Har lite problem att jag tycker vattentrycket sjunker en del innan tillslag på hydroforpump går igång igen.
Läst kan det hjälpa rengöra inne i själva tanken?
Har nyligen pumpat upp lufttrycket i hydrofortanken. Trycket är ju bra fram till det närmar sej att den ska starta igen.
Manometern visar 1,85kg tillslag
3,9kg på frånslag eller vad det heter.
Ursäktar i förväg för min röriga inlägg
Har nyligen pumpat upp lufttrycket i hydrofortanken. Trycket är ju bra fram till det närmar sej att den ska starta igen.
Ursäktar i förväg för min röriga inlägg
Vattentrycket är ju 1,85 vid tillslag, vilket ju är ett lägre tryck än 3,9. 1,85 är lite väl lågt som starttryck. Eftersom att det då rinner ganska dåligt ur kranarna. Man brukar normalt sett använda 2,5 som riktmärke för starttryck. Även 3,9 är i lägsta laget för stopptryck.
Skruva ungefär ett halvt varv, på dem stora skruven, medsols. Eller tills du har ett stopptryck på 4-4,5.
Sen skruvar du något varv, motsols, på den lilla skruven. Eller tills starttrycket är ca 2,5bar.
(Jag kan minnas fel om medsols/motsols, men det märker du)
Skruva ungefär ett halvt varv, på dem stora skruven, medsols. Eller tills du har ett stopptryck på 4-4,5.
Sen skruvar du något varv, motsols, på den lilla skruven. Eller tills starttrycket är ca 2,5bar.
(Jag kan minnas fel om medsols/motsols, men det märker du)
•G grushögen skrev:Har lite problem att jag tycker vattentrycket sjunker en del innan tillslag på hydroforpump går igång igen.
Ursäktar i förväg för min röriga inlägg![]()
Bör inte vara konstigare än att höja tillslagstrycket något, till ca 2,0 till 2,2
•
På en hydrofon sitter det ett nivårör, brukar vara fullt med skit i, så ingen nivå syns. Sitter nog en ventil under tanken för att tappa ur den, stäng av pumpen, börja med att öppna en kallvattenkran. N'är det slutar rinna öppnar du i botten på tanken. Vid 1/3 så fylls det med luft till ca 2 bR. Det går faktiskt att få ett fungerande om hela tanken töms. Vid tom tank, stäng alla kranar och starta pumpen. Prova får du se, kan inte säga mer på distans.
Jag behöver inte ändra på (tryckströmbrytaren då) ?J jonaserik skrev:På en hydrofon sitter det ett nivårör, brukar vara fullt med skit i, så ingen nivå syns. Sitter nog en ventil under tanken för att tappa ur den, stäng av pumpen, börja med att öppna en kallvattenkran. N'är det slutar rinna öppnar du i botten på tanken. Vid 1/3 så fylls det med luft till ca 2 bR. Det går faktiskt att få ett fungerande om hela tanken töms. Vid tom tank, stäng alla kranar och starta pumpen. Prova får du se, kan inte säga mer på distans.
J jonaserik skrev:
G grushögen skrev:
Fast är tillslagstrycket 1.85bar så kommer det förbli 1.85 bar, oavsett om det är mycket eller lite luft i hydroforen.
Om 1.85bar är för dåligt tryck precis innan pumpen startar så måste du justera tillslagstrycket.
Om 1.85bar är för dåligt tryck precis innan pumpen startar så måste du justera tillslagstrycket.