Värmepumpar
stephanb: Ett problem är väl att till exempel tvättmaskiner vid spolningen blandar i ganska mycket kall vatten, och man kan inte räkna med duschvattens temperatur i avloppet. Enklare åtgärder: Om man lämnar vatten kvar i badkåret, så värmer den badrummet några timmar. I Japan badar hela familjen, en efter den andra efter sin dusch, i samma vatten. Jag bodde där i 4 år, och förfarandet funkar
trasvallbo: Tack Patrik ! Nu har jag lite att bita i. Har pratat med boverket i dag och med eviheat-bidrag får man men som du säger så är lönsamheten med dagens elpris tveksam. /Anders
jojjje: Ja, det räcker (om de inte ska in mitt i huset och ligger parallellt flera meter)!
CarMan: [citat] jag färstår & köter argumernet med att inte räkna in fläkt & cirkpump. men tycker att man ska räkna ÅRSCOP, då det är det som är din uppvärmning, helt ointresant vad värmpumpen i sig ger för COP Ta en Nibe 360, vi säger att den skulle ge mer COP än din pump (även om den inte gör det) vad spalar det för roll om den ger mer COP, då den bara ger 1,9 KW mot dina 5kW
skane67: Jag har faktiskt haft samma funderingar, speciellt som det i mitt fall bara skiljer 1-2 grader på temperaturen in och ut, dvs jag tar in 1 gradig KB och skickar ut mellan -1-0gradig. Resten kommer från frånluften. Min frånluft lämnar pannan med c:a 4grader, jag tror CZ tar väsentligt mer av energin i luften. Jag tror helt enkelt det är så att skillnaden mellan 490 och 495 är att de har
Pedda_P: Någon initierad person som har nåt att avslöja om den kommande 390-pumpen?
skane67: Uhh Inger, det var ett långt inlägg... Min uppfattning är att en anledning till att kan elda länge innan patronen slår av är att andra delar av huset inte ännu har nåtts av värmen från kaminen och att cirkulationen i de slingorna kyler pannan fortfarande. Det är ju då klart att om du sänker kurvan så kanske du tom hamnar i ett läge där plattan är varmare än framledningsvattnet
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=20798/0]Hantverkare & entreprenörer[/link] [move by] MathiasS.
jenfor: [citat] Citerar bara vår grävmaskinist. Enligt honom bör det vara en tjälperiod mellan grov- och finplanering och eftersom vi grävde så sent som i höstas så uppfyller vi åtminstone detta... Det är ganska logiskt att marken sätter sig när man grävt en meter djupt, så jag ifrågasätter inte grävmaskinistens resonemang... ;)
Nisse-Hult: Tjohoo :) Har en Elpanna AutoTerm 220 + en Värmepump Clima MCU-22 och en ackumulatortank till det... Har letat som en tok efter dokumentation till detta... då det finns en lampa på pannan som lyser när elpannan arbetar och tycker att det vid ca 0 grader så borde inte denna lampa lysa... Fundera även på möjligheten att stänga av pannan och enbart åka med värmepumpen har nu provat och
CarMan: [citat] Fast nu tror jag du räkna vetten kostnaden på ena anläggningen o inte på dom andra!
norrlandshus_sthlm: torktumlaren i rummet där du har pumpen? ::)
CarMan: [citat] du får inte mycke kyla ute en jordvärme anläggning, du måste ta bergvärme för att få det.
styrman1: i mitt förra hus satt utedelen 4 meter ovan mark och det var inga problem med det. utom att få dit den kanske. jag satte innedelen under ett fönster, det är bättre att ha den lågt om man är mest ute efter värme och högt om man prioriterar ac funktionen. i ditt fall skulle jag nog dock sätta den över dörren i källarplanet för att den ska få mer sträcka rakt fram att jobba med. Den
Jimmy_Andersson: [citat] Filter med damsugaren låter bra. Och just det där med livslängden är det som stör mig lite, den kostade 10k då, men nu? eller 2010? Kanske den blir dyrare eller kanske billigare, poängen är att man måste slå ut de på den tiden man har den, dvs knappt 1000 kr/år, å andra sidan sägs en dylik maskin spara sissodär 2000 Kwh/år. Med fjärrvärme priset här (53 öre Kwh) går
rogge_vvs_pl: http://www.comfortzone.se/ denna kanske är något för dig, ska man tro allt man läser är denna pump överlägsen Nibes men troligtvis dyrare oxo. Du kan säkert spara 5 000kwh per med en Nibe 400P ser inte detta som alls omöjligt tvärtom. rogge
rogge_vvs_pl: Luft/luftpumpen får du nog räkna med att byta relativt snart, hållbarheten för en sån är 10 år går den längre som denna gjort är det en bonus. Effektiviteten är bättre med en ny men förvänta dig inte några fantasibesparingar, skulle kunna tänka mig 1000-2000 kwh mindre än idag. Det bör bli billigare att byta till en ny luft/luftpump eftersom du har hål och rör som du
CarMan: [citat] om du har inne givare som kompliment till utegivaren så får du inte elpatrons drift i onödan. om du har termostater till till radiatorsystemet så får du alla gånger onödig elpatrons drift. vist får man liten besparing även utan inne givare, men du får inte behagligt inomhusklimat Du får kraftig övervärme innan värmen regleras ned. Men jag tror att vissa
Jonne71: 495:an har växlingsventil skulle jag säga också...
CarMan: [citat] ja den kanske kan få ut 3kW om den får höja från 20 grader till 25 grader. oavsett om det är vatten eller luft. men den kanske bara ger 0,1 kW om den måste höja frrån 40 till 45 grader verkningsgraden sjunker med högre tempratur!
rogge_vvs_pl: www.ctcvarme.se/ tex. dessa funkar alldeles utmärkt. rogge
CarMan: [citat] Jag vet inte hur det är på 495:an, tyver. men på min nibe med kolvkompressor så ökar effekten från 8,5 till 11,5 Om man andvänder dom siffror du tog som exempel. men dom flästa skrollkompresoser brukar ha ganska jämn effekt & varierar strömförbrukningen på kompressorn, mot kolvkompressorerna som har tvärtom
jenfor: Tillägget på vår Jorduggla var 14 000 kr ifjol. Till det kommer kostnaden för slang och markarbete. Landar totalt på ca 20-25 000 kr i merkostnad. Vår elpatron slår in vid ungefär -13 grader med fabriksinställning. Om en 490 går på elpatronen vid nollgradigt vilket många anger här så bör det vara en helt OK investering... [citat] Vårt hus blir på 127,9... Innebär det att det
gojan: Principerna för hur en värmepump är uppbyggd är likadan oavsett om det är frånluft, bergsvärme eller annat. Anledningen till att kompressorer har packat ihop var att man fick ett plötsligt förbud mot det köldmedium som användes i värmepumparna på slutet av förra århundradet. Man bytte då snabbt ut detta köldmedium mot ett nytt. Lite för snabbt i och med att det visade sig att
CarMan: [citat] oavsett om du har gerg direkt eller ej, så är det från grundvatten nivån & neråt su kan hämta effekten! dom har säkert räknat på 20 grader i huset, det brukar man göra. men nästan alla har mellan 21 & 22 grader inne
CarMan: [citat] du får inte lägga slangen närmare huset än 2m du får inte lägga slangen närmare än 1m cc , hälst 1,5m cc sen ligger den på 1m djup ungefär, variarer beroende på var i landet du bor[/quote] [/quote] varför så korta slingor? Och det var en regäl slinga, hur stort hus & hur mycke energi ska den försörja?
Per-Erik: 2.2. Brunnens läge Utöver vad som beskrivs under kap 1 planering av utförande skall energibrunnen anläggas om möjligt minst 4 m från husvägg. http://www.svepinfo.se/normbrunn.php?PHPSESSID=55a787157be9f0f4c4826c17482a8b86#2 Dock så är det flera installatörer som är med i SVEP som skiter i detta avstånd då det inte beövs enligt dom..
olah46: Hej - jag har en luft/luft-värmepump och tycker att de rörkanaler ( som jag hitttat iallafall ) som är 90 mm breda är för klumpiga . Är det ngn som vet ngn smalare variant - sisådär 60 mm ? Eller är det ngn som gjort smidig lösning själv ?