Ofta hänger värmepumpen ihop med den märkesspecifika elpannan där också styrsystemet brukar sitta. Visst går det att koppla en annan pump till en panna och sätta styrsystemet på sidan, men det blir sällan lika bra.

K klepto2 skrev:
Jag har absolut inga planer på att byta den. Som jag skrev är den still going strong.
Men hur gör man den dagen den ger upp då? Kan man koppla en ny LVVP från valfritt fabrikat på en EcoEl?
Du kan dock köpa en ny ctc 400 eller 600 o koppla på din ecoel. Ev behöver du en converter eller basic styrning för en tusenlapp extra.

K klepto2 skrev:
Hej
Jag har en CTC EcoAir 111 med en EcoEl som installerades 2007. Den är still going strong och jag hoppas den hållare några år till.
Nu till frågan, hur mycket effektivare är en morden LVVP med inverterteknik etc? Hur många kWh hade man sparat?

Jag har historiskt gjort av med 17000-18000 kWh/år. I år blir det nog mer 20000kWh efter kylan.
Mitt hus är på 220m2 fördelat på övervåning och suterängplan. Huset ligger i Göteborg och är byggt 1971.
Vid 0 grader ute så är framledingstempreturen ca 36 grader.
Vid -10 grader ute så är framledingstempreturen ca 46 grader.
När temperaturen är runt -8 -10 grader så går elpatronen in för värmen.
Vi köpte nya LLVP 2022, vilka ersatte de gamla från 2007. Vi förbrukade 40% mindre el under ett år. Tycker att investeringen var värd pengarna.

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.