mexitegel
mexitegel: [citat] Din VVS:ste har rätt - det är så man gör.
31 svar · 11,2k läst
·
P
PelleBetong: Troligtvis går de från huset till plastlocket men det är närmre det andra locket som det är viktigt för mig att veta hur det ser ut. [citat]
5 svar · 1,0k läst
·
sebbe_j
sebbe_j: [citat] Fått 115 inkl rot på en thermia calibra eco 8 inmonterat å klart
4 svar · 5,8k läst
C
Comfort Thomas: [citat] Har inte sett någon beredare i ett vanligt paket med inne och utedel som inte haft elpatron men det kanske finns.
19 svar · 4,9k läst
C
Cap81: [citat] Om jag ska vara ärlig, inte helt 100 men vi har problem med radiator på bild 2! ( bild 1 är ett 2-rörs så den är vi överens om ) Nu har jag gjort en grej med radiator 2, och kan skicka en bild och förklara men innan jag gör det vill du utveckla vad du menar med … 1 koppel?
10 svar · 2,0k läst
·
P
Patrik Elvin: [citat] Vad gjorde man innan internet? Tusen tack! Verkar vara precis det som är felet. Den fjädrade inte tillbaka det minsta så det är väl bara ringa en VVSare så får den komma och byta ut den! Tack återigen!
2 svar · 1,9k läst
·
C
Comfort Thomas: [citat] 10 grader är lägst inställbara temperatur på en luft/luft av en anledning och det är för att avfrostningen ska fungera tillfredsställande. Tveksamt om det går att ställa in så den verkligen kan luras att gå ner till 4 grader om man ställer spannet det på tex 5-6 grader som lägst och högst men hoppas inte det för avfrostning och även driften när den suger i sig flera
14 svar · 4,5k läst
·
C
cpalm: [citat] Troligen inte, det är standard med vanlig "larm-/telekabel" till utegivaren. Om den inte är jättelång, eller skadad.
6 svar · 1,3k läst
·
S
Sparven92: Följer.. Har samma problem med min ecozenith i350.
21 svar · 6,3k läst
·
B
BSOD: Kolla säkerhetsventilen. Det brukar ofta vara ett rör till avlopp, ibland ser man inte om det droppar där, eftersom vattnet försvinner in i avloppet Edit: såg inte ut att vara så, ssv slutar ju inte mot avlopp...
2 svar · 1,3k läst
·
M
Mikeds75: Hej! Har en NIBE F 1255 och tänkte koppla upp den mot internet för att sedan köra den egentligen mer på natten och mindre på dagen för att få ner energiförbrukningen. Är det någon som gjort detta och funkar det bra? /Micke
0 svar · 588 läst
M
Mikael41672: Jag behöver råd på hur jag ska hantera situationen som vi har hamnat i. Vi hade en EcoZenith i250 i kombination med EcoAir 408, båda installerade 2015. I slutet av november började jag se att elpatronen på i250 fick gå in och stötta upp oftare än vad jag tyckte att den hade gjort tidigare vintrar vid samma temperatur. Efter kontakt med en värmeteknikfirma byttes en trasig suggasgivare
0 svar · 972 läst
DonPablo
DonPablo: Måste säkert in i servicemenyn och gorma med fläkthastighet och justeringar där
3 svar · 3,1k läst
Tomture61
Tomture61: [citat] Ser ut som inkommande brine håller 2 gr , ut -3 gr . Tror ett djupare borrhål är önskvärt för dig . Men dit delta värde är mycket bra (5 grader) OBS om du får minus grader på brine in får du sämre verkningsgrad på din VP , så +2 gr är ingen katastrof .
17 svar · 7,1k läst
·
J
JRVSKAN: [citat] hej för att? Vaillant vs Nibe? mvh
56 svar · 39,4k läst
·
E
emtor: Fläkten i högsta hugg. Utetemperatur: minus 23 Inställd temperatur på fjärrkontrollen: 23 Rumstemperatur några meter från pumpen: 20 Temperatur på värmepumpens display: 20 Temperatur helt inne vid värmepumpen: 23 När fläkten är inställd på det näst lägsta är tempen nära pumpen 30 grader och displayen visar 23. Varför fick jag 16 grader tidigare under dagen? Det verkar som att
3 svar · 1,9k läst
Y
younso: [citat] Ja och på samma sätt hade det varit bra om det hade stått i bruksanvisningarna hur man kan öppna/lossa på panelen som innehåller styrpanelen och då kan man dra nätverksporten upp från bakom manometern så att den kan hänga där filtret finns.....
12 svar · 7,9k läst
·
J
jonaserik: [citat] Kika lite närmare på var droppen sitter, så ser du att den hänger på hatten och inte via kikkranens tätning. Så där är fel svar. Därav frågan från mig, var det läcker från min sida. Är det vid hatten så blir att skaffa en ny fiberpackning 15 och lägga i hatten och dra till lite kraftfullt.
3 svar · 1,3k läst
·
thund
thund: [citat] Har lång erfarenhet av detta och min rekommendation är att provtrycka radiatorsidan av anläggningen, då får du direkt reda på om du har läcka i systemet eller i centralen, för läcka är det och det är inte normalt eller iaf som det skall vara. Har säljaren dessutom fyllt på med vatten så kommer det in nytt syrerikt vatten i systemet som äter på rör och rostar sönder. -
34 svar · 11,3k läst
·
simbalsyd
simbalsyd: Igår blev min ny S735 installerad. I morse runt 8:00 höjde jag temperaturen från 20 till 22 grader. Ikväll efter ca 15 timmar har temperaturen stigit till 20.4 grader. Huset har golvvärme i två plan. Ser avluft-kurvan normal ut?
5 svar · 7,3k läst
·
G
gkraft: [citat] Hej, Ursäkta gammal tråd men skulle gärna vilja ha kontakt med dig då jag har en likadan värmepump och inte sparat ett dugg på elförbrukningen jämfört med min gamla Thermia Classic 105 från 2001 , så någonting är galet.
16 svar · 14,7k läst
H
hempularen: Huruvida slangen är diffusionstät eller inte har inte så mycket med plastkvaliteten att göra. Diffusionstät slang, för ex. golvvärme har en tunn beläggning som ger tätheten. Varken PEM eller PEX är diffusionstät, bara som slang. Det beror på vilken yttre beläggning den har. Tidigare var PEX för tappvatten inte diff tät, men PEX för värme var tät. Numera tror jag att alla
13 svar · 3,1k läst
X
xxargs: [citat] japp, det är typisk tecken på gasbrist - i alla fall om du försöker hålla normal 20+ C temperatur inomhus vid minusgrader utomhus och det fortfarande se ut så även när avfrostnings-cykeln startar. när det fungerar normalt så skall hela ytan bli frostig och hyffsad jämtjock med frost med väldigt små partier/rörsträckor som saknar frost - om de finns alls (modellberoende och
32 svar · 8,1k läst
·
H
Håkan Eriksson5: Har dom ej ikryssade på min
1 svar · 1,5k läst
·
C
craschan: Nu är Ngenic inkopplad. Vilket fantastiskt forum, hade jag inte grejat utan er hjälp. Ska se till att läsa på här på forumet om Ngenic! 🙏
20 svar · 4,7k läst
·
Isakare
Isakare: [citat] Jag ville bara berätta att en 370 inte är mycket effektivare än en 310. Vi bytte inte för lägre förbrukning, utan för att pannorna var gamla och började kosta i reparationer, lägga 20" på en kompressor när en ny panna med garanti kostade 57" känndes inte vettigt längre. Alternativ att byta till annan uppvärmning finns inte.
15 svar · 2,3k läst
And3rsJ
And3rsJ: [citat] Hehe nä alltid bra med mer info! Jag kollade aldrig upp det på garantin :) Men gött då vet jag, tack! /Anders
12 svar · 4,1k läst
·
R
Rolle85: Innegivaren löste allt, !
44 svar · 6,3k läst
·
X
xxargs: [citat] Skulle kika på Fujitsu/Fuji - har själv en sådan 'slim' innerdel i huvudhuset som faktiskt inte är sådär jättestor (i jämförelse med innerdelen för Mitsubishi jag har i Attefallhuset som käns vara dubbelt stor i volym), vilket nog är önskvärd för en relativt liten lokal som denna. Med andra ord storleken på innerdelen är en viktig parameter i dina LLVP-val när lokalen
2 svar · 2,8k läst
·
X
xxargs: [citat] AGA säljer/har sålt det som gas för just läcksökning - 5% inblandning för läcksökning inomhus och 10% för läcksökning utomhus som tex. rörledning förlagda i mark och man går med vätesensorn ovanför för att lokalisera eventuell läcka efter att varit trycksatt en tid och det hunnit diffundera genom jorden en tid. 5% väte i kvävgas är inte brännbar oavsett utblandning i
21 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.