Jag har en IVT greenline och försöker vita huvudet kring hur den fungerar. Har läst de flesta trådar men det känns inte som att någon berör mitt dilemma riktigt.
Har inget tryck i expansionskärlet och försöker fylla på vatten. Har identifierat kallvattnet och en påfyllnadsventil (den svarta ratten till vänster om ballofixen). När jag vrider på den strömmar vatten. Dock är en vit slang bypassad mellan ventil och kopparrör till kärlet. Så allt vatten rinner ut i en slang i avloppet. Det finns inget sätt att stänga eller kringgå denna. Så jag undrar om nån har en idé? ♥️
Har inget tryck i expansionskärlet och försöker fylla på vatten. Har identifierat kallvattnet och en påfyllnadsventil (den svarta ratten till vänster om ballofixen). När jag vrider på den strömmar vatten. Dock är en vit slang bypassad mellan ventil och kopparrör till kärlet. Så allt vatten rinner ut i en slang i avloppet. Det finns inget sätt att stänga eller kringgå denna. Så jag undrar om nån har en idé? ♥️
Den vita/transparenta PEXslangen är skvallerröret från säkerhetsventilen.
Skvallerröret är felaktigt dragen, den får aldrig gå upp över säkerhetsventilen, utan det ska alltid vara fall på den ledningen.
Om säkerhetsventilen släpper ut vatten direkt när du fyller på så är den trasig.
Skvallerröret är felaktigt dragen, den får aldrig gå upp över säkerhetsventilen, utan det ska alltid vara fall på den ledningen.
Om säkerhetsventilen släpper ut vatten direkt när du fyller på så är den trasig.
Det är säkerhetsventilen du öppnar med den ventilen. Måste finnas en annan ventil mellan säkventilen och kärlet för fyllningDemmpa skrev:
Det är dessutom säkerhetsventilen till varmvattnet. Den har inget med värmesystemet att göra. Avledningsrör från säkerhetsventiler är dock inte skvallerrör.
Med ballofix, menar du kulventil?
Med ballofix, menar du kulventil?
Redigerat:
Klicka här för att svara


