Hej! Jag har fått offert på dessa två pumparna med i360 panna till CTCn och EHPT20X-YM9D till Mitsubishin och det skiljer 30 000kr mellan dem till Mitsubishins fördel.

Jag bor i Skåne och har ett DVUT på -11,4. Tror ni att CTCn är så pass mer effektiv så man kan räkna hem prisskillnaden? Finns det något annat som talar till CTCns fördel? Annars verkar det vara samma teknik, det finns uppkoppling i båda och ytterdelarna låter ungefär lika mycket.

Tacksam för att höra vad ni har för åsikter.
 
J Josth skrev:
Läs gärna följande tråd om du har tid: [länk]
Intressant läsning, tack för svar. Verkar spontant som just ljudnivån på Mitsubishin är ett stort problem. Får rannsaka mig själv och fundera över om det är värt prisskillnaden, således inget annat talar för den ena eller den andra.
 
Om du funderar på 610M så dubbelkolla gärna att den blir lagom stor i förhållande till husets värmebehov. En del ångrar att de inte valde 614M istället.
 
J Josth skrev:
Om du funderar på 610M så dubbelkolla gärna att den blir lagom stor i förhållande till husets värmebehov. En del ångrar att de inte valde 614M istället.
Tack för tipset. Jag har fått energiberäkning av två olika företag som lämnat offert och båda rekommenderar 610M, men ska göra lite egen undersökning.
 
Välj bort misu all dar i veckan, oavsett allt annat är deras användargränssnitt värdelöst
 
R reez skrev:
Välj bort misu all dar i veckan, oavsett allt annat är deras användargränssnitt värdelöst
Bra att ha i åtanke, lutar åt CTC för tillfället.
 
H
ludwignilsson ludwignilsson skrev:
Bra att ha i åtanke, lutar åt CTC för tillfället.
Kolla CTC's prospektblad, CTC anger bara effekten till -7 grader och 35 gradersframledning. Inte mycket till vinterklimat i dom effekt / verkningsgradssiffrorna som CTC redovisar för sina värmepumpar.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
H-Thomasson har du tittat i ?
I databladet/broschyr CTC Eco 610M utedel står på sidan 4
Vid framledningstemperatur 35 oC.

-15oC avgiven effekt 3,15 kW och då tillförd effekt 1,21 kW.
 
Redigerat:
H
A Arnodt skrev:
H-Thomasson har du tittat i ?
I databladet/broschyr CTC Eco 610M utedel står på sidan 4
Vid framledningstemperatur 35 oC.

-15oC avgiven effekt 3,15 kW och då tillförd effekt 1,21 kW.
Ser det nu, tack.
Men bara 35 graders framledning. Det utesluter alla med radiatorer som dom flesta hus i Sverige har att inte veta vad dom köper och kan förvänta sig i från IVT & Bosch luft vattenvärmepumpar.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Ser det nu, tack.
Men bara 35 graders framledning. Det utesluter alla med radiatorer som dom flesta hus i Sverige har att inte veta vad dom köper och kan förvänta sig i från IVT & Bosch luft vattenvärmepumpar.
Måste ju rimligen kunna leverera högre temp fast till annan effekt, eller tänker jag fel?

En annan grej jag funderar över, hur ser man på att köpa en ny pump med r407c idag? Har läst lite om att den förbjuds i nya maskiner from. 2025 men blir inte klok på hur det påverkar befintliga maskiner? Hur funkar det vid service osv? Skjuter man sig själv i foten genom att inte köpa en maskin som kör med R32?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
600-serien klarar ge upp till 55 grader framledningstemperatur ner till ca -18 grader ute och 52 grader ner till -22 grader då kompressorn stannar och el-patronen helt får ta över om det behövs.

De beprövade kylmedia som används idag kommer att finnas kvar ganska länge för servicebehov på installerade aggregat men de kommer att bli successivt dyrare med åren.
 
Vad är det för skillnad på CTC Eco Air 610M och 614M?
Det står ju i stort precis samma data för dem.

Samma köldmediemängd 2,2 kg och samma vikt. Man får alltså inte fler kg värmepump om man väljer 614M jämfört 610M.
Där krävs en förklaring.

Riktpris CTC hemsida april 2022
610M 81750 kr
614M 94250 kr
622M 106125 kr

Är det det att de trimmat upp 614M genom varvtalsökning?

Se bifogat urklipp från produktbladet.
 
  • Teknisk specifikationstabell med kolumner och rader, information om uppvärmningsprodukter, mått och prestandadata, grön och vit färgschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Troligen är det exakt samma pryl, men man har begränsat max varvtal i mjukvaran i 610'an.
 
Brukar kunna vara ”samma” maskin som är lite trimmad men 614 som uppger högre effekter har lägre ljudnivå/ljudtryck med samma luftflöde så kan nog vara annat innehåll.
man behöver en reservdelslista på dom båda för att se om det bara är mjukvara eller om hårdvaran är olika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.