5 622 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Expansionskärlets spilledning droppar vatten konstant och trycket faller
Tack. Har sänkt till 1,0. Ska vänta och se och hoppas att det slutar droppa. ÅterkommerJ jonaserik skrev:Bra du klarar du med att kärlet är OK , nästa är att inte fylla mer än 1 bar, det är så att vatten går inte att komprimera, utan utvidgar sig ( blir större ju varmarae det blir ) å om du fyller till 1,5 bar som är maxgräns i värmeststem normalt så komme säken att vilja putta ut en del vatten. Så orova med bara fylla till 1 bar, pinkar den ändå så bara byta. Sr även att du inte har avstängning, så det blir att släppa ut till noll för att byta, den är gängad och så som det ser ut lätt för byte, Ser ut som 20 ventil och finns på billiga varuhusen. Och köper du en som ser lika ut utvändig gänga 20 nere och 22 klämringskoppling så passar den direkt.
Hej. Vill bara informera kort om att trycket stannade snällt på 1,0 bar. Och droppandet upphörde i stora hela, enstaka droppar mer sällan. När jag för en månad sen luftade golvvärmen så noterade jag att trycket hade sjunkit så jag skruvade upp det till 1,5 bar. Det gillade visst inte värmepumpen och försökte väl få ner det, men jag höjde var och varannan dag vilket inte är bra, för varje gång jag fyllde på med vatten så smög sig nytt syre in vilket skapade nya luftbubblor.
Nu har jag luftat systemet igen och stabilt sen helgen.
Lärdomar:
- Det här forumet är jättebra
- Bra att ta reda på vad rätt intervall för trycket är i expansionskärlet
- Värmepumpen ska vara avslagen när man ska lufta golvvärmen (den var på när jag luftade för en månad sen, och därför gick det inte så bra)
- Testa säkerhetsventil genom att öppna upp och ”motionera” lite för att släppa ut smuts som gör att det inte håller tätt
- Värmepumpen gör sig av vatten för att det tar för mycket plats (expanderar när det blir varmare)
Tack åter till er alla. ❤️
Nu har jag luftat systemet igen och stabilt sen helgen.
Lärdomar:
- Det här forumet är jättebra
- Bra att ta reda på vad rätt intervall för trycket är i expansionskärlet
- Värmepumpen ska vara avslagen när man ska lufta golvvärmen (den var på när jag luftade för en månad sen, och därför gick det inte så bra)
- Testa säkerhetsventil genom att öppna upp och ”motionera” lite för att släppa ut smuts som gör att det inte håller tätt
- Värmepumpen gör sig av vatten för att det tar för mycket plats (expanderar när det blir varmare)
Tack åter till er alla. ❤️
Det mesta är sagt av andra men jag vill lägga till lite.
Det underlättar att kolla förtrycket på luftsidan om exp-kärlet kan stängas av mot värmesystemet och ett grenrör med ventil installeras så att vattentrycket mot kärlet kan tappas av. Obs att avstängningsventiler före exp-kärlet måste placeras efter säkerhetsventilen så att den alltid kan öppna för högt tryck i pannan.
Vanligt servicebehov är att kolla och fylla på tryckluft i slutet expansionskärl.Då är det bra att kunna stänga av kärlet från värmesystemet och släppa ut vatten så vattentrycket blir noll i kärlet. Därefter kollar man lufttrycket och fyller på vid behov, vanligen till 0,5 Bar. Sedan fyller man på vatten till lämpligt tryck, vanligen 1,0 Bar.
Lägsta tryck på vattensidan bör vara strax över förtrycket, 0,6 Bar och Max 0,2 Bar under säkerhetsventilens öppningstryck, således 1,2 till 1,3 Bar om öppningstrycket är 1,5.
Det underlättar att kolla förtrycket på luftsidan om exp-kärlet kan stängas av mot värmesystemet och ett grenrör med ventil installeras så att vattentrycket mot kärlet kan tappas av. Obs att avstängningsventiler före exp-kärlet måste placeras efter säkerhetsventilen så att den alltid kan öppna för högt tryck i pannan.
Vanligt servicebehov är att kolla och fylla på tryckluft i slutet expansionskärl.Då är det bra att kunna stänga av kärlet från värmesystemet och släppa ut vatten så vattentrycket blir noll i kärlet. Därefter kollar man lufttrycket och fyller på vid behov, vanligen till 0,5 Bar. Sedan fyller man på vatten till lämpligt tryck, vanligen 1,0 Bar.
Lägsta tryck på vattensidan bör vara strax över förtrycket, 0,6 Bar och Max 0,2 Bar under säkerhetsventilens öppningstryck, således 1,2 till 1,3 Bar om öppningstrycket är 1,5.
Klicka här för att svara