4 426 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Comfortzone RX50, hur får jag upp temperaturen?
Sida 1 av 2
Hej! Nyligen flyttat in i nybyggt LB-Hus med frånluftsvärme Comfortzone RX50, golvvärme enbart i hela huset.
Värmen var lågt ställd när jag flyttade in (17c) och har det nu lite kämpigt att få upp en behaglig temperatur. Pratat med Comfortzone-support som rekommenderat att öka UV-kurvan som jag nu har ställd till 7.0 och det är fortfarande bara ca 20c. De rekommenderade även att ställa in minsta tillvatten temp till 25c. Referensstemp står på 25c.
Gör jag något tokigt? Tacksam för hjälp 😊
Värmen var lågt ställd när jag flyttade in (17c) och har det nu lite kämpigt att få upp en behaglig temperatur. Pratat med Comfortzone-support som rekommenderat att öka UV-kurvan som jag nu har ställd till 7.0 och det är fortfarande bara ca 20c. De rekommenderade även att ställa in minsta tillvatten temp till 25c. Referensstemp står på 25c.
Gör jag något tokigt? Tacksam för hjälp 😊
har du kollat så nanometern längst ner står på typ 1,5 bar? Vi hade problem förra året med att få upp värmen i huset med samma panna och golvvärme. Ökade trycket så blev det bättre. I vårt nybygge så hade de glömt koppla in elen på golvvärmesystemet, kolla så de inte glömt något liknande hos er?
Tror den stod på ca 1,2 när jag kollade förra veckan. Tror elen är inkopplad på golvvärmesystemet. Sladden satt i inne i skåpet om jag tänker på rätt?P Pandarius skrev:
Har du kollat så eltillskottet är tillåtet under uppvärmningsinställningen?
Kolla även under semesterinställningen så det inte är något knas där.
Vilken inställning är det på varmvattenprioriteten?
Är alla tilluftsventiler i hela huset öppna ordentligt? Så pannan får tillräckligt med luft att jobba med.
Vi har inte LK så kan inte hjälpa mer där
Är alla tilluftsventiler i hela huset öppna ordentligt? Så pannan får tillräckligt med luft att jobba med.
Vi har inte LK så kan inte hjälpa mer där
Eltillskottet och varmvattenprio är jag mer osäker på. Semesterläget är inte på åtminstone.P Pandarius skrev:Har du kollat så eltillskottet är tillåtet under uppvärmningsinställningen?
Vi har inte LK så kan inte hjälpa mer där![]()
Ventilerna har jag inte kollat så det är ju något jag kan slå ett öga på.
Varmvatten prio är normal.P Pandarius skrev:Har du kollat så eltillskottet är tillåtet under uppvärmningsinställningen?
Vi har inte LK så kan inte hjälpa mer där![]()
Eltillskott står på 0.0c.
Har värmen stigit över natten? Kollade nu mina inställningar. Uppvärmningskurvan är 6.0, ref temp 23 grader.
under finjustering temp hur ser staplarna ut där?
Vart i landet ligger ert hus? Vi är i nordvästra skåne 135kvm 2 plan.
Det vi gjorde för att vi upplevde pannan och golvvärmesystemet som långsamt vid tempskiftningar vilket gjorde huset kallt i minst 24h. Vi monterade en Ngenic tune som gjorde att pannan jobbade mot inomhustempmätare istället. Mycket jämnare värme i huset.
Det vi gjorde för att vi upplevde pannan och golvvärmesystemet som långsamt vid tempskiftningar vilket gjorde huset kallt i minst 24h. Vi monterade en Ngenic tune som gjorde att pannan jobbade mot inomhustempmätare istället. Mycket jämnare värme i huset.
Det ligger stabilt på 19-20 så ingen förändring. Huset ligger också i nordvästra skåne, kanske lite mer mot mellersta skåne.P Pandarius skrev:Har värmen stigit över natten? Kollade nu mina inställningar. Uppvärmningskurvan är 6.0, ref temp 23 grader.
Tittade på termometrarna inne i ”vattenskåpet” som går ut till golvvärmen och där såg inte ut att vara mycket värme, kanske 15c? Har skickat in en felanmälan till LB-Hus men vet inte hur snabb respons man kan vänta sig.
Finjusteringen har jag inte ändrat så de står alla på mitten.P Pandarius skrev:Har värmen stigit över natten? Kollade nu mina inställningar. Uppvärmningskurvan är 6.0, ref temp 23 grader.