Värmepumpar
kulhus9: [citat] Lycka till [/QUOTE] Tack! Jag har fått tillfredsställande svar från firman som installerade. Allt är normalt och övervakningen ska vara aktiverad vilket den inte var efter installation. Det hade de missat att göra. Den börjar strypa ner pumpen redan flera grader innan inställd temperatur och det var det som gjorde mig förbryllad om det fanns andra värden som den reglerade efter
Heikki Ikonen: [citat] Hej, vilken leverantör valde ni? Är ni nöjda med dom?
Anonymiserad 254654: [citat] [/QUOTE] Okej, oj inte rakt på fläkten. Info från installatörn att använda varmpistol där det kan finnas is runtom. Känns riskabelt nu. Ska inte göra så. Okej då är det bättre att använda varmvatten. Får göra det istället.
Anonymiserad 137805: [citat] ta den för det är samma maskin båda Sharptillverkade
cpalm: Ja, 45% prishöjning knappast en mekanisk effekt av inflationen, utan beror snarare troligtvis på tillgång och efterfrågan. Dvs. högt elpris = stor efterfrågan.
olofh: [citat] ok. så bra att det går. antar att du själv har en ecodan och har fixat det? för resten av internet som har ecodan har kommit fram till att de inte stödjer tibbler-koppling. Ja, det finns plint för extern styrning men då får du bygga själv. Sen kan man gå via 3e parts tjänster som styr åt en eller bygga själv i HA eller Homey. Superbra om de fixar appen, i dagsläget är det
Demmpa: [citat] [citat] Vad jag förstår så har nödkylningen ingenting med typen av expansionskärl, utan det gäller fastbränslepannor, BBRen med allmänna råd som styr, "8:52 Värmeinstallationer m.m. Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten samt övriga tryckbärande anordningar ska förses med säkerhetsanordningar som begränsar risken för personskador vid för högt
Lennart Erikson: [citat] Ok.tack
Byggarmike: ska du ha den som supplement eller tänkt att värma upp som "primär"? Jag Har den större modellen HZ35 i ett enplans hus på ca 110kvm och den orkar precis hålla temperaturen runt 19-20 fram till -10 sen är det kört. Då får man glatt köra elementen. Sen är Panasonics app ett skämt. Pumpen i sig strålar kvalitet, Men appen har mer att önska minst sagt.
Rolle85: Jag har dessa element helt öppna, dvs full drag men när jag luftar dem kommer en fin klar stråle men det är kallt
Josth: Ok, F370 har shunt istället för växelventil så då behöver du inte vara rädd för att använda termostaterna i huset. Eftersom du har en frånluftsvärmepump ska huset vara välisolerat och då är vanliga braskaminer dåligt utan det ska vara kakelugn eller tung täljstenskamin. Lägre värmeeffekt men varmt under väldigt många timmar även efter man slutat elda. Eftersom F370 har en
Anders_Nilsson: [citat] Nej projektet lades ner av olika anledningar ingar. Mest av att kalkylen med höga räntor och mer måttliga elpriser inte går ihop. Jag har satsat på mer direktverkande el och massivt eldande (min kommun är tolerant) i stället.
xxargs: Om man misstänker köldmediebrist så kan man se på utedelen om den blir helt vit av frostighet vid körning i minusgrader och beställd hög värme i utrymmet som skall värmas - dock skall utrymmet också redan vara varm vid den här kontrollen - dvs. uppemot 18-20 grader C och högre då många värmepumpar får inte upp jättehög kapacitet om inomhustemperaturen är säg 10 grader C och
fribygg: Ytterdelen borde väl placeras på gaveln ovan draget för att vara både skyddad och ur vägen.
Daniel 109: Det är definitivt de rördimentioner man bör använda om man väljer rör till en installation. Särskilt om de är långa. Det betyder inte att man inte får dra i fler ledare i ett befintligt rör om behov finns. Det är knappast rimligt att byta ett rör för att det ska vara lätt att byta ledningar nästa gång.
YuGi: Jo, i och för sig, men jag får ju ändå betala för min extra stora motor, men det ser trots allt ut som att Mitsubishin verkar kunna landa drygt 10.000kr billigare. Får se vad som finns i närområdet både vad gäller installation och framtida service/reservdelar osv. Lutar åt Nibe ändå som sälj av en lokal VVS-are som jag litar på och är duktig. Han är dock inte alltid så snabb på
coypu: Igår va min son så snäll snäll att han skulle hjälpa till och fixa, medan jag var på toa. On lyckades skruva upp bottenpluggen vid bypassen. Och tömde systemet på vatten. Fyllde på systemet igen och nu verkar systemet bete sig som förväntat.
DonPablo: Ja du måste stänga av pumpen när du rengör filtret, om inte filtret är igensatt, skulle jag lägga en tjuga på att slangarna i maskin, och vid eventuella anslutningar är igensatta av magnetit!
sebbe_j: [citat] [/QUOTE] Rörmokarn var inne på samma... Verkar som styrkortet ger konstiga signaler till allt
Josth: Det låter bra. Förmodligen fungerar den helt normalt hos dig men blir det extremt kallt beroende på var du bor så kan det ju hända att el-patronens effekt inte räcker och panntemperaturen faller så att det utlöser A02-larm. Helt logiskt i så fall och inget egentligt fel. Hoppas det går bra!
Runnis: Tråkigt att den är lite högljudd och det är svårt att göra något åt så här i efterhand. Jag fick aldrig någon offert på Bosch när jag skulle välja bergvärme. Men jag var i kontakt med en installatör mm. Det viktiga nu är att du får till rätt värmekurva och förskjutning för att få rätt temp inne. Får du kallt inne när det är kallt ute behöver du öka kurvlutningen. Sen
Emil Kjellberg: [citat] Hej! Har samma problem 😕 Fick du klämm på vad som var fel?🫠
Comfort Thomas: blir inte samma problem med en luft/vatten . du fick ”bara” lite fler ventiler 😎
Josth: Det brukar i allmänhet vara en dålig idé att köpa utedel och innerdel vid olika tidpunkter även om innerdelen borde gå att köra som en ren el-panna. Dels får man inte ett lika bra paketpris och det blir dubbla installationsbesök. Dels brukar tillverkarna ofta ändra i styrsystemet och ibland kommer helt nya generationer av styrsystem. Detta gör att man riskerar att inte längre hitta en
xLnT: Jag installerade vår för något år sedan, 2x300m som svetsades ihop med 45gr böjar. Så vi har bara två slangändar in i pannrummet. Jag valde då CTC GSI 12 för det var den kompressor som kunde gå med lägst effekt i spannet. Så man slipper så mycket start/stopp på vår/höst. Nu finns det kanske bättre produkter. [bild]
allt är upptaget: [citat] hej jag sitter i samma sits. jag har ett ftx system som ger uppvärmd tilluft och tappvarmvatten (kompletteras med direktel) nu håller min panna på att rasa för tredje gången. det kostar 150000 varje gång. en fin besparing. Jag funderar nu på en separat varmvattenberedare och ett sparat ftx aggregat ev med ett värmebatteri. energibesparingen blir ju sämre men totalen mycket