Jag har lite problem med avloppet i tvättstugan och skulle vilja få bort renspluggen för att köra med rensband. Brunnen är från 67 och i gjutjärn. Pluggen tror jag är i mässing och har fyrkantig skalle.

Problemet är att jag inte får något grepp om den. Alla verktyg verkar subopimala och det är en svår vinkel. Jag har testat skiftnyckel, polygrip och biltemas mulihylsor, med dåliga resultat.

Rörmockarn jag pratade med sa att de brukar borra ut pluggen eller bila ut brunnen och byta den. Jag tycker det låter lite väl drastiskt. Har ni några andra tips?

(just nu fungerar den hyfsat, efter jag spolat varmvatten i den i ca 2h, men jag vill kunna rensa den ordentligt)

Jag har borrat genom skallen och slagit i ett dorn. Sedan dragit runt pluggen med det. Har fungerat alla gånger. Några slag med hammaren kan hjälpa.

Jag plockade bort eternitskruv med fyrkantig skalle med hjälp av tolvkantshylsor. Kan du få på en hylsa så kanske det funkar att dra loss den med en sån.

P
Värm värm värm :)

Spolarn slog ut den i avloppet medslägga och dorn. Sen blev det konisk plastplugg

Slägga o värm. Slägga o värm. Slägga o värm osv osv osv

Hur ser den ut?

Detta är ju en av de mest korkade konstruktioner som nästan alla husägare förr eller senare kommer i kontakt med. Jag undrar hur hjärnan bakom denna lösning känner sig idag.

Sedan kan man ju reflektera över, vad är det som kommer få samma idiotstämpel på sig om 30 år av det som vi idag tycker är så smart o bra?

Säger som ovan, värm och lossa. Går inte det, så borra ett hål och dra ut med en "grispitt". Jag brukar ta lite gängtape på pluggen sen. Då fastnar den inte.

Andy78 skrev:
Hur ser den ut?
Fyrkantig? :-)
Eller vill du att jag tar en bild?

Just nu fungerar faktiskt avloppet perfekt. Jag trodde aldrig det skulle bli så bra med bara varmvatten och lite kaustiksoda. Men nästa gång kanske pluggen måste bort..

Samma sekund jag tittade på min mutter så bestämde jag mig för att innan klinkersen läggs skall en ny brunn dit med ett modernt vattenlås.
Så nu håller jag på och bilar, inget kul alls men gott när det är gjort!:o

• Gilla
Madware
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
vad är det som kommer få samma idiotstämpel på sig om 30 år av det som vi idag tycker är så smart o bra?
LED-lampor i 100 olika varianter med dolda transformatorer både här och där.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Här kommer en bild om någon är intresserad.

Edit. Nä, det gjorde det inte..

Redigerat:
Har samma problem...:-(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.