H haza skrev:
Jag blir galen…….

Köpte en helt ny panna

Innedel Eco Zenith i255
Utedel ecoAir 406

Värme och varm vatten har fungerar bra i ca 2 veckor efter installation. Men helt plötsligt hände det… tappade varmvatten efter att ha duschat 5 minuter på ca 36 grader…. vattnet gick ner till ca 20 grader och hur mycket jag än vrider på blandare eller kran utanför dushen blir det inte varmare än 20 grader. Väntar man 5-10 min så börjar den värma igen

Sprang ut till pannan och såg att framledning till värme system hade gått ner ifrån 38 -> 26 och varmvatten ifrån 58 -> 48 … tryckte på plus knappen för värmen och… vips så började värdena öka sakta, och sen blev de varmt i duschen igen, men sens den dagen har man inte kunnat duscha i längre än 4-5 minuter och ibland håller varmvattnet i endast 1-2 minuter

Det vi har provat är
1.Lufta systemet flera gånger(kommer super lite luft ibland)

2. Testat köksblandaren för att säkerställa att duschblandaren inte är defekt

3. Bytat shuntventil på pannan

4. Ökat värmen på vattnet

5. Strypt flödet på varmvatten

6. Mätt alla punkter på pannan (elektrisktk)

7. Testat fylla en balja på 10L (tar ca +-1 min)

8. Ställt in att pannan skall folusera på varmvatten

Efter alla tester ringer vi CTC och dom säger att dom inte ser något fel och man duschar inte längre än 5 min max, men när vi skulle köpa pannan så frågade vi om vi kan fylla ett badkar med pannan och dom sade ja LITE DUBBEL MORAL?

Har pratat med många personer med liknande eller äldre pannor och dom har inte detta problemet

Huset är ca 110 kvm 1 plan
Golvvärme i hela huset
Värmen är perfekt, och kan inte klaga alls…
Det är ca 12-13 meter ifrån panna och fördelar skåp i huset
Rören går i krypgrunden och är isolerade
Krypgrunden är ca 15 grader på vintern
Blandaren i fråga är en gustavberg estetic med takdusch
Vill även tilläga att vi bara har en dusch så det är aldrig 2 källor startade samtidigt

Någon som har en susning om vad det kan vara? Tycker inte jag ska acceptera en panna för 110k som inte klarar att hålla duschen varm(36) i minst 15-20 min??

Hjälp
Hej!
Löste du problemet? Vi har nämligen samma problem och vill gärna höra det löste sig för dig.

Hälsningar

• Gilla
Bla Blasson
  • Laddar…
Gorana Veljkovic1 Gorana Veljkovic1 skrev:
Hej!
Löste du problemet? Vi har nämligen samma problem och vill gärna höra det löste sig för dig.

Hälsningar
Japp, flödet på takduschen var för högt så sänkte lite, sen hade något fastnat ute i ett hål som tar in luft… vet ej vilket det var vvsaren som sa det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.