Jag har lite problem med avloppet i tvättstugan och skulle vilja få bort renspluggen för att köra med rensband. Brunnen är från 67 och i gjutjärn. Pluggen tror jag är i mässing och har fyrkantig skalle.
Problemet är att jag inte får något grepp om den. Alla verktyg verkar subopimala och det är en svår vinkel. Jag har testat skiftnyckel, polygrip och biltemas mulihylsor, med dåliga resultat.
Rörmockarn jag pratade med sa att de brukar borra ut pluggen eller bila ut brunnen och byta den. Jag tycker det låter lite väl drastiskt. Har ni några andra tips?
(just nu fungerar den hyfsat, efter jag spolat varmvatten i den i ca 2h, men jag vill kunna rensa den ordentligt)
Problemet är att jag inte får något grepp om den. Alla verktyg verkar subopimala och det är en svår vinkel. Jag har testat skiftnyckel, polygrip och biltemas mulihylsor, med dåliga resultat.
Rörmockarn jag pratade med sa att de brukar borra ut pluggen eller bila ut brunnen och byta den. Jag tycker det låter lite väl drastiskt. Har ni några andra tips?
(just nu fungerar den hyfsat, efter jag spolat varmvatten i den i ca 2h, men jag vill kunna rensa den ordentligt)
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Jag plockade bort eternitskruv med fyrkantig skalle med hjälp av tolvkantshylsor. Kan du få på en hylsa så kanske det funkar att dra loss den med en sån.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Detta är ju en av de mest korkade konstruktioner som nästan alla husägare förr eller senare kommer i kontakt med. Jag undrar hur hjärnan bakom denna lösning känner sig idag.
Sedan kan man ju reflektera över, vad är det som kommer få samma idiotstämpel på sig om 30 år av det som vi idag tycker är så smart o bra?
Sedan kan man ju reflektera över, vad är det som kommer få samma idiotstämpel på sig om 30 år av det som vi idag tycker är så smart o bra?
Samma sekund jag tittade på min mutter så bestämde jag mig för att innan klinkersen läggs skall en ny brunn dit med ett modernt vattenlås.
Så nu håller jag på och bilar, inget kul alls men gott när det är gjort!
Så nu håller jag på och bilar, inget kul alls men gott när det är gjort!
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Har samma problem...