Vatten & Avlopp
xxargs: Tvärt om, vad jag läst så är i svensk vatten 90% oladdad 3-värdig arsenik och påverkas tex. inte av Reverse Osmos med negativt laddade membran (som annars repellerar negativa joner) - dessutom är molekylerna små och dess aktiva 'diameter' mycket mindre än motsvarande med laddning vilket gör att de oladdade tar sig igenom en reverse osmos-membran ganska obehindrat. Av samma orsak så
Patrik_Hed: Man kan kontrollera pumpen genom att resistansmäta mellan faserna till pumpen. Om det är så att du har en kontaktor så styrs den troligtvis av tryckströmbrytaren som manövern går igenom. Då kan man mäta resistansen mellan faserna på undersidan av kontaktormotorskyddet. Om det är en motorskyddsbrytare på väggen så går faserna i stället genom tryckströmbrytaren och sedan direkt
xxargs: [citat] Titta på stockholmstoa/dusch - populär lösning i stockholm för små lägenheter/ettor - hela rummet måste dock göras vattensäker
Claes Sörmland: [citat] Kommunalt avlopp är ju en sak och enskilt avlopp en annan. Olika lagstiftning. I båda fallen kan man inte tvingas att anlägga ett avlopp, väljer man att inte ha avlopp så slipper man. Man kan t ex flytta därifrån och ställa huset som saknad avlopp obebott eller duscha hos grannen. Att sen väldigt få accepterar en sån livsstil är en annan sak. Med kommunalt avlopp kommer man ju
Poxeman: Både slang och värmekabel går nån meter eller två i dagvattenröret och det är inte bara självfall utan filtret spolar ju ut vattnet med en hyfsat tryck. Dagvattensystemet är kopplat mot en stenkista
fredzorro: jag lyckades precis få bort min mässingsplugg som var fyrkantig utvändig men även invändigt ihålig. 15-mm hylsan slant dock bara för pluggen har blivit lite deformerad. Jag tog vad jag hade hemma. förgasarrengöring som spray och värmde bulten med liten gasbrännare till kök ett par gånger, lät det kylas ned emellan slog lite på bulten med hammare för att lossa rosten i gängorna.
john&: Jag hade en kollega som var besiktningsman inom VVS, han förespråkade alltid att byta till nytt över relining. Nu gällde detta större fastigheter och inte villor så det kanske inte gäller. Hans motivering var att det blev sällan någon märkvärdig prisskillnad och det är alltid bättre att byta till nytt.
Harald Blåtumme: Oj, det där såg riktigt gammalt och skabbigt ut. Vi råkade ut för liknande problem i fredags fast med en hydropress. Om man ska ha hydrofor eller hydropress har jag för mig beror litet på vilken typ av filter man har, där får andra råda. Men jag tror du har en hydropress om den bara är på 25 liter, motsvarar hydroforer med långt större volym. Fick inte tag på vår favoritrörmokare
Lindsten83: [citat] Tack för svar! Är det någon mer som kan/vill gissa? Har fått pris på 15000.-/st efter ROT, med lite rabatt på den ena för att det skulle vara lite enklare jobb på den. Tycker det låter dyrt men jag har inget att jämföra med så därför jag frågar här.
Johan987123: [citat] Inget dropp på hela natten. Tack igen för snabba hjälpen😃👍
danne_we: [citat] Kan tillägga att det finns et bygglov [citat] Finns ett tidigare bygglov i sammanband med separeringen att drän-vatten får ligga på spillvatten. Kan tillägga att fastigheten ligger inom tätbebyggt villaområde. Dagvatten avleds till dagvattenservis så det är ok, bara dränvatten som man diskuterar i denna kommentar från kommun.
JohanLun: [citat] Vissa toaletter har en liten nål som går genom ett gummimembran. Det är ett mirakel hur en sån konstruktion kan funka. Jag har pillat med det och allt måste vara tiptop för det ska funka. Det kan åxå vara så att flottören måste längre upp, det finns ett översvämningsskydd, när vattnet når en viss nivå så rinner det ned i toan. Då kan man böja armen eller ofta är den
Krilleman: Har du avstängning på båda rören så köper du bara två raka 12x10 från Vatette. https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/klamringskoppling/product/fg0310403/koppling-rak-dy12-x-dy10 Kan köpas i massor med butiker, och även här: https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-skarv-12x10/ Följ monteringsanvisningen:
7ender: [citat] Grymt! Även om det inte var min blandare i videon fick den mig att inse att jag behövde skruva bort en till del (borde jag ha fattat). Som tur var satt den så löst att inget specialverktyg behövdes 👍 Upptäckte att när insatsen var lös kärvade den inte alls, utan bara när den är fastskruvad. Smorde med Glidex och nu funkar den mycket bättre. Stort tack!
tergo: kanske någon del i avstängningen på blandaren som behövs bytas
Cheesen: [citat] Utan att ha besökt dig. Jag är faktiskt 100 % iä säker på att du har kört en timme och nivån i brunnen har sjunkit under den timmen så att du har dragit in luft i bottenventilen. Tillrinningen i brunnen inte tillräckligt för pumpen.
Schlangen: [citat] Ja visst, du har nog helt rätt. Den bestämmer vart det ska flöda helt enkelt. Tydligen den ända slitdelen enl tillverkaren 🤷🏼♂️
Vattenbyxa: [citat] Om röret läcker INNAN vattenmätaren så kan den inte mäta det som förbrukning
MILEMI: Ville bara återkoppla och berätta hur det löste sig. Vi tog tillslut in en VVS-kille som ställe om torktumlaren till att tömma vattnet i hade en inbyggd behållare. Vi vet fortfarande inte varför det strulade med tömningen men för vår del är problemet löst:) Tack alla för all hjälp!
Globetrot: [citat] Sorry…Hahaha..autocorrect! In-vatten! Vi har pratat med entreprenör som gör det dolt istället
Tercel: Tack än en gång. Det blev en Biltema-blandare. Fungerar utmärkt, till vidare. Instruktionen var kass (obefintlig), så det fick bli några mail fram och tillbaka till Biltema. Biltema borde lära av IKEA hur man skriver monteringsinstruktioner.
stuve: [citat] Ja, kommer inte ihåg på rak arm, men skruvar du bort den där pluggen, så finns de en anslutning som passar en trädgårdslang. sen sätter du bara en slangklämma på den.
pacman42: Nu kan jag egentligen ingenting om brunnar, men fysikens lagar kan jag en del om. Om pumpen sänker nivån i hålet pga vattnet som pumpas ut och sedan stänger av, då lär ju inkommande vatten (om det kommer snabbt nog) kunna ge en tryckvåg. Jag pratar här om vattnet som står i hålet ovan pumpen. När nivån då skall fyllas upp så kommer pumpen att tryckas uppåt av flödet. Detta bör
JOB_L: Hej, Har planer att installera diskmaskin i mitt fritidshus. Bästa placering skulle vara att montera i badrummet och göra hål i väggen så diskmaskinsfronten öppnar ut i köket mittemot diskbänken. Min fråga är vad som skulle vara bästa rördragning. Koppla till vatten i badrummet där det finns avlopp förberett men ej använt för tvättmaskin. Komplettera med viss rördragning och