Men vem har installerat tanken?
Om det är en entreprenör som gjort detta så är det väl bra att problemen redan nu kommer fram.
Dom får helt enkelt göra om och göra rätt, det är deras problem!

P
J jossan1986 skrev:
Hej!

Min mammas LPS-tank (LPS-200E2) har av misstag fyllts med vatten, som nu har frusit till is! Tanken är nu fylld med is upp till ca 1,5 meters höjd. Finns det ngn bra lösning på att snabbtina isen, för att sedan pumpa ur vattnet? Vi har fyra dagar på oss innan det blir minusgrader igen.
(VA-systemet är ännu inte påkopplats alltså, så avloppet används inte alls. Vi vet dock inte hur vattenmängden kommit dit. Men det är en annan historia.)

Stort tack på förhand!
Häll i ett par säckar salt.

Hyr några värmemattor och lägg på tanken./

P pette skrev:
Hyr några värmemattor och lägg på tanken./
svårt att få ned värmen - värmen vill alltid gå upp...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
X xxargs skrev:
svårt att få ned värmen - värmen vill alltid gå upp...
Nej, du har rätt men är tämligen övertygad om att det är smartaste lösningen här.
Värmemattor är väldigt bra att döda tjälen och hålla borta kylan och får de bara ligga kommer det tina. Går kanske inte jättesnabbt dock men det gör ju inte jättemycket.
Har använt värmemattor typ ebelco många gånger. Tror som sagt att det är bästa sättet att lösa detta.

Finns det en entreprenör inblandad ska man nog lägga energin att få denna att ta sitt ansvar!

Finns det ingen entreprenör skulle jag nog satsa på att byta vattnet så mycket som möjligt.
Har man plusgrader att jobba mot kan man kanske hänga i en vattenslang och sedan ställa en länspump med nivåvakt på isklumpen och justera in vattnet så man inte häller i mer än pumpen hinner pumpa ur.

Även om vattnet är kallt kommer varje liter vatten man spolar i tillföra lite värmeenergi!

isens smältentalpi 334 kJ/kg. (enligt pluggakuten.se)
Vattens värmekapacitet är 4,19 kJ/kgK (enligt pluggakuten.se)
Antar tillfört vattnet +4°C
avrundar Vatten & is: vikt = volym (1kg=1l)
Tanken är 490liter (enligt produktblad)
Förutsätter bottenfryst och 0°C i hela isen.

"vikt*smältentalpi=energi att smälta"
490*334 = 164 000

"energi/(värmekapacitet*tempreaturskillnad = vikt som krävs"
164000/(4,19*4) = 9800

Isåfall borde det gå åt ungefär 10m³ vatten för att tina isen.
Obs att min beräkning bygger på sanningar från google och att jag gör rätt beräkningar - garanterar inget resultat. Kan krävas 1000 liter eller 100 000 liter för allt jag vet egentligen..

Hej alla!
Tusen tack alla för era engagerade svar!
Vi är i full rulle nu med att få entreprenören att göra om och göra sitt jobb rätt. Han hävdar att det inte är ngn fara och att det inte ska frysa. Haha! Så. Har någon ngn direkt info om dessa 2 meter runtom med jord? Jag hittar den infon ingenstans. Skulle behöva trycka upp den infon i ansiktet på honom. Kommunen säger likadant, men finns inget dokument om just "2 meter".
Stort tack på förhand!!

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Det med 2 meter är liksom en tumregel. Du vet nog vad tanken har för fabrikat, det finns anvisningar att följa för nedgrävningen. Antingen du letar upp dom på nätet eller bäst att ringa dom. Då blir det inga gissningar.

kulle
J jossan1986 skrev:
Hej alla!
Tusen tack alla för era engagerade svar!
Vi är i full rulle nu med att få entreprenören att göra om och göra sitt jobb rätt. Han hävdar att det inte är ngn fara och att det inte ska frysa. Haha! Så. Har någon ngn direkt info om dessa 2 meter runtom med jord? Jag hittar den infon ingenstans. Skulle behöva trycka upp den infon i ansiktet på honom. Kommunen säger likadant, men finns inget dokument om just "2 meter".
Stort tack på förhand!!
På sidan 3-4
https://cdn.abicart.com/shop/11994/...LPS2000E-Mont-Drift-Kort-F-SE-LRes-rev2-1.pdf

Hej, på min fastighet installerade "likvärdig" pump brunn för ca 10 år sedan, "tyvärr" så siktade entreprenören lite snett med 110 anslutningen och resultatet blev ett betydligt läckage in av grund vatten då gummistosen inte hanterade "vinkel felet" fick montera en slang klämma över stosen vilket stoppade flödet, grund vattnet bär väl med sig lite grus vilket bör undvikas antar jag, kan också tipsa om att "åsksäkra" elektronik och pump i bäst möjliga mån, inge kul att hantera när brunnen överfylld med svart vatten, egna erfarenheter tyvärr. :)

Mvh Hans

Det är som jag skrev tidigare. Skandinavisk Kommunalteknik kommer och monteras pumpen när allt är färdigdraget ( EL och rör ) väldigt petiga, kommer att dammsuga i botten så det inte finns ett enda grus eller sandkorn i botten. Då pajar pumpen snabbt annars.

Lägg ett par skivor isolering på den tunna slänten mot tanken så kanske det tinar snabbare och du klarar kanske vinter då. Sen är det väl bara att göra om och göra rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.