R
Anonymiserad 137805: nej det är helt värdelöst om du inte är säljare
2 svar · 834 läst
J
Josth: [citat] F2050-6 ser ut att ha klart bättre SCOP än EcoAir 406. https://www.byggahus.se/c/luftvattenvarmepumpar
5 svar · 1,3k läst
D
Dilato: Fetaste pumpen CS/U-NZ50YKE drar nominellt 1,36 (min 0,22 max 2,48) kWh. https://img.polarpumpen.se/pfiles/Produktblad__7226b5e2-5097-499b-ba90-54c9c85ce242.pdf
12 svar · 4,6k läst
·
N
Nils45: Har i april 2023 fått installerat Mitsubishi Ecodan SMW100YAA R32 Split / Ecodan EHST20D-YM9D som ersättning till en Nibe 360 FLVP som var helt underdimensionerad. Bor i v Skåne. I installation ingick bufferttank 100 l och fläkt för ventilation. Erfarenheter hittills är att totalförbrukning av el gått ner till ca 70% sommar/höst, 50% dec 2023 o 80 % jan 2024 jmf med föregående år. Jag
13 svar · 3,3k läst
C
Christian Norder: OK, elen är dyr, dyr som faan. Så jag tänkte att nu när jag har timdebitering med Tibber så borde jag kunna styra om lite så att jag inte värmer varmvatten när elen är som dyrast, dvs mellan 07.00 och 10.00. Jag googlar upp bruksanvisningen för min Ivt geo 312c värmepump och ser att man kan tidsstyra varmvattenproduktionen. Bra så! BTW så är alltså varmvatten och vattenburna
0 svar · 780 läst
X
xxargs: om det skedde precis samtidigt som du mekade med displayen så kanske något ändrades som inte borde ändras - men om detta får andra som kan CTC svara på.
3 svar · 1,2k läst
J
Jochi: [citat] På bild 3 uppifrån finns en ventil med rött vred och kv-skala som ser ut att vara inställd på 0. Då är den stängd. Den bör snarare stå på 4,5.
2 svar · 1,5k läst
·
M
Anonymiserad 137805: [citat] händer men är ovanligt på de som tillverkas i japan de som görs i kina väsentligt vanligare
1 svar · 1,1k läst
·
Kloge
Kloge: Jag har en Ecodan sedan 2012 Funkat mycket bra, skönt att inte hitta rätt kurva utan bara ställa in önskad innertemperatur så gör vp resten
24 svar · 5,2k läst
·
DonPablo
DonPablo: Mycket vettigt att sätta i ett magnetitfilter, hur kul är det att behöva backspola säg en värmeväxlare efter 5-10 år, och garanterat kostar det mer än ett magnetitfilter att installera, har du otur går det inte spola rent heller, utan du åker på att byta växlare, då är det helt plötsligt ett jobb på 15000 spänn minst
14 svar · 4,1k läst
·
H
Hagop: Lånar er kunniga igen då. Upptäckte nu att jag har lågt vattentryck ur kranen i badrummet, duschen, disken. Vad kan felet vara
39 svar · 10,0k läst
·
A
Arnodt: Realhuset, jo CTC Eco Air 610M, 614M och 622M, som är luftvattenvärmepumpar har köldmedium R407C.
26 svar · 4,5k läst
·
J
Jochi: Det mesta är sagt av andra men jag vill lägga till lite. Det underlättar att kolla förtrycket på luftsidan om exp-kärlet kan stängas av mot värmesystemet och ett grenrör med ventil installeras så att vattentrycket mot kärlet kan tappas av. Obs att avstängningsventiler före exp-kärlet måste placeras efter säkerhetsventilen så att den alltid kan öppna för högt tryck i pannan.
23 svar · 5,6k läst
·
V
Vector: [citat] Självklart så blir det ju belastning på det fästet också men med annat kärl så blir belasningen annorlunda å så är det bara skruvarna i vägg som kan fara med det fästet på ts bild så finns det två andra skruvar som jag är mer orolig över men för mig få han gärna ha det så
11 svar · 1,3k läst
·
gazzton
gazzton: [citat] Tack för utförligt svar. Vi missade nog en del när det kommer till ljudbilden för just den här modellen. Får bli egna kreativa lösningar för att försöka mildra störande ljud.
7 svar · 2,5k läst
·
T
Trevlig: [citat] Var en extremt liten läcka av vätskan som går ner i hålet, brine? Ja men du kan ju köra lokalt med med homeassistant och få ner elpriset, gör det nu men det var väldigt krångligt med IVT.
33 svar · 11,2k läst
J
Josth: Verkar ju vara en slarvig installation från början med droppläckage som orsakat mycket korrosion på slangen.
1 svar · 2,3k läst
·
E
Eleng: Alltså detta med luftvattenpump. Vi har en enplansvilla med inredd källare, villan är 88kvm. Vi har för kallt hemma, det är kyligt och ruggit. Nere i källaren är det 17 grader och på övervåningen verkar det inte bli varmare än 20, vi fryslortar vill ha varmare. Så varför stannar det på 20 grader? En elkabel brann för oss förra veckan och strömmen gick till en del av huset, bla
0 svar · 1,5k läst
·
D
Dortmunder DAB: [citat] Gammal pump? Att starta Vp vid 55 grader för att tillverka vv måste slita rätt ordentligt i längden. Min bergvärme installerad 2018 har jag ställt in vv till sluttemp 53 grader (med legionellakörning varannan vecka); den brukar börja producera vv när tempen har sjunkit till runt 45 grader…
17 svar · 3,2k läst
·
X
xxargs: 1 bar per 10 meter höjd räknat från hydropressen tills högsta punkten i element-systemet + 0.25 bar till ungefär verkar rimligt - då har du ca 0.25 bar övertryck uppe vid högsta elementet så att luftningen av elementet pressas med viss litet tryck i alla fall.
4 svar · 1,0k läst
·
E
Emanuel01: Om du har avstängningsventiler till de separata borrhålen kan du ju prova att köra cirkpumpen genom ett hål i taget och se om det händer något med tempen.
29 svar · 6,1k läst
·
G
Grizzlynalle: [citat] Vi köpte nya LLVP 2022, vilka ersatte de gamla från 2007. Vi förbrukade 40% mindre el under ett år. Tycker att investeringen var värd pengarna.
17 svar · 4,7k läst
DonPablo
DonPablo: [citat] Jag menar att den som dragit de svarta rören över golvet som det är gjort, kan inte ha varit i sina sinnes fulla bruk, så gör man inte, ser ju fördjävligt ut, även om det var enklast och kortast, så är det så fult och fel.
9 svar · 1,3k läst
·
D
Drudde: [citat] Tack! Ytterligare lite säker på det nu då 😊👍. Försäkring tar allt och jag kommer nog få tag på elpatronerna idag 😊👍. God helg! /Daniel
23 svar · 7,9k läst
·
DonPablo
DonPablo: ja unionkopplingar med avstängning, som till 99% säkerhet börjar läcka när du vrider i dom.
7 svar · 1,6k läst
·
L
Lawrence: [citat] Tack för bra info👍
5 svar · 1,8k läst
·
V
villvetanuju: Oj! Här skjuter man från höften…det är viktig information typ om det bildas frost jämt över hela förångaren = mycket bra. Eller typ bara på halva nedre delen är frost belagd = inte okej Eller nedre del mycket is och snö belagd = mycket dåligt….😉
35 svar · 12,5k läst
D
Dortmunder DAB: [citat] Rutan där det står -5 borde kunna ändras till -20 (eller till kallaste tempen hos dig, Dut) och då behövs nog närmare 45 grader i golvet. Likaså 15 graders rutan kan du säkerligen ändra till säg 17-19 och då vill du knappast ha mer än runt 25 grader i golvet. Mvh
13 svar · 6,8k läst
·
DonPablo
DonPablo: The tapping sound can come from hot water rushing out in the heating system, after making hot water, and then changing back to normal heating. The boiling sound when making hot water can be normal, i had hard time hear it, but when the electric heater starts, it can appear som boiling sounds, there can also be air in system. To air it, fill to 1,5 bar, shut the heater down, wait 10 minutes, and
1 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.