Kan det inte vara att CTC satt en avskärming på luftutblåset på 614M och på så vis får ner ljudnivån?

Så har ju IVT gjort på IVT AirX 409 och kallar den då IVT AirX 407S. Alltså varvat ner den och satt ljuddämpningsskärm på den. Det är även här samma kompressor och samma fyllmängd köldmedium.

• Tekniska specifikationer för IVT AirX värmepumpar, jämförelse av olika modeller, energiklass, effektivitet och storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har dom varvat ner den så borde snarare effekten minska om det är samma produkt i övrigt.

Jamen, det gör den ju också, alltså får minskad effekt, se tabellen ovan vid -7 oC utetemp och 35 oC framledningstemp.
Där har 407S mindre avgiven max värmeeffekt nämligen ca 7 kW jämfört 409:ans 8 kW. Vid - 7 oC utetemp jobbar nog fläkten rabiat, och de har begränsat varvtalen på fläkten och förmodligen litet också på kompressorns varvtal.

A Arnodt skrev:
Jamen, det gör den ju också, alltså får minskad effekt, se tabellen ovan vid -7 oC utetemp och 35 oC framledningstemp.
Där har 407S mindre avgiven max värmeeffekt nämligen ca 7 kW jämfört 409:ans 8 kW. Vid - 7 oC utetemp jobbar nog fläkten rabiat, och de har begränsat varvtalen på fläkten och förmodligen litet också på kompressorns varvtal.
Ja men det jag menar är att effekten är högre på cTC maskinen som det pratades om tidigare där effekten var högre men ”tystare”

J Josth skrev:
De beprövade kylmedia som används idag kommer att finnas kvar ganska länge för servicebehov på installerade aggregat men de kommer att bli successivt dyrare med åren.
Med detta i åtanke, hur mycket framtidssäkrar man sig genom att köpa en VP med R32? Kan inte se att det finns någon plan på att förbjuda det idag, men det finns ju inget som säger att den inte förbjuds om 5 år. Eller man får helt enkelt chansa och se vad som händer?

ludwignilsson ludwignilsson skrev:
Med detta i åtanke, hur mycket framtidssäkrar man sig genom att köpa en VP med R32? Kan inte se att det finns någon plan på att förbjuda det idag, men det finns ju inget som säger att den inte förbjuds om 5 år. Eller man får helt enkelt chansa och se vad som händer?
Inget är säkert, det höll ju på att stoppas då det hamnade i EU:s lista med ämnen som skulle förbjuda (PFAS). Tror det pausades. Jag hade inte tvekat att köpt en VP med R32. R290/propan är den uppenbara ersättaren och blir nog standard i framtiden i dessa applikationer.

R Real-House skrev:
Inget är säkert, det höll ju på att stoppas då det hamnade i EU:s lista med ämnen som skulle förbjuda (PFAS). Tror det pausades. Jag hade inte tvekat att köpt en VP med R32. R290/propan är den uppenbara ersättaren och blir nog standard i framtiden i dessa applikationer.
Vet du om det finns någon vettig ersättare till R407C/R410A? Funkar det med R290/propan där också?

Vet du om det finns någon vettig ersättare till R407C/R410A? Funkar det med R290/propan där också?
R32 är ersättare till R410A (blandning av R32 och R125). Nackdelen är att den är lätt brännbart, klass A2L. Inga problem med mindre fyllnadsmängder.

Gissningsvis kommer det bli mer av låg-GWP-köldmedium som alla är lätt brandfarliga (A2L). Troligtvis ökar även R290.

Att ersätta R134a eller R407C som är vanliga i bergvärmepumpar är nog inga problem.

Har man en värmepump med vanliga syntetiska köldmedium ska man inte konvertera till R290 utan eftertanke.

• Gilla
ludwignilsson
  • Laddar…
F
Hej! Jag har fått offert på dessa två pumparna med i360 panna till CTCn och EHPT20X-YM9D till Mitsubishin och det skiljer 30 000kr mellan dem till Mitsubishins fördel.

Jag bor i Skåne och har ett DVUT på -11,4. Tror ni att CTCn är så pass mer effektiv så man kan räkna hem prisskillnaden? Finns det något annat som talar till CTCns fördel? Annars verkar det vara samma teknik, det finns uppkoppling i båda och ytterdelarna låter ungefär lika mycket.

Tacksam för att höra vad ni har för åsikter.
Köp inte Mitsubishi för bövelen. Hopplös pump.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68415.0

Väldigt förlegad interface dessutom, manualen helt värdelös och noll support från Mitsubishi själva. Det är lätt värt 20k extra i mina ögon..

• Gilla
ludwignilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Ecodan sedan 2012
Funkat mycket bra, skönt att inte hitta rätt kurva utan bara ställa in önskad innertemperatur så gör vp resten

• Gilla
nuco och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.