J
Josth: Ja fast det är tum-storlekar egentligen 1/4" och 3/8".
1 svar · 1,1k läst
S
Skåne_00: [citat] Började om på detta och satte nu aktuellt på 0, start kompressor -200 start tillsats 1000 och diff 100. Så får jag följa måtten på nytt.
15 svar · 3,4k läst
·
Donniefredriksson
Donniefredriksson: [citat] Min felsökningkompetens slutade vid norskreset så om inte annat har du lärt mig ett steg ytligare steg till nästa gång den felar
13 svar · 2,3k läst
·
J
Josth: Hoppas det löser sig till det bästa! Du har ju nära och bra till Deje.
15 svar · 2,2k läst
J
jbernspang: [citat] Ett hål har ju längre livslängd än 20 år, som man brukar säga är livslängden för en pump. Kanske uppemot 50 år, och då blir ju kalkylen lite annan. Jag betalade 50k för 125 meter hål för ett år sedan. Detta för att komplettera de 115 meter jag redan hade. Exakt pris beror ju på avstånd till berg, avstånd till hus mm, så det är ju alltid vanskligt att jämföra. Hur
151 svar · 29,3k läst
·
P
peterkz1: Om man inte hittar tillbaka till manualen på länken ovan kan man kika på internet archive. Där finns PDF:en ovan: https://web.archive.org/web/20131228212906/http://www.veab.se/docs/Doc196.pdf
7 svar · 17,1k läst
S
sockerbeta: Undrar själv över hur man ska göra med frikylan. Min cirkpump står avstängd nu över vintern. Det är risk för -30 nu på fredag och då är jag nervös för att brinen som finns i systemet kommer att frysa. Det känns inte som en bra ide att riskera..
3 svar · 1,6k läst
D
Ducki: Luft/vatten CTC EcoEl pannan ställdes ner till 14 grader då vi skulle en vecka på semester. Dagen innan hemkomst ställde vi in på 20 grader. Kommer hem till 23 grader och konstigt malande/snurrande ljud från pannan. Termostaten inställd på 20 grader så väldigt konstigt. Någon som varit med om detta? Vad göra?
0 svar · 755 läst
R
Rillehouse: [citat] Okej, så är den hos mig. Läste dock någonstans att den inte alltid ska sitta helt löst utan man ska lite då och då skruva upp den och skruva ner. Men det är säkert fel.
4 svar · 583 läst
S
Snickerick: Ingen som känner till någon lågeffekt/lågpris LVVP?
2 svar · 857 läst
M
MaZk: [citat] Japp. Det blev byte.
4 svar · 1,6k läst
D
Daniel 109: Liter per meter är en något udda enhet för flöde.
7 svar · 1,0k läst
·
X
xxargs: https://www.nibe.eu/assets/documents/24709/639673-4.pdf diagram F2120-12 för värmeproduktion för vid olika temperaturer ser man på till höger uppe sidan 17 notera att det påverka COP ganska mycket med vilken framledningstemperatur du har mot elementen - COP är nere på 2 vid -15 grader C och med 55 grader C framledning och värmeproduktionen är typ 6.3 kW - vilket betyder att det är
71 svar · 8,6k läst
·
F
Fraje: Tack för er input! Då låter jag den va. Invänta någon kall dag o provköra rent av.
6 svar · 1,1k läst
·
V
växelventil: [citat] Ja den sitter oftast på returen på värmesystemet. Har ni luftat varmvattenberedaren.
18 svar · 4,2k läst
·
K
Kulibertikus: Jag skulle säga att det är lite för mycket. Antingen har det fastnat lite skräp i ventilen så att den inte stänger ordentligt, eller så har den rostat sönder lite invändigt. Öppna och stäng den en massa gånger och se om den kan stängas mer. Alltså på min varmvattensberedare som gick på el, samt för min bergvärmepump, så om någon har duschat så kommer det droppar, en lite
3 svar · 1,5k läst
·
R
Real-House: [citat] Jag har inget att säga emot, det enda jag vill flika in är att det i många fall kan bli billigare och bättre med detta kit med instruktioner och allt. Självklart blir det billigare att köpa in alla komponenter själv. En rutinerad installatör köper nog inte detta kit. Men för dom som inte håller på med detta ofta tickar det nog iväg i tid hur man ska lösa värmekablarna på
30 svar · 13,8k läst
·
E
EmilÖrn: Hej, Ligga på högsta eller lägsta rekomemderade Delta? På samma tema har jag en fråga som dykt när temperaturen ute stundtals är ovanligt låg för Stockholm. Runt -15 grader några dagar. Under dessa tider åker mitt delta (värmesidan) upp från tämligen stabila 9 grader till 13 grader. Alltid 9 grader annars typ - om ej alltså kalla dagar med -15. Men med god komfort i huset. IVT
5 svar · 7,3k läst
T
Tariax: Har fått ner förbrukningen som bara den senaste dagarna. Cirka 16 kWh jämfört med 55-71 kWh per dag 5-8/1. Har satt på ekonomiläget och sänkt värme från 5,5 till 3. Det är rätt kallt inne men funkar (jag är varm av mig). Ska nog "unna" mig en 4a. I helgen kommer dock flickvännen så ska nog vara snäll och dra upp värmen lite! :D
5 svar · 2,5k läst
L
Leif i Skåne: [citat] Påfyllnings kranen läcker mer än min. Stäng inkommande vatten till fastigheten, öppna en kran tillfälligt släpp ut trycket i huset. Kolla nu om trycket stiger i värmesystemet.
23 svar · 8,5k läst
·
nizzehult
nizzehult: [citat] Standardjobb, visst. Men hur lång tid pratar vi om? Räcker två arbetsdagar och typ 20-25 papp? Tänkte då inkl ROT. Jobbet i sig är ju inte så komplicerat och det är gott om svängrum där; koppla bort och ta ut gamla VP, montera och ansluta ny VP. Även då elektriskt. Fylla upp och lufta. Injustering och intrimning. Sen är det kanske inte alla rörisar som är sugna på att
160 svar · 25,4k läst
·
J
Josth: Ratten ska röra sig via shuntmotorn om ratten är i intryckt läge på den shunten. I utdraget läge står ratten i manuellt läge och regleras för hand.
3 svar · 1,0k läst
·
A
Agnes 1989: Det ska jag öra jag återkommer.
4 svar · 853 läst
·
B
BSOD: Dessa brukar upplevas som bullriga, med låg cop och kass effekt. Från dokumentationen så framgår ju varken effekten eller cop vid olika utomhustemp. Dessutom så klarar den ju bara -5c? Kasst skräp, undvikes
9 svar · 10,2k läst
·
Mekstr
Mekstr: :-) har redan 65 versionen, men antar att det inte skulle finnas som parameter ändå. Jag skulle vilja se om jag kan ha olika börvärden på varmvattnet beroende på elpris. Kopplat till home assistent
8 svar · 4,4k läst
F
Fideliox: [citat] Antar du menar mig? Inget vidare, försöker vänja mig vid last och flygplansljudet på vår annars ganska lugna gata.
24 svar · 13,8k läst
·
U
Ulf Peter: Max 55 är på returen och kommer den så högt slår pumpen ifrån. Default är 55 grader så det är rätt.
8 svar · 4,7k läst
·
D
Dashio: [citat] Fick svar från de på en gång! Riktigt nice verkligen! :D
3 svar · 1,8k läst
H
Henrik Vamos: Sänkte c-pumpen från läge 3 -> 2. Det gav bättre Delta T över kretsen, ca 2,2c Tror jag är hemma där!
3 svar · 2,1k läst
·
B
blork: [citat] Blev en Mitsubishi Ecodan. Tyvärr missnöjd. Inte så effektiv som jag hoppades på och den låter något bedrövligt.
8 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.