Hej!
Jag behöver lite stöttning kring magnetfilter och dess behov.
Jag har ett system luft/vatten med CTC ganska nytt ca 1 års drift endast golvvärme. Alla slingor, fördelar mm är LK. Bara PEX/PEX alu. Några kopparrör vid vissa anslutningar.

Min rörmockare, från en väletablerad rörfirma, menar att magnetfilter i mitt fall är onödigt och ger varken eller då jag inte har några metallrör förutom vissa kopplingsrör som är i koppar. Jag menar att pumpen har väl någon del som är järn eller liknande som kan släppa ifrån sig magnetiter och sätta igen cirk.pump över tid. Till leverans av pump, anslutningspaketet, fanns med en kulventil med magnetsymbol på. Pratade senast med firman för kanske 2v sedan och kämpade för att jag ansåg att magnetfilter borde installeras då detta medföljde leveransen samt efter att man inhämtat uppgifter online.

Vad anser ni? Finns det någon med kunskap inom området?
Alternativt ringer jag CTC och säger de att magnetfilter krävs har ju rörfirman inget val. Garantier gäller ju annars inte. Nackdelen är att det sannolikt leder till ovänskap.
 
Ingen som har tips/råd enligt ovan?
 
Med dom förutsättningar du beskriver behöver du nog inget magnetfilter.
Magnetiten kommer oftast innifrån radiatorer och gamla järnrör och några sådana har du ju inte.
Men om du redan har ett är det ju max 10 minuters jobb att installera så vad problemet skulle vara förstår jag inte.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Har bara golvvärmeslingor och trodde vid installation år 1999 att det måste vara riskfritt men trevägaren geggade ihop av svart skit så använd magnetitfilter som redan påpekats 👍
Tror flera tillverkare/distributörer börjat kräva att det är monterat nuförtiden för att garantin ska gälla.
 
Hej! Tack för era svar.
Det svåra är ju då att få min VVSare motiverad till installation av magnetfilter som medföljde. Jag skulle ju kunna installera den exakt enligt manualen så kan ingen gnälla i framtiden. Dock vet jag inte riktigt hur jag gör. Är det någon som kan guida mig? Jag kan ta bilder mm.
 
D Dilato skrev:
Med dom förutsättningar du beskriver behöver du nog inget magnetfilter.
Magnetiten kommer oftast innifrån radiatorer och gamla järnrör och några sådana har du ju inte.
Men om du redan har ett är det ju max 10 minuters jobb att installera så vad problemet skulle vara förstår jag inte.
Hej!
Tack för svar. Jag har stor respekt för folks olika kunskapsnivåer och 10 minuter tror jag det tar för en erfaren kunnig person. Vet man vad som ska göras, vilka delar som behövs och verktyg så går säkert installationen snabbt. För en mer okunnig person som jag och har ej kopplat så mycket rör tar det längre tid. Planering i mitt fall tar tid, leta delar, rätt delar av bra tillverkare mm. Men jag förstår din poäng att magnetfilter i det stora hela är en enkel installation.
 
C charl_6 skrev:
Hej! Tack för era svar.
Det svåra är ju då att få min VVSare motiverad till installation av magnetfilter som medföljde. Jag skulle ju kunna installera den exakt enligt manualen så kan ingen gnälla i framtiden. Dock vet jag inte riktigt hur jag gör. Är det någon som kan guida mig? Jag kan ta bilder mm.
Det finns normalt en mängd installationsvideos och liknande för olika magnetitfilter, kolla hos tillverkaren och youtube. Jag har som amatör installerat två olika utan problem. Men jag förstår också att det kan kännas obehagligt att kapa ett rör i en ny installation som ngn annan har gjort. Oavsett bör vvs:aren göra det på en tim eller så, så det borde inte vara några stora kostnader.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kan varken säga det ena eller det andra om du ska ha magnetitfilter eller inte.
Däremot så är det skillnad på magnetitfilter och magnetitfilter.
Många har ingen större påverkan öht och därmed bara en kostnad.
Så vitt jag kan bedöma vill man ha så stark magnet i filtret som går och har för mig att Boilermag är bland de magnetitfilter som har starkast magnet. Och hyffsat lättskött.
ca 2500-3000 kostar de idag ser det ut som
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Då det medföljde så är det mest märkligt att det inte monterades.
om det är ett bra filter eller inte har jag ingen susning men tvivlar på att det är rent skräp om CTC rekommenderar det till sina aggregat då dom troligen vill ha så lite problem som möjligt med att skit sätter igen deras aggregat.
 
  • Gilla
charl_6 och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Då det medföljde så är det mest märkligt att det inte monterades.
om det är ett bra filter eller inte har jag ingen susning men tvivlar på att det är rent skräp om CTC rekommenderar det till sina aggregat då dom troligen vill ha så lite problem som möjligt med att skit sätter igen deras aggregat.
Ett litet filter om jag jämför efter lite googling men jag har inte så mycket metall i systemet. Kolla bild. Även jag kan tycka det är märkligt att de skippade installation av filter. Ska jag vara helt ärlig tror jag de missade installera men i efterhand är det för kostsamt att komma ut för installation då risken bedöms som liten.
 
  • Metallkula ventil, rött handtag, på laminatgolv, VVS-installation, stängd position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett måttband med rött handtag på ett träfärgat golv. Visar centimeter och tum. Redskap för mätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MrDizzy skrev:
Boilermag är bland de magnetitfilter som har starkast magnet. Och hyffsat lättskött.
Det håller jag med om, jag har installerat ett sådant i min tidigare fastighet, där behövdes det verkligen, säljaren hade installerat billigast tänkbara radiatorer och behållit järnrör från 50-talet + lagt golvvärme.
Allting beckade ihop av svart kletig gojja så värmepumpen stoppade för lågt flöde.
Efter instalationen av Boilermag fick jag ur en massa klet, plus att golvvärmeflödesindikatorerna gick från kolsvarta till genomskinliga.

Man köper dom på Ebay så kostar dom hälften.
https://www.ebay.co.uk/p/4034356754
Det följer med mall att kapa efter så det kan inte gå fel, tar max en havltimme för en amatör.
 
  • Gilla
charl_6
  • Laddar…
Är det där verkligen ett magnetitfilter då det ser ut som ett vanligt sil filter ?
mitt magnetit har en stor burk med en stor magnet i mitten.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Japp. Duger gott i många lägen istället för att lura på konsumenter dyra stora magnetitfilter. Har en hemma å tittar till det en gång om året å det är så lite magnetit så det är nästa inte lönt att rensa det. Följer åtminstone med i ctc värmepumpar
 
  • Skärmavbildning av en produkt på en webbplats; filterkulventil med sil och magnet, röd reglagehandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
charl_6 och 1 till
  • Laddar…
Lura på är nog tvetydigt!
Hos mig så tog inte en sil typ det på bild trots att jag hade 2st den svarta geggan och fick problem.
Men nu med sil och magnetitfilter modell större så är det inget klet på ventilen .
Men håller med om att alla troligen inte behöver detta men i samband med VP byte så kan dom 1-3 tusenlappar det kostar i sammanhanget bli en billigare variant än att få strul efter ett par år eller mer och svårt att veta på förhand om det är bu eller bä på sin anläggning.
Bäst att poängtera att jag inte säljer magnetit filter om någon tror det 😎
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Mycket vettigt att sätta i ett magnetitfilter, hur kul är det att behöva backspola säg en värmeväxlare efter 5-10 år, och garanterat kostar det mer än ett magnetitfilter att installera, har du otur går det inte spola rent heller, utan du åker på att byta växlare, då är det helt plötsligt ett jobb på 15000 spänn minst
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.