Falskt - mer is blir det både under en effektivare pump och under en större pump. Men en helt ineffektiv pump blir det ingen is alls under, så att det blir is visar åtminstone på att pumpen fungerar.

Ingen is alls skulle kunna tyda på att pumpen är trasig och bara kör eltillskott.

A adron skrev:
Falskt - mer is blir det både under en effektivare pump och under en större pump. Men en helt ineffektiv pump blir det ingen is alls under, så att det blir is visar åtminstone på att pumpen fungerar.

Ingen is alls skulle kunna tyda på att pumpen är trasig och bara kör eltillskott.
Nu blev det nog lite fel här... som du skriver menar du att påståendet är sant. Du skriver Falskt...

Sen har ingen Luft-Luft något eltillskott. Däremot så kan en "dålig pump" ha låg verkningsgrad från kompressorn... och ge ett netto noll.

Nej; det jag skriver är att påståendet är falskt. Mer is betyder inte nödvändigtvis att det är en bättre pump, utan kan till exempel betyda att det är en större pump eller att pumpen står nära något som höjer luftfuktigheten.

Men att det alls bildas is visar på att pumpen kyler utsidan, att den pumpar värme utifrån och in. Om det inte bildas någon kondens på utedelen så är den antagligen trasig. Så det är ett gott tecken att det bildas is.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
Wow,

Kan någon rätta till min skalle nu? Är r403 dåligt? Har jag blivit lurad? Är mina Mitsubishi hero2 bra? Bör jag ha mer is?

Spännande tråd som ger nya och intressanta kunskaper. ”Det går åt lika mycket energi att smälta isen som att frysa den.” Lirar inte riktigt med vad jag fick lära mig i fysiken, men det blir ju enklare så här.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Oj! Här skjuter man från höften…det är viktig information typ om det bildas frost jämt över hela förångaren = mycket bra.
Eller typ bara på halva nedre delen är frost belagd = inte okej
Eller nedre del mycket is och snö belagd = mycket dåligt….😉

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.