D
Står i begrepp att byta VP och jag kör idag med nGenic, min fundering är om man ska planera för att fortsätta med detta eller om de styrningar som finns i pumparna, IVT eller Nibe, nu är så bra att man kan skippa Ngenicen och använda det inbyggda?

Har för mig att jag läst negativt om dessa men kan minnas fel, alternativt vara förlegad info..
 
Kanske inte riktigt svar på din fråga, men jag fick nyligen en Daikin installerad och de hoppade över egen smart styrning utan hänvisar till Ngenic.
Fördelen med Ngenic är väl också att du kan justera för solinstrålning eller när det blåser.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi hade förut en Nibe 730 som vi använde inbyggda SPA funktionen på, funkade rätt bra men utgick ju endast efter utetemperaturen. Så när kaminen var igång eller full solinstrålning så blev det väldigt varmt inne. Men det klart positiva är väl att produktionen av varmvatten även styrdes.

Nu har vi en comfortzone som vi använder Ngenic med, klart nöjda att styra både på ute och innetemperatur, dock ingen styrning på varmvattnet.

Så, jag hade nog helst kört nibes SPA funktion för att få med varmvattnet men installerat en rumsgivare också. (Nu är jag inte helt säker på att Nibe kan styra mot både ute och inne)
 
  • Gilla
freols87
  • Laddar…
D
Som det ser ut nu så lutar det åt en Nibe S1256, de menar ju på att den är ytterst sofistikerad i sin styrning men jag undrar fortfarande om inte det är bättre att flytta dessa funktioner utanför pannan, känns som att det finns mer och löpande uppdaterad funktionalitet där, tankar eller fakta runt detta?
 
  • Gilla
boerse
  • Laddar…
E Enys89 skrev:
Vi hade förut en Nibe 730 som vi använde inbyggda SPA funktionen på, funkade rätt bra men utgick ju endast efter utetemperaturen. Så när kaminen var igång eller full solinstrålning så blev det väldigt varmt inne. Men det klart positiva är väl att produktionen av varmvatten även styrdes.

Nu har vi en comfortzone som vi använder Ngenic med, klart nöjda att styra både på ute och innetemperatur, dock ingen styrning på varmvattnet.

Så, jag hade nog helst kört nibes SPA funktion för att få med varmvattnet men installerat en rumsgivare också. (Nu är jag inte helt säker på att Nibe kan styra mot både ute och inne)
Går ju att köra endast SPA på varmvattnet o låta tempen styras av ngenic.
Funderar själv på om det är värt de nu med blackweek på Tibber..
 
D djac skrev:
Som det ser ut nu så lutar det åt en Nibe S1256, de menar ju på att den är ytterst sofistikerad i sin styrning men jag undrar fortfarande om inte det är bättre att flytta dessa funktioner utanför pannan, känns som att det finns mer och löpande uppdaterad funktionalitet där, tankar eller fakta runt detta?
Hoppas du läser detta för jag är inne på samma väg som du ett år senare. Så jag skulle bli glad om du kan dela med dig dina erfarenheter. Nibes egna eller Ngenic. Sen vill jag ju också ha in den i Homey
 
D djac skrev:
Som det ser ut nu så lutar det åt en Nibe S1256, de menar ju på att den är ytterst sofistikerad i sin styrning
Det är korrekt. Den styr på elpris och aktuellt väder/temperatur samt dessutom väderprognos. Allt är valbart. Den kan oxo kompensera för solinstrålning. Fast det sista löser man nog väl så enkelt med en vanlig termostat i de rum det behövs.
D djac skrev:
men jag undrar fortfarande om inte det är bättre att flytta dessa funktioner utanför pannan
Min erfaren het av NIBEs S-serie är att den klarar det tillräckligt bra själv
D djac skrev:
, känns som att det finns mer och löpande uppdaterad funktionalitet där, tankar eller fakta runt detta?
Jag skulle säga att det beror på. NIBE uppdaterar sin firmware kontinuerligt med nya funktioner. Så man behöver ingen egen yttre styrning. Men det är antagligen det allra mest flexibla. Dock undrar jag om det finns någon ekonomi i att komplettera med något externt.
B boerse skrev:
Sen vill jag ju också ha in den i Homey
Varför det? Vad tänker du dig för funktioner?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
B boerse skrev:
Hoppas du läser detta för jag är inne på samma väg som du ett år senare. Så jag skulle bli glad om du kan dela med dig dina erfarenheter. Nibes egna eller Ngenic. Sen vill jag ju också ha in den i Homey
Jag delar gärna med mig, brasklappen är att jag fick installerat i maj och alltså inte upplevt alla säsonger än.

Styrningen i pannan upplever jag som bättre än att använda Ngenic tillsammans med äldre panna, överlag har det hänt väldigt mycket och den nya pannan har ju scrollkompressor, så Nibe kan reglera allt i detalj, cirkulationspumpar och kompressorer kan varvtalsregleras individuellt och jag upplever att man får en jämnare reglering efter elpris och väder.

Jag har satt in Nibes trådlösa termometer/hygrometer i badrum och när det duschas så ökar frånluftsenheten fläkten tills luftfuktigheten sjunkit, en bra funktion tycker jag.

Jag kör Home Assistant och kopplingen dit (finns två val) fungerar bra vill jag säga, ingen aning om Homey tyvärr.

Så här ser hösten ut tills idag.
Graf som visar utomhustemperatur (blå linje) och inomhustemperatur (gul linje) från september till december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.