Hej!

Vi har just installerat en IVT luft vatten värmepump och jag tycker utedelen, Air Split 208, låter mycket. Ett högfrekvent, knarrande och penetrerande ljud som tränger sig långt in i huset. Jag har även noterat ett porlande ljud från slangarna mellan inne- och utedel. Är detta normalt?

Vi har under en tid bott i ett annat hus med en ca 13 år gammal Thermia luft vatten värmepump. Utedelen avger endast fläktljud i varierande styrka, beroende på ansträngningsnivå, men inget ljud i övrigt.

Kommentarer kring detta?
 
Slangarna ser ut att vara gas/vätska med kylmedia, inte vatten. Kan låte litegrann när den växlar om mellan avfrostning och vanlig värmedrift. Kompressorn hörs en hel del men svårt att säga om det är något fel, det ser ut som en ganska liten värmepump som inte har så mycket ljudisolering som större luftvattenvärmepumpar.
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
Enligt leverantören är det inte vatten i slangarna mellan inne- och utedel. Exempelvis strömavbrott är alltså ingen anledning till oro.

Det är kompressorljudet som stör. Det hörs tydligt genom stockväggen in till sovrummet på andra sidan och även upp till övervåningen.

Någon därute med likadan utedel?
 
Förmodligen går det att förbättra ljudisoleringen med ljuddämpningsmattor och bitumenplattor för bil/båt men då måste man skruva isär plåtarna för att komma åt. Kanske inte så bra under garantitiden.
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
J Josth skrev:
Förmodligen går det att förbättra ljudisoleringen med ljuddämpningsmattor och bitumenplattor för bil/båt men då måste man skruva isär plåtarna för att komma åt. Kanske inte så bra under garantitiden.
Säkerligen.

Jag tänker kontakta installatören, men jag vill ha lite mer kött på benen innan. Det kanske rentav är normalbeteende för den här modellen och då är det knappast idé att ta till brösttoner.
 
Enligt IVT's sajt är det modellen Air Split 308-S som gäller nu. Kanske är de förbättrade avseende ljudet? Ta en konstruktiv diskussion med installatören om vad som går att göra.
 
Maskinen säger sitt sitt datablad att den bullrar 65 dB vid A7/EW55 enligt EN 12102 och 52 dB vid 1m avstånd - den är alltså inte speciellt tyst sedd till databladet och det är en dual-twin rotary kompressor (Panasonic?) och dessa kan låta rätt mycket av vingen som hela tiden går in och ur sin slot när den tätar mot ytan på en oljefilm på den roterande kolven. - det finns andra lösningar hos andra tillverkare på detta som är mindre ljudliga.

Sovrum och utedel på samma sida/vägg är bland den mest olämpliga placeringen man kan ha. Sovrum är ju den delen av huset som skall vara tystast och det behövs väldigt lite inläckage av ljud utifrån för att det upplevs störande.

Maskinen står på grus så det borde inte vara problem med stomljud in i huset utan problemet är ljud som direkt tränger igenom väggen - hur tjock är väggen och vad är det inne i den om det verkar vara så lyhört att även mer högfrekventa toner tar sig igenom??.

En tjockare massivare mineralullsmatta bakom utedelen (mot väggen) kanske kan dämpa bort en del av de mer högfrekventa delarna ljudet som direktstrålar mot väggen och tränger igenom. - tänk på att välja mattor som är avsedd för bullerdämpning då vanlig mineralull för isolering har för låg densitet och för glest spunnet för att dämpa i någon högre grad.

Alternativet är att flytta utedelen till annan del av huset som inte är i direkt samband med sovrum, det brukar inte vara ett problem med rörledningar upp 15 - 20 meter med standardfyllning, är det längre så kan kylnissen kompensera med extra tillsats av köldmedel.

---

Porlande och susande kommer alltid finnas i samband med av och påslag och när tex. avfrostning startar och stoppas.

När det gäller kompressorljud så är det olika mellan tillverkare och vilken kompressortyp (rotary, scroll) i hur mycket ljud dessa avger och också individberoende samt arbetande varvtal om det är inverterstyrt.

Skulle säga att de flesta invertrarna har någon varvtalsområde där de låter mer och saker går i självresonans både inne i kompressorn ( låter mest när de passerar kritisk varvtal) och det skakar runt i kabinettet och ljudet förstärks - men för det mesta är det inte vid pumpens normala arbetsområde största delen av tiden.

Tyvärr framgår sådant väldigt dåligt i datablad och det är inte bara den allmänna ljudnivån som är intressant utan också karaktären på ljudet med tex. metallisk ljudande komponenter som här.

egentligen borde det finnas inspelade ljudprov och spektrumplottar och vattenfallsdiagram över ljudet som krav på dessa typer av maskiner där man tex. tolererar högre ljudnivå om det är i form av brus och brum än när det finns diskreta högfrekventa metalliska toner i ljudbilden som här.

---

Förmodligen missade ni betydelsen av ljudbilden och ljudstyrkan när ni valde värmepumpslösning - med 65 dB ljudtryck enligt databladet för maskinen har tillverkaren inte lovat att maskinen skulle vara speciellt tystgående...

För er är det nog bara att försöka göra det bästa av det - förmodligen är flytt av utedelen till sida av huset där det inte gör lika mycket att det hörs in en smula den billigaste och mest säkra åtgärden, även om man innan dess kan prova med dämpullsskivor efter väggen bakom utedelen.
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Maskinen säger sitt sitt datablad att den bullrar 65 dB vid A7/EW55 enligt EN 12102 och 52 dB vid 1m avstånd - den är alltså inte speciellt tyst sedd till databladet och det är en dual-twin rotary kompressor (Panasonic?) och dessa kan låta rätt mycket av vingen som hela tiden går in och ur sin slot när den tätar mot ytan på en oljefilm på den roterande kolven. - det finns andra lösningar hos andra tillverkare på detta som är mindre ljudliga.

Sovrum och utedel på samma sida/vägg är bland den mest olämpliga placeringen man kan ha. Sovrum är ju den delen av huset som skall vara tystast och det behövs väldigt lite inläckage av ljud utifrån för att det upplevs störande.

Maskinen står på grus så det borde inte vara problem med stomljud in i huset utan problemet är ljud som direkt tränger igenom väggen - hur tjock är väggen och vad är det inne i den om det verkar vara så lyhört att även mer högfrekventa toner tar sig igenom??.

En tjockare massivare mineralullsmatta bakom utedelen (mot väggen) kanske kan dämpa bort en del av de mer högfrekventa delarna ljudet som direktstrålar mot väggen och tränger igenom. - tänk på att välja mattor som är avsedd för bullerdämpning då vanlig mineralull för isolering har för låg densitet och för glest spunnet för att dämpa i någon högre grad.

Alternativet är att flytta utedelen till annan del av huset som inte är i direkt samband med sovrum, det brukar inte vara ett problem med rörledningar upp 15 - 20 meter med standardfyllning, är det längre så kan kylnissen kompensera med extra tillsats av köldmedel.

---

Porlande och susande kommer alltid finnas i samband med av och påslag och när tex. avfrostning startar och stoppas.

När det gäller kompressorljud så är det olika mellan tillverkare och vilken kompressortyp (rotary, scroll) i hur mycket ljud dessa avger och också individberoende samt arbetande varvtal om det är inverterstyrt.

Skulle säga att de flesta invertrarna har någon varvtalsområde där de låter mer och saker går i självresonans både inne i kompressorn ( låter mest när de passerar kritisk varvtal) och det skakar runt i kabinettet och ljudet förstärks - men för det mesta är det inte vid pumpens normala arbetsområde största delen av tiden.

Tyvärr framgår sådant väldigt dåligt i datablad och det är inte bara den allmänna ljudnivån som är intressant utan också karaktären på ljudet med tex. metallisk ljudande komponenter som här.

egentligen borde det finnas inspelade ljudprov och spektrumplottar och vattenfallsdiagram över ljudet som krav på dessa typer av maskiner där man tex. tolererar högre ljudnivå om det är i form av brus och brum än när det finns diskreta högfrekventa metalliska toner i ljudbilden som här.

---

Förmodligen missade ni betydelsen av ljudbilden och ljudstyrkan när ni valde värmepumpslösning - med 65 dB ljudtryck enligt databladet för maskinen har tillverkaren inte lovat att maskinen skulle vara speciellt tystgående...

För er är det nog bara att försöka göra det bästa av det - förmodligen är flytt av utedelen till sida av huset där det inte gör lika mycket att det hörs in en smula den billigaste och mest säkra åtgärden, även om man innan dess kan prova med dämpullsskivor efter väggen bakom utedelen.
Tack för utförligt svar.

Vi missade nog en del när det kommer till ljudbilden för just den här modellen. Får bli egna kreativa lösningar för att försöka mildra störande ljud.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.