Jag har en F370 som är ca 5 år gammal. Nu har jag upptäckt att det droppar väldigt frekvent från den vita spillkoppen (WM1 i deras manual), dvs den rinner över och det kommer totala flera liter per dag.
Det finns en golvbrunn under värmepumpen och det var bara för att det var stopp i den som jag upptäckte det, dvs den kan ha droppat så mycket i flera år utan att jag hade märkt det.
Det är tre rör som går in i den spillkoppen, om jag förstår det rätt är det en som hänger ihop med varmvattensystemet och två som hör till klimatsystem (som för min del är ett golvvärmsystem med 8 slingor som värmer upp hela huset).

Min fråga är om någon vet hur jag kan felsöka? Panna verkar fungerar helt rätt, temperaturen i alla system är OK och den visar inga fel. Det enda som jag har set är att det är extremt lågt tryck på den tryckmätaren av klimatsystemet (BP5), det är 0,3 bar och om jag har tolkat det rätt är normalt arbetsområde ca. 1 bar, eller? Jag har kollat att det inte kommer luft ur avluftningsventilen (QM20).

Sorry om det är en dum fråga , men alla tipps är välkomna.
Teknisk ritning av ett rörsystem och utrustning, märkt med referenskoder, sannolikt för underhåll eller installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En varmvattenberedares framedel med tryckmätare och isolationsmaterial synligt.
Skapa konto
Rörsystem under handfat med böjda kopparledningar och flätade stålslangsanslutningar på kakelgolv.
Skapa konto

Attitudeswe
Kolla att säkerhetsventilen sluter tätt. Har du en konstant temperatur i tanken så skall det inte droppa.

Säk ventilen skall motioneras regelbundet.

Vid uppvärmning av tanken (utan tappning) är det ok att det droppar lite men inte flera liter. Vattnet expanderar när det värms och det som inte får plats måste droppa ut.

• Gilla
safir70
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kolla att säkerhetsventilen sluter tätt. Har du en konstant temperatur i tanken så skall det inte droppa.

Säk ventilen skall motioneras regelbundet.

Vid uppvärmning av tanken (utan tappning) är det ok att det droppar lite men inte flera liter. Vattnet expanderar när det värms och det som inte får plats måste droppa ut.
Tack, För att kolla att Säk ventilen sluter tätt behövde jag montera bort spillkoppen annars ser jag inte om det droppar på något av rören. Jag förstår nu också att de tre rören som går in i spillkoppen är 1) ett som kommer från FL1 (säk ventilen för tappvattnet) och 2) ett som kommer från FL2 (säk ventilen för klimatsystemet) och 3) ett som kommer från värmeväxlaren. Jag testade att vrider på båda säkerhetsventilerna och då hörs det att de släpper, dvs de släpper vatten igenom och det syns att det kommer ut vatten ur rören. När man släpper de så fjädrar de tillbaka och sluter igen ... om det var det du menade med att "kolla" att de sluter så har jag gjort det.

Jag tror också att jag nu kan besvara min egen fråga eftersom jag ställde separata kärl under rören som går till spillkoppen och det verkar som om det är värmeväxlaren som droppar och det är ju helt rimligt att luften som kyls ner kan hålla mindre fukt och att den leds ner. Även mängden låter inte helt orimligt.

Det som jag dock fortfarande tycker år konstigt är att det är 0,3 bar i klimatsystemet. Är det någon som kan bekräfta att det skall var 1 bar? Jag har också försökt att öppna påfyllningsventilen QM11 för klimatsystemet men det är bara ett vred (typ som en ballofix) och den sitter stenhård, jag kan inte rubba den. Skall jag ta i med en skiftnyckel som hävstång? Känns som om jag kommer att bryta sönder den?

S safir70 skrev:
Tack, För att kolla att Säk ventilen sluter tätt behövde jag montera bort spillkoppen annars ser jag inte om det droppar på något av rören. Jag förstår nu också att de tre rören som går in i spillkoppen är 1) ett som kommer från FL1 (säk ventilen för tappvattnet) och 2) ett som kommer från FL2 (säk ventilen för klimatsystemet) och 3) ett som kommer från värmeväxlaren. Jag testade att vrider på båda säkerhetsventilerna och då hörs det att de släpper, dvs de släpper vatten igenom och det syns att det kommer ut vatten ur rören. När man släpper de så fjädrar de tillbaka och sluter igen ... om det var det du menade med att "kolla" att de sluter så har jag gjort det.

Jag tror också att jag nu kan besvara min egen fråga eftersom jag ställde separata kärl under rören som går till spillkoppen och det verkar som om det är värmeväxlaren som droppar och det är ju helt rimligt att luften som kyls ner kan hålla mindre fukt och att den leds ner. Även mängden låter inte helt orimligt.

Det som jag dock fortfarande tycker år konstigt är att det är 0,3 bar i klimatsystemet. Är det någon som kan bekräfta att det skall var 1 bar? Jag har också försökt att öppna påfyllningsventilen QM11 för klimatsystemet men det är bara ett vred (typ som en ballofix) och den sitter stenhård, jag kan inte rubba den. Skall jag ta i med en skiftnyckel som hävstång? Känns som om jag kommer att bryta sönder den?
Hej Safir70! Har samma problem med vår Nibe F370. Spillvattenkoppen svämmar över och trycket är i lägsta laget (men inte lika lågt som ditt). Påfyllningsventilen sitter som berget.
Det har gått ett bra tag sedan ditt inlägg så jag hoppas att det har löst sig – hur gjorde du? 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.