mig monterade ett T på röret strax utanför väggen och drog upp luftningen därifrån, det verkar funka fint.
 
Rickard.
Du har två separata problem som kan lösas genom luftning genom tak men som eventuellt kan lösas på annat sätt. Främst har du ventilation för tanken och där bör försäljaren eller tillverkaren ha riktlinjer hur deras produkt ska installeras och detta är viktigt.

Sekundärt har du ventilation för avloppsrören för att förhindra undertryck i rören(som kan gurgla eller lämna toan utan vatten i böjen). Om detta kommer bli ett problem eller inte beror helt på hur avloppssystem ser ut, ju kortare det är med minimalt med vertikala fall och grova dimensioner så ökar man chanserna.
Jag är alldeles för okunnig för att säga vad som funkar och inte utan känns det rimligt kan man testa, det finns en hel del småstugor och sånt som inte har egen avluftning även fast det kanske borde finnas.
 
  • Gilla
Viskan123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.