1 815 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Uppskattning kostnad gräva om dagvatten?
Hej,
Vi har en dagvattenledning som liger på angränsande fastighet, ca 35 meter, parallellt med vår uppfart. Den nya fastighetsägaren (byggbolag) håller på att bebygga fastigheten och vill inte bevilja ett servitut. Det finns inga papper på något gammalt servitut (det borde rimligtvis finnas ett men vi har inget papper på det).
Det jag undrar är ungefär mellan tummen och pekfingret vad det skulle kosta att gräva bort ca 1 meter x 35 meter och dra om dagvattenledningen och återställa uppfarten igen (asfalt)? Dagvattenledningen borde vara ansluten till kommunens dagvattenledning i andra ändan. Jag har ingen aning om ens ungefär vad det skulle kosta.
Tack,
M
Vi har en dagvattenledning som liger på angränsande fastighet, ca 35 meter, parallellt med vår uppfart. Den nya fastighetsägaren (byggbolag) håller på att bebygga fastigheten och vill inte bevilja ett servitut. Det finns inga papper på något gammalt servitut (det borde rimligtvis finnas ett men vi har inget papper på det).
Det jag undrar är ungefär mellan tummen och pekfingret vad det skulle kosta att gräva bort ca 1 meter x 35 meter och dra om dagvattenledningen och återställa uppfarten igen (asfalt)? Dagvattenledningen borde vara ansluten till kommunens dagvattenledning i andra ändan. Jag har ingen aning om ens ungefär vad det skulle kosta.
Tack,
M
Måste den gamla ledningen bort?
Kanske kan man proppa och gräva ner en ny dagvattenledning på er sida för att på så sätt slippa gräva upp deras uppfart.
De slipper risker för sättningar m.m. och det blir billigare för er...
Kanske kan man proppa och gräva ner en ny dagvattenledning på er sida för att på så sätt slippa gräva upp deras uppfart.
De slipper risker för sättningar m.m. och det blir billigare för er...
Det låter som det kan vara lite småtrångt? Men för att ha något att gå på så räkna runt 1200-1500 kr timmen för grävmaskin med förare och 5-600 kr timmen för medhjälparen. Etableringskostnad på 5-10 tkr.M Mikae_l skrev:
Räkna med runt 2 dagar plus minst 1500 kr/kvm för asfalten och troligen etableingskostnader det är ett litet jobb).
Antar vi en uppfart på 6 meter, grus, slang mm så skulle jag gissa på nånstans runt 80 tkr förutsatt att det finns plats för schaktmassorna, att det inte är berg eller andra hinder (ledningar) (det blir mer än man tror)
De har ingen uppfart i nuläget, det är ett bygge ( markarbeten) så de kommer nog vilja ta bort den gamla (?)P-plats skrev:
Klicka här för att svara
