Värmepumpar
hamph1337: Du får nog hitta någon ID lapp eller märkning för att någon ska kunna ge bra svar. Men gissar på att det är ett FTX aggregat av någotslag?
djac: [citat] Jag delar gärna med mig, brasklappen är att jag fick installerat i maj och alltså inte upplevt alla säsonger än. Styrningen i pannan upplever jag som bättre än att använda Ngenic tillsammans med äldre panna, överlag har det hänt väldigt mycket och den nya pannan har ju scrollkompressor, så Nibe kan reglera allt i detalj, cirkulationspumpar och kompressorer kan
Modig: [citat] Hej Safir70! Har samma problem med vår Nibe F370. Spillvattenkoppen svämmar över och trycket är i lägsta laget (men inte lika lågt som ditt). Påfyllningsventilen sitter som berget. Det har gått ett bra tag sedan ditt inlägg så jag hoppas att det har löst sig – hur gjorde du? 😊
Håbbe01: [citat] Коробку видимо надо заказывать с установкой у одного из их дилеров. Фман заполняет форму на сайте и получает ценовое предложение.
GoForIt: [citat] Det sköter pumpen (förutsatt att växling är påkopplad i styrenheten) automatiskt genom att den svarta kabeln förlorar spänning. Jag har inte samma pump som du frågar kring, utan en Lunna Teknik LT-1230.
jonaserik: [citat] Se till att få fart på pumpen i VP, det är det enda som hjälpa till att få till värmen på en trappa. Kan du få till en länk på en manual till VP.
returen: [citat] mistubishi hero eller om det är trångt ninja
JoLibygg: [citat] låter som en hög lägsta temp på framledningen har du hört av dig till support@ngenic.se? Passa också på att tipsa grannen om att det är black week i helgen på en tune om du är nöjd med styrningen
ghu: Det som verkar vara fel är att den bara kan visa förbrukning som heltal. Eftersom kompressorn drar ca 330 W tar det ca 3 timmar innan kompressorns förbrukning kommer upp i 1 kWh. Då verkar grafen uppdateras. Det verkar inte vara många rätt i den appen.
Rick Rea: Hej alla, förlåt för engelskan, det hade varit för svårt att skriva allt :( I recently moved in a 2 floors villa in south Stockholm built 2012, 170sqm, heated with F1245-6 bergvärmepump, with a UKV 100 in buffer configuration (heated water goes in from the top, colder water from the bottom goes out - no extra circulation pump after) and golvvärme on both floors. Since we moved in we
Peter_Bromma: Kolla även i dotterns rum. vad har du för ventilation? finns det ngt där som släpper in ljudet. kolla tätningslister och ev justering som kan behövas på fönstret för att få det helt tätt. jag har sk micro ventilation på mina fönster och det är stor skillnad på ljud mot när jag stänger helt. Jag håller helt med att de ska bort från väggen, men innan du flyttar runt enheterna
Demmpa: I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystem, https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446 Steg 1, injustering av förinställningen så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet, på så sätt säkerställs att alla enheter får tillräckligt med flöde/energi. Steg 2,
Runnis: Filtret ska inte städas utan det ska bytas!
Guldivar91: kan det vara shunten som gör att värmen försvinner(läcker ut)? läste något inlägg om det på en annan sida
Comfort Thomas: Är nog liten risk att värmen sugs ut direkt via badrummet, skulle i så fall vara om man kör på quiet läget då det knappt kommer någon luft men då använder man det helt fel ändå, med högt luftflöde kommer det tryckas iväg.
Larson43: [citat] Jag ville beräkna volymen på expansionskärlet som ska installeras. Som jag förstår är det 10% av volymen i kretsen. Hursomhelst har jag nu lärt mig att installationen är något utöver det vanliga (tror jag). Det visar sig att det inte är en slinga för elementen (inne i huset) och en slinga i ack.tanken/lvvp, som brukligt är, utan det är en och samma slinga! Jag upptäckte
DonPablo: Du behöver sällan mer än 1 bar. 1 bar trycker ca 10m. Trycket sjunker mest troligt för att luften har hittat ut
CLBJ: [citat] Du har rätt. Jag har undersökt problemet ytterligare genom att mäta trycket med en tryckmätare och kunde inte få något tryck. Efter ytterligare tester visade det sig att blåsan troligen är punkterad då det börjar läcka vatten ur ventilen. /Claes
useless: [citat] En tank ökar inte effekten eller energimängden från värmepumpen. Så huruvida den behövs eller inte har inget att göra med om värmepumpen klarar ert behov eller inte. Den huvudsakliga anledningen till en tank är för att ge bättre driftförutsättningar om värmepumpen är för stor i förhållande till värmesystemet. Men är den korrekt dimensionerad och injusterad så borde
Daniel 109: Det är dessutom säkerhetsventilen till varmvattnet. Den har inget med värmesystemet att göra. Avledningsrör från säkerhetsventiler är dock inte skvallerrör. Med ballofix, menar du kulventil?
Vector: Om han inte stänger av hela vp på sommaren så måste väl brinepumpen gå några gånger per dag vid vv körning. Onödigt att ha de på dygnet runt
Tomture61: [citat] Tror inte en potentiometer mår bra av WD40 , kontaktspray är det som gäller för elektronik .
Maria Karlsson3492: Hejsan Ja jag har problem med värmen, och det kanske inte alls har med filtret att göra . Men har bott i huset i 1 år aldrig rört några inställningar mer än stängt av värmen på sommaren . Och nu helt plötsligt har jag i princip ingen värme på källar plan lite på ett element resten kalla. Men på de andra två våningarna e elementen varma . Dock har jag inte mer än 19 grader hemma
Mhfix: [citat] Nej, fick lägga det åt sidan, för mycket att reda ut och några ledtrådar fick jag inte här. Kanske får jsg tid att läsa på under julledigheten
Comfort Thomas: [citat] Är man nöjd själv så är det viktigare än vad andra tycker 😎 Lite förvändande om man haft ett märke ii 20 år och verkar nöjd Personligen hade jag valt Toshiba och helst någon Daiseikai, tycker det är alldeles för oklart vad det är som finns under skalet nuförtiden på ivt/bosch
Biggle: [citat] Hej. Hade varit logiskt dock shuntar ju ctc:n ut lagom tempererat vatten i golvvärmerören. Om jag kör en extra pump kommer jag ta 70 gradigt vatten. Så jag behöver ha ström till CTCn, samt styrningen av pumpar mm. Dock utan att den använder brimepumpen eller elpatronen. Vårt system är 1: Kamin till akkutank, slutet system 2: Bergvärmepump. När temperaturen i akkutanken
Beforest: Hej! Skall installera Ngenic Tune och då rekommenderas att värmekurvan är obruten. Tänkte då att en fabriksåterställning kunde vara bra. Är det en bra idé eller återställs även annat som kan vara svårt återställa?
Rickard.lj: [citat] Ja , så skulle jag ha gjort iaf , då får du en snabbare process i systemet och golvet blir varmare fortare, och bostads delen
haza: [citat] Japp, flödet på takduschen var för högt så sänkte lite, sen hade något fastnat ute i ett hål som tar in luft… vet ej vilket det var vvsaren som sa det
tobbetk: Storlek på rören till utedelen (ta några bilder på installationen) Vilken modell/storlek är det på utedelen ? Hur stort är huset ? Har ni golvvärme eller radiatorer?