Hej.
går det att driva enbart cirkulationspumpen och styrdatorn i en ctc vid strömsvbrott?

Vi har en vedkamin med akktank men all överföring till värmesystemet sköts av bergvärmepumpen (ctc gsi 612). Den hämtar värme från akk-tanken till CTC och skickar vidare därifrån. Vid strömavbrott måste vi ha cirkulation på golvvärmen(av CTCn), samt laddomat.

Jag antar att man kan gå in och manuellt stänga av brine samt elpatronen, men jag hittar inga siffror på hur mycket ström CTCn drar med dom avstängda...

Någon som vet sånt? Vår VVS firma är inte speciellt intresserade av lösningar.

Lite mer info behövs. Kan du rita en enkel skiss på hur rören går och en lite text på funktionen.Verkar so att tankens värme går ut i huset via VP. Hur varm blir tanken. Sen är det nog svårt att få till el för styrning vid avbrott och VP blir utan. Det ska då vara pump och styrning direkt ut från tanken. Och då går det att få värme från tanken på ett bra sätt, med en inverter för 12VDC -230V eller en generator. Förstår deras ovilja, då det kan vara kompliserat för dom.

Jag hade satt en extra cirkpump någonstans med en dator UPS.

I InsidersUnited skrev:
Jag hade satt en extra cirkpump någonstans med en dator UPS.
Hej. Hade varit logiskt dock shuntar ju ctc:n ut lagom tempererat vatten i golvvärmerören. Om jag kör en extra pump kommer jag ta 70 gradigt vatten.

Så jag behöver ha ström till CTCn, samt styrningen av pumpar mm. Dock utan att den använder brimepumpen eller elpatronen.

Vårt system är

1: Kamin till akkutank, slutet system

2: Bergvärmepump. När temperaturen i akkutanken överstiger 60 grader hämtar CTCn värme från akkutanken i stället för bergvärmen, men kör som vanligt vad det gäller varmvatten, golvvärme mm..

Ganska enkelt system. Men för att det skall funka vid ett strömavbrott måste vi ha ström till bergvärmeenheten..

Kanske ingen som har erfarenhet av sånt, men jag tänker att själva CTCn samt cirkulationspumpen i den borde inte dra så mycket om man inte använder nån tillsattsvärme eller?

Hur tar man reda på vad den inbyggda pumpen drar samt ECU:n?

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.