24 418 läst ·
33 svar
24k läst
33 svar
Någon som installerat en Lyfco HP040-DC-W?
Ställer ytterligare en fråga ang. Water flow failure. När temperaturen har nått 38 grader får jag meddelandet och pumpen stannar. När jag håller tempen på 33 grader går den till 35, slår av och startar igen vid 30, perfekt för mig. Vad göra?R Researcher skrev:Äntligen har outl1 svarat med lite mer kunnande!
Svaren har varit korrekta, problemet är att jag fortfarande inte fått svar på hur man kan utnyttja inställningarna i systemet för att optimera anläggningen.
En kul detalj i deras "Självhjälp" är hur de föreslår att man ökar värmen i systemet: Sätt in en bypasskoppling, stryp mängden vatten som matas via värmepumpen för att sedan blanda detta varmare vatten med det kallare flödet! Särskilt som värmepumpen är kräsen på tillräckligt flöde för att inte larma om "Water flow failure"! Värmepumpen kräver ca 35 liter vatten per minut. När man tittar på vanliga cirkulationspumpar i prisklassen 1500-4500 har de ett flöde på 20-40 liter per minut, de pumpar som har större kapacitet kostar mycket, vi talar om 12-15 000!
Just nu har jag fått värmepumpen att leverera 50 gradigt vatten utan larm, nästa steg blir att sätta den i varmvattenläge, den kan då leverera 60-gradigt vatten. Hittills larmar den om övertryck, ska se om de klarar arr ge info om hur inställningarna kan ändras för att hindra det.
Ska lägga upp alla inställningar som jag hittat i systemet med mätvärden.
Är det en ESBE VZC trevägsventil?K Kecke67 skrev:Jag köpte en sådan pump ur ett dödsbo (ny i kartong)så jag har ingen garanti mm för den tog förra ägaren med sig i graven.
Min rörmokare håller på att få ett spel på denna pump. Mitt största problem är hur fan får man trevägsventilen värme/tappvarmvatten att lira mot pumpen då trevägsventilen har två anslutningar + nolla men det är bara en utgång från pumpen..
Kan någon vänlig själ hjälpa mig??
I så fall, så är det ständig fas på brun kabel (=värme) och ansluts samma fas på svart så växlar ventilen läge till varmvatten. Blå är nollan.
Det sköter pumpen (förutsatt att växling är påkopplad i styrenheten) automatiskt genom att den svarta kabeln förlorar spänning.K Kecke67 skrev:
Jag har inte samma pump som du frågar kring, utan en Lunna Teknik LT-1230.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden