Jag har en IVT greenline och försöker vita huvudet kring hur den fungerar. Har läst de flesta trådar men det känns inte som att någon berör mitt dilemma riktigt.

Har inget tryck i expansionskärlet och försöker fylla på vatten. Har identifierat kallvattnet och en påfyllnadsventil (den svarta ratten till vänster om ballofixen). När jag vrider på den strömmar vatten. Dock är en vit slang bypassad mellan ventil och kopparrör till kärlet. Så allt vatten rinner ut i en slang i avloppet. Det finns inget sätt att stänga eller kringgå denna. Så jag undrar om nån har en idé? ♥️
 
  • Expansionskärl, kopparrör, manometer och en vit slang kopplad till avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör och ventil i en värmepumpinstallation. En svart ratt och vit slang syns, ansluten mellan ventil och kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör med en svart avstängningsventil och en vit slang ansluten för bypass, del av ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vita/transparenta PEXslangen är skvallerröret från säkerhetsventilen.
Skvallerröret är felaktigt dragen, den får aldrig gå upp över säkerhetsventilen, utan det ska alltid vara fall på den ledningen.

Om säkerhetsventilen släpper ut vatten direkt när du fyller på så är den trasig.
 
  • Gilla
Uxflux
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den vita/transparenta PEXslangen är skvallerröret från säkerhetsventilen.
Skvallerröret är felaktigt dragen, den får aldrig gå upp över säkerhetsventilen, utan det ska alltid vara fall på den ledningen.

Om säkerhetsventilen släpper ut vatten direkt när du fyller på så är den trasig.
Det är säkerhetsventilen du öppnar med den ventilen. Måste finnas en annan ventil mellan säkventilen och kärlet för fyllning
 
  • Gilla
Uxflux
  • Laddar…
Tack för svar och engagemang! Nu har jag lärt mig lite mer om min kära bergvärme. Mycket att lära och förstå sig på.

Vredet på balofixen som syns på bilden var trasigt, så det behövde tas bort och vridas med skiftnyckel.
 
Det är dessutom säkerhetsventilen till varmvattnet. Den har inget med värmesystemet att göra. Avledningsrör från säkerhetsventiler är dock inte skvallerrör.

Med ballofix, menar du kulventil?
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.