Jag köpte en villa förra året. Inga problem var kända, eller rättare sagt, inga problem var deklarerade. Huset är byggt 1930 men totalrenoverades 2017, inklusive dränering.
Jag flyttade in i december och redan i januari började jag få problem när snön smälte och senare vid kraftigt regn. Vatten tränger in i källaren, mest i bastun, som ligger mitt i huset (se bilder, inte rättvisande bilder men jag har mest filmat när det hände).
Vattnet kommer mest från bastuns baksida och högersidan. Vid längre regnperioder börjar vattnet komma in längst andra vägar i andra rum intill bastun.
Det finns tre golvbrunnar i andra delar av källaren som fungerar utan problem även under dessa förhållanden. I bastun finns dock ingen golvbrunn kvar, eftersom den tidigare ägaren fått rådet att täcka igen den med cement efter en översvämning. Jag fick reda på att de hade en översvämning 2023, trots att det står i frågelistan 2022.
I ett större rum till höger om bastun finns en gammal golvbrunn i metall (original från 1930, antar jag), som inte är ansluten till något (antagligen på grund av cementeringen). Vatten samlas där snabbt när det regnar. Det verkar som att vattnet först kommer in via den gamla golvbrunnen och därefter sprider sig den till bastun.
Jag har satt in en liten pump (pump för avfuktare) i golvbrunnen, vilket hjälper till att minska problemet.
På tomten finns en vattenbrunn med en diameter på 40 cm. Vid regn hamnar röret som leder vattnet från huset snabbt under vattenytan i brunnen. Jag har provat med en dränkbar pump, men vattnet fortsätter ändå att tränga in i huset, även när inget vatten verkar rinna in i brunnen.
Jag har rapporterat rapporterade problemet direkt när det först inträffade i januari. Har pratat med försäkringsbolaget, som hävdar att det handlar om markfukt och att detta inte täcks av försäkringen. Säljaren hänvisar till deras dolda-fel försäkring. Jag har påbörjat ett ärende gällande dolda fel, men de kräver omfattande dokumentation och en detaljerad utredning av skadan, åtgärder och kostnader innan de ens påbörjar en granskning. Jag har även varit i kontakt med företaget som renoverade bastun och golvet i källaren efter förra årets översvämning, och de hävdar att allt gjordes korrekt.
Det vore bra att hitta en långsiktig lösning istället för att bara "sätta plåster".
Problemet har inträffat sex gånger, varav två gånger med vatten i stora delar av källaren och materiella skador.
Mina huvudfrågor är
Jag flyttade in i december och redan i januari började jag få problem när snön smälte och senare vid kraftigt regn. Vatten tränger in i källaren, mest i bastun, som ligger mitt i huset (se bilder, inte rättvisande bilder men jag har mest filmat när det hände).
Vattnet kommer mest från bastuns baksida och högersidan. Vid längre regnperioder börjar vattnet komma in längst andra vägar i andra rum intill bastun.
Det finns tre golvbrunnar i andra delar av källaren som fungerar utan problem även under dessa förhållanden. I bastun finns dock ingen golvbrunn kvar, eftersom den tidigare ägaren fått rådet att täcka igen den med cement efter en översvämning. Jag fick reda på att de hade en översvämning 2023, trots att det står i frågelistan 2022.
I ett större rum till höger om bastun finns en gammal golvbrunn i metall (original från 1930, antar jag), som inte är ansluten till något (antagligen på grund av cementeringen). Vatten samlas där snabbt när det regnar. Det verkar som att vattnet först kommer in via den gamla golvbrunnen och därefter sprider sig den till bastun.
Jag har satt in en liten pump (pump för avfuktare) i golvbrunnen, vilket hjälper till att minska problemet.
På tomten finns en vattenbrunn med en diameter på 40 cm. Vid regn hamnar röret som leder vattnet från huset snabbt under vattenytan i brunnen. Jag har provat med en dränkbar pump, men vattnet fortsätter ändå att tränga in i huset, även när inget vatten verkar rinna in i brunnen.
Jag har rapporterat rapporterade problemet direkt när det först inträffade i januari. Har pratat med försäkringsbolaget, som hävdar att det handlar om markfukt och att detta inte täcks av försäkringen. Säljaren hänvisar till deras dolda-fel försäkring. Jag har påbörjat ett ärende gällande dolda fel, men de kräver omfattande dokumentation och en detaljerad utredning av skadan, åtgärder och kostnader innan de ens påbörjar en granskning. Jag har även varit i kontakt med företaget som renoverade bastun och golvet i källaren efter förra årets översvämning, och de hävdar att allt gjordes korrekt.
Det vore bra att hitta en långsiktig lösning istället för att bara "sätta plåster".
Problemet har inträffat sex gånger, varav två gånger med vatten i stora delar av källaren och materiella skador.
Mina huvudfrågor är
- Förklaring?
- Lösning?
- Kommer jag att kunna få ersättning för reparationen? Från vem?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Verkar som något galet med dräneringen och tränger inte vattnet in från golvbrunnarna så blir det nog svårt att få något genom försäkringen.Ta gärna kort uteifrån där du misstänker vattnet tränger igenom för du kanske kan leda bort vattnet genom att göra en markdränering som inte är så svår att göra.A Adrianos skrev:Jag köpte en villa förra året. Inga problem var kända, eller rättare sagt, inga problem var deklarerade. Huset är byggt 1930 men totalrenoverades 2017, inklusive dränering.
Mina huvudfrågor är
- Förklaring?
- Lösning?
- Kommer jag att kunna få ersättning för reparationen? Från vem?
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
Kan ju lika gärna vara vatten som rör sig under huset på andra sätt då det regnar. En dränering kan inte ta bort alla problem. Särskilt inte sådana som kanske funnits där jämt. Ett hus från 1930 står ändå direkt på backen utan kapillärbrytande skikt. Kanske är berg i nå hörn?
Hittar inget misstänkt område utifrån speciellt då vattnet kommer in mitt i huset, inga utevägar nära bastun.V växelventil skrev:Verkar som något galet med dräneringen och tränger inte vattnet in från golvbrunnarna så blir det nog svårt att få något genom försäkringen.Ta gärna kort uteifrån där du misstänker vattnet tränger igenom för du kanske kan leda bort vattnet genom att göra en markdränering som inte är så svår att göra.
Har ett ökänd utrymme under köket som kunde inte besiktas och det står i protokollet att det kanske finns torpargrund där. Det ligger möt bastuns baksida.
Kanske klokt att försöka kolla hur det ser ut där? Borra ett håll och kolla med kamera?
Mina grannar verkar inte ha detta problem. En granne sa att gamla ägaren, innan renoveringen, hade inga problem heller.S Stefan1972 skrev:
Kan vara så att de gjorde någon fel under renoveringen eller att vattennivån har stigit litegrann sedan dess. Mitt hus ligger lite lägre än grannens, vi pratar 20 cm, inte mer, men det finns en viss lutning.
Mitt första steg vore att försöka kontrollera dräneringen, hur är den gjord och fungerar den?
Metod? Platon, isodrän etc
Hur djupt ligger dräneringsrören? Finns inspektionsrör?
Vart leds dem? Funkar det eller är det tex en liten stenkista som blir full.
Om dräneringen funkar men vatten trycks upp i plattan kanske det är ett alternativ att gräva pumpbrunnar på valda ställe i källaren. Om grunden inte är väl dränerad gissar jag att flera kan behövas för att få täckning.
Om dräneringen funkar men vatten trycks upp i plattan kanske det är ett alternativ att gräva pumpbrunnar på valda ställe i källaren. Om grunden inte är väl dränerad gissar jag att flera kan behövas för att få täckning.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Tack, ska försöka få reda på det men det blir inte lätt.O Odi et Amo skrev:Mitt första steg vore att försöka kontrollera dräneringen, hur är den gjord och fungerar den?
Har faktiskt tänkt att en pumpbrunn i bastun där den gamla golvbrunnen fanns skulle kunna vara en lösning. Fick varningen att man riskerar få in även mer vatten om man gräver och förstör den isolering/grunden som finns kvar där. Kan det stämma?
Tja, man skapar ju en ny svagaste länk som möjliggör pumpning. Skulle ”grundvattennivån” vara högre än golvnivå och man inte pumpar lär vattnet komma in snabbare än när det behöver tränga in genom sprickor mm.A Adrianos skrev:Tack, ska försöka få reda på det men det blir inte lätt.
Har faktiskt tänkt att en pumpbrunn i bastun där den gamla golvbrunnen fanns skulle kunna vara en lösning. Fick varningen att man riskerar få in även mer vatten om man gräver och förstör den isolering/grunden som finns kvar där. Kan det stämma?
Frågan ovan med dagvatten (från stuprören) är också viktig och ett trasigt rör eller dålig stenkista kan vara en enkel lösning.
Kommer vattnet direkt när det regnar eller först efter ett tag/dagar?
1. Regnvattnet kommer ganska nära huset på stenplattor som borde leda det ifrån huset. Kan väll vara att lutningen är bristfällig.T trojlee skrev:
Kan ta bilder imorgon.
2. Inte vad jag vet, bara i gatan.
3. Ja, har en brun på framsidan som inte är kopplad till avloppet så måste vara från dräneringen. Som jag skrev i första inlägget, vattennivån stiger ganska fort över den bruna rörets nivå när det regnar.
Har provat en dränkbar pump när det regnade men verkade inte hjälpa. Måste pumpen vara där och aktiv hela tiden?
4. Vet du hur jag kan kontrollera det?
Klokt, tror inte grundvattnet är så nära, märker ingenting alls under perioderna utan regn eller med lite regn.O Odi et Amo skrev:Tja, man skapar ju en ny svagaste länk som möjliggör pumpning. Skulle ”grundvattennivån” vara högre än golvnivå och man inte pumpar lär vattnet komma in snabbare än när det behöver tränga in genom sprickor mm.
Frågan ovan med dagvatten (från stuprören) är också viktig och ett trasigt rör eller dålig stenkista kan vara en enkel lösning.
Kommer vattnet direkt när det regnar eller först efter ett tag/dagar?
Vattnet kommer in fort, timmar och inte dagar.
Hade en kraftig regn i ett par timmar under våren och vattnet gick typ direkt in.
Verkligen låter som att problemet kommer från stuprören.
Återkommer imorgon med bilder på alla stuprör.
Tack för all hjälp allihopa!