Hej
Jag har en CTC EcoAir 111 med en EcoEl som installerades 2007. Den är still going strong och jag hoppas den hållare några år till.
Nu till frågan, hur mycket effektivare är en morden LVVP med inverterteknik etc? Hur många kWh hade man sparat?

Jag har historiskt gjort av med 17000-18000 kWh/år. I år blir det nog mer 20000kWh efter kylan.
Mitt hus är på 220m2 fördelat på övervåning och suterängplan. Huset ligger i Göteborg och är byggt 1971.
Vid 0 grader ute så är framledingstempreturen ca 36 grader.
Vid -10 grader ute så är framledingstempreturen ca 46 grader.
När temperaturen är runt -8 -10 grader så går elpatronen in för värmen.

Största skillnaden är att moderna pumpar klarar lägre utetemperatur. Så länge det är någorlunda varmt är det ingen jättestor skillnad, men vid en köldknäpp kan skillnaden vara kompressordrift eller elpatron, vilket gör stor skillnad.

Ok så man kan inte förvänta sig någon större skillnad vid milda vintrar mao.

Inte om allt funkar som det ska och nuvarande system är korrekt dimensionerat och installerat...

Visst kan du kanske spara ett par tusen kWh med en ny lite kraftigare pump som klarar några fler minusgrader. Men att byta ut en fungerande pump på grund av det är ren kapitalförstörelse.

• Gilla
Annaet och 2 till
  • Laddar…
En sak jag undrar i sammanhanget är hållbarheten på inverterpumpar. Jag tänker under våren komplettera med en lvvp och är inte speciellt intresserad av att jaga scop utan tittar snarare på hela sammanghanget och vill ha så bra kvalitet med så lite strul som möjligt. Har i princip bestämt mig för ctc då jag gillar deras styrning och utbyggnadsmöjligheterna med sol etc. Så skall man köpa en ecoair 400 on/off eller en inverter 600 model? priset är i princip detsamma.

Om det finns plats för en hyfsat stor arbetstank så skulle jag kört på on/off. Det är svårare att dimensionera en luft- än en markvärmepump om man vill ligga nära husets toppeffekt eftersom värmepumpens uteffekt varierar så mycket beroende på utetempen. Därför har man mycket större nytta av inverter i en luftvärmepump, men samma problem (plus en del andra) löser man med en större vattenvolym.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag har en 500l tekniktank med vvb och solslinga som jag har solpaneler till. Jag tänker mig flytande kondensering mot utekurva i botten på tanken. Tänker ltie lika och framförallt får jag för mig att det är större chans att en ecoair 400 kommer snurra i 10 år utan större problem än en 600 inverter.

en sak att tänka på är köldmediat.
Se till att hamna så långt under 5ton CO2 ekvivalenter som möjligt.
över 5ton så måste du ha en årlig lekage kontroll som ska in till komunen mot viten om de inte kommer in.
Lekagekontrollen måste utföras av behörig/cerifierad person.

5ton siffran sattes 2016 i förordningen om f-gaser har jag för mig ... och med tanke på hur miljöaspekterna kontrolleras hårdare och hårdare samt gränserna stryps eftersom , så kommer jag då jag ska byta LVVP tillsommaren att försöka hålla mig så långt under 5ton jag bara kan komma.
(vem vill ha en extra kostnad på antingen nån som kommer ut eller straffavgift för man missat varje är ??? )
Funderar därför på en mitsubishi echoan split (till Ack-tank).
De kör med R32 vilket ska vara det bästa köldmediat ur CO2 ekvivalent synvinkel just nu

Jag vill inte ha en split. Dels installerar jag själv, skall kollas till befintligt system och dels minskar mängden problem då jag har för mig att majoriteten av alla fel med lvvp är installtionsfel och ofta med gastätheten. Så jag kommer gå på en CTC av ngt slag.
Hmm det där med ekvavilenterna... ju större pump ju högre verkar det som. Men den jag tittar på EcoAir 410 ligger på 4.7t och EcoAir 614 på 3.9t, så då borde jag klara mig?

R32 har ett GWP på 675, propan ligger på 3. Så att R32 skulle vara särskilt bra är något som kylmediebranschen har lyckats lura i beslutsfattarna för att kunna fortsätta sälja patenterade substanser.

Dessutom är gränsen för årlig läckagekontroll 10 ton CO2e för hermetiskt tillslutna enhetsaggregat, så ur den synvinkeln är det bättre med en moboblock-pump än en split-modell som sammanfogas på plats.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag vill inte ha en split. Dels installerar jag själv, skall kollas till befintligt system och dels minskar mängden problem då jag har för mig att majoriteten av alla fel med lvvp är installtionsfel och ofta med gastätheten. Så jag kommer gå på en CTC av ngt slag.
Hmm det där med ekvavilenterna... ju större pump ju högre verkar det som. Men den jag tittar på EcoAir 410 ligger på 4.7t och EcoAir 614 på 3.9t, så då borde jag klara mig?
Mjo kör man med vatten ut genom väggen slipper man problem med inspektion av köldmedia:t då det blir endast en interndel i utedelen som kör med köldmediat och då räknast det som "helslutet" system och har för mig att de är rakt av undantagna 5tons gränsen.

Funderat i de riktingarna själv med "helslutet" system o vatten genom väggen ... men undrar hur man ska tänka på frys-risk om strömmen går en längre period då det är -15. Litar inte riktigt på Svensk el-leverans just nu iaf.

useless useless skrev:
R32 har ett GWP på 675, propan ligger på 3. Så att R32 skulle vara särskilt bra är något som kylmediebranschen har lyckats lura i beslutsfattarna för att kunna fortsätta sälja patenterade substanser.

Dessutom är gränsen för årlig läckagekontroll 10 ton CO2e för hermetiskt tillslutna enhetsaggregat, så ur den synvinkeln är det bättre med en moboblock-pump än en split-modell som sammanfogas på plats.
Åfan! för första stycket.

Hur skulle ni tänka på detta med split mot monoblock??
Är monoblock värt frys-risken? (om man bor Stockholm eller söderut? )
Norrland på landet där mina föräldrar bor så skulle jag inte våga välja monoblock iaf, just pga frysrisken.
Förra året var de utan ström i 20timmar (om jag kommer ihåg rätt) då det var kallare än -20.

M MrDizzy skrev:
Mjo kör man med vatten ut genom väggen slipper man problem med inspektion av köldmedia:t då det blir endast en interndel i utedelen som kör med köldmediat och då räknast det som "helslutet" system och har för mig att de är rakt av undantagna 5tons gränsen.

Funderat i de riktingarna själv med "helslutet" system o vatten genom väggen ... men undrar hur man ska tänka på frys-risk om strömmen går en längre period då det är -15. Litar inte riktigt på Svensk el-leverans just nu iaf.
Har lurkat rätt mkt på värmepumpsforum och min egna lilla analys av alla som har problem handlar i säkert hälften av fallen om installationsfel med gaskretsen mellan ute och innedel. Det hänger dessutom mkt installatörer där och läste ngnstans att ingen har varit med om att en ctc, nibe eller ngn annan mono pumps utedel faktiskt har gått sönder pga av frysning (om man gör en korrekt installation med rör som tål frysning etc). I mitt fall som bor i södra delen sverige med normalt ngra vinter veckor per år så är det ingen faktor.
Intressant också att det verkar som om tex mitshibishis package varianter (de med vatten mellan ute o innedel) har något högre effekt än splittarna, så vatten är ingen dum värmebärare.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
P
M MrDizzy skrev:
en sak att tänka på är köldmediat.
Se till att hamna så långt under 5ton CO2 ekvivalenter som möjligt.
över 5ton så måste du ha en årlig lekage kontroll som ska in till komunen mot viten om de inte kommer in.
Lekagekontrollen måste utföras av behörig/cerifierad person.

5ton siffran sattes 2016 i förordningen om f-gaser har jag för mig ... och med tanke på hur miljöaspekterna kontrolleras hårdare och hårdare samt gränserna stryps eftersom , så kommer jag då jag ska byta LVVP tillsommaren att försöka hålla mig så långt under 5ton jag bara kan komma.
(vem vill ha en extra kostnad på antingen nån som kommer ut eller straffavgift för man missat varje är ??? )
Funderar därför på en mitsubishi echoan split (till Ack-tank).
De kör med R32 vilket ska vara det bästa köldmediat ur CO2 ekvivalent synvinkel just nu
Ska du ha en Mitsubishi så välj den med CO2 då.

useless useless skrev:
Inte om allt funkar som det ska och nuvarande system är korrekt dimensionerat och installerat...

Visst kan du kanske spara ett par tusen kWh med en ny lite kraftigare pump som klarar några fler minusgrader. Men att byta ut en fungerande pump på grund av det är ren kapitalförstörelse.
Jag har absolut inga planer på att byta den. Som jag skrev är den still going strong.
Men hur gör man den dagen den ger upp då? Kan man koppla en ny LVVP från valfritt fabrikat på en EcoEl?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.