Jag har kaklat om en toalett och ska nu sätta tillbaka elementet. När jag tog bort det så lyckades jag inte stänga av vattnet utan försökte vara någorlunda snabb och skruva på pluggen på röret så att det slutade rinna.

Nu vill jag gärna undvika vqtten på golvet denna gång. Det är inget våtrum även om jag kaklat och jag vill ogärna ha massa vatten på golvet. Skulle också behöva preliminärt skruva fast elementet på röret för att måtta var fästen på väggen ska sitta så att jag borrar hål på rätt ställe i kaklet. Så det blir till att skruva av ochvpå elementet ett par gånger och då vill jag att vattnet ska vara avstängt.

Jag har fjärrvärme och på anläggningen har jag stängt av kranarna för Radiator retur och Radiator framledning.

Jag har också dragit ur kontakten så att cirkulationspumpen är avstängd.

Men så fort jag lossar pluggen kommer det ganska mycket vatten... Vad kan jag göra mer? Se bilden också.
 
  • Närbild av ett värmerör med två ventiler, en med vit plastmutter och en med metallplugg, på en kaklad vägg i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Blir det ingen skillnad om du stänger termostaten(vredet)? Borde gå att stänga helt.
 
AXS AXS skrev:
Blir det ingen skillnad om du stänger termostaten(vredet)? Borde gå att stänga helt.
Jag har skruvat in båda vreden så långt det går. Vet inte ens vad det med + och - innebär. Det andra med 1-5 är väl värmen antar jag. Det andra ver jag som sagt inte?
 
AXS
Det borde stänga tycker jag.

Det finns inte någon annan skruv på andra sidan? Ibland är det en skruv bakom ett lock.
 
AXS AXS skrev:
Det borde stänga tycker jag.

Det finns inte någon annan skruv på andra sidan? Ibland är det en skruv bakom ett lock.
Har detaljstuderat den nu och hittar inget annat. Det kanske är den där med + och - som borde göra jobbet, men verkar inte funka. Ingen annan som har likadan uppsättning?
 
Jag är nästan helt hundra på att det där är ett enrörskoppel.
Vänstra reglaget är termostaten, högra reglaget är troligen reglering av bypassflödet.
Det är alltid öppet mellan rören och returen på själva radiatorn.

Eventuellt kan det sitta en juster-/avstängningsventil från högerkanten på kopplet.

Om du däremot sänker trycket i systemet till "noll" så bör du kunna lossa blindlocket utan att det rinner/sprutar vatten, det kan komma lite.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag är nästan helt hundra på att det där är ett enrörskoppel.
Vänstra reglaget är termostaten, högra reglaget är troligen reglering av bypassflödet.
Det är alltid öppet mellan rören och returen på själva radiatorn.

Eventuellt kan det sitta en juster-/avstängningsventil från högerkanten på kopplet.

Om du däremot sänker trycket i systemet till "noll" så bör du kunna lossa blindlocket utan att det rinner/sprutar vatten, det kan komma lite.
Ok, tack!

Så det innebär att det inte går att stä ga av vattnet vid själva elementet med detta system? Utan sänka trycket i hela systemet då? Får kolla på fjärrvärmeanläggningen hur man gör.

Spelar det någon roll att jag har en våning till och att detta är bottenplan? Kommer inte allt vatten att vilja tryckas ut här?
 
Gör ingen nämnvärd skillnad på att det är bottenvåningen och att det finns en övervåning.
Anledningen är att vattnet "hänger kvar" tack vare att det är ett slutet system.
För att vattnet ska kunna rinna ut så måste det antingen vara övertryck I systemet eller så måste luft komma in i systemet.
Eftersom anslutningen i kopplet är uppåt så är det svårare för luften att komma in.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.