3 192 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Hjälp med att förstå ritning. Luftvärmepump, sekundär värmekälla mot acctank
Medlem
· Stockholms län
· 646 inlägg
Du måste ha en viss hysteres; annars kanske du förstör pumpen med ständiga starter. Typ igångsättning vid 50 grader (eller hellre 45) och avstängning vid 55.M mogga skrev:Tänker att veden ska vara primär. Och VP slå in endast när tempen i tanken går under 55.
Det är ju egentligen så det NÄSTAN fungerar nu.
VP har en sensor som känner av hur varmt det är i acctanken. När det understiger 55 grader så kickar den igång, den startar då cirkulationspumpen till denna krets också då. Allt det fungerar ju fint. Problemet är att när den stänger av sen när det går över 55 grader så kör VP igång cirkulationspumpen lite då och då under korta stunder ändå bara för att det inte ska frysa. Och då suger den ju i sig hetvatten och det börjar larma och ha sig.
Därav att jag tänkte om man kunde ha ytterligare någon form av automatik som stänger av mot acctanken så den inte får i sig hetvatten när det är över 55 grader
Och se till/fixa så att den inbyggda eller extern Cp kickar igång så att du får ständig cirkulation till utedelen.
Mvh
Verkar vara en ganska gammal pump ,eller. s om kan få start signal vid 50 grader?D Dortmunder DAB skrev:
Visst om man ändrar i givar synkfunk. brukar kallas installatörs inställningar meny.
Medlem
· Stockholms län
· 646 inlägg
Gammal pump?V villvetanuju skrev:
Att starta Vp vid 55 grader för att tillverka vv måste slita rätt ordentligt i längden.
Min bergvärme installerad 2018 har jag ställt in vv till sluttemp 53 grader (med legionellakörning varannan vecka); den brukar börja producera vv när tempen har sjunkit till runt 45 grader…
Klicka här för att svara