Hej,
Märkte nu när det börjat bli lite kallt att värmen inte fungerade som den ska. Har en IVT Greenline HE C7 från 2010. Har fått larm för givare T11 (köldbärare ut) har kortslutning - som jag förstått inte helt ovanligt fel att givarna blir dåliga efter ett par år men att T11 inte ska påverka driften, men har beställt en ny givare. Nu har jag dock fått larm om låg pressostat. Har plockat ur och gjort rent både filter för köldbärare och värmeslinga - fanns i princip inget skräp i , men var som en rostbeläggning på köldbärarfiltret.
Allt ser bra ut i synfönstret för kompressorn (lite bubblor precis vid start och sen ingenting efter en liten stund).
Köldbärare in ligger över 20 grader och sjunker inte vid kompressordrift så känns rimligt att det är cirkulationen som är problemet. Jag satte kontinuerlig drift på köldbärarpumpen, men hör inget ljud från den (från värmeslingans pump hör jag ett tydlig motorljud). Pumphuset ser förjävlig ut pga. rost. När jag lyfte på isoleringen sipprade det ner vatten, så antagligen är det kasst isolerat så det blir kondens på rören innanför isoleringen som sen legat och fuktar ner pumpen hela tiden.
Behöver hjälp med att felsöka pumpen innan jag ringer hit installatör. Jag har läst att man ska kunna komma åt motoraxeln för att kunna känna om den går trögt och även kunna "handstarta" motorn om t.ex. kondensatorn är slut. Jag känner inget på baksidan av pumpen - måste jag skruva bort hela motorn/silverlådan på min, eller finns det ett annat sätt?
Jag vill också kontrollera så det går spänning fram, men är osäker var jag ska mäta. Det är en kabel med tre ledare fram till köldbärarpumpen - vad ska det vara för spänning/signal på dessa tre (jord, fas och nolla?)? Pumpen har också en kabel med 4 ledare som bara ligger löst (motsvarande är inkopplad på pumpen för värmeslingan - är inte det konstigt?)
Finns det något annat jag bör kolla innan jag kontaktar en firma?

Bergvärmepumpen sitter i en enplansvilla och expansionstanken för köldbäraren är inte högsta punkten i systemet (rören går över en dörr och tanken sitter >50cm längre ner).
Som ni ser på översiktsbilden är det trångt som bara den så jag har i princip bara åtkomst framifrån.

Stort tack på förhand!

• Rostig och fuktig värmepumpspump med synlig rostskada och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig köldbärarpumpsmotor märkt WILO med kondens och rostbeläggningar i ett trångt utrymme.
    Skapa konto
  • Närbild på rostigt värmepumpsfilter med vatten som sipprar ner. Hand syns i bild.
    Skapa konto
  • Översiktsbild av bergvärmepumpsinstallation med IVT-enheter och en närbild på rostig köldbärarpump.
    Skapa konto
  • Närbild på ett rostbelagt metallfilter hållet mellan två fingrar, vanligt i värmepumpsystem.
    Skapa konto
Hej

Hur gick du tillväga med pumpen?
Misstänker att min gett upp.

Byt pump, förmodligen slut

G goransigfridsson skrev:
Hej

Hur gick du tillväga med pumpen?
Misstänker att min gett upp.
Hej,
Det blev byte av köldbärarpump. Den nya höll lite mindre än 3år och sen blev det samma fel igen med pumpbyte som följd. Hoppas denna håller längre...

En pump borde hålla minst 10 år, är den avstängd på somrarna? sätt den på kontinuerlig drift

Om han inte stänger av hela vp på sommaren så måste väl brinepumpen gå några gånger per dag vid vv körning. Onödigt att ha de på dygnet runt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.