IVT 490 - kompressorn alltid igång

20k läst  72 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Jag bor i ett 1½-planshus på ca 170kvm, golvvärme nere och elradiatorer uppe. I huset har vi en IVT 490 som jag inte kan så mycket om.
    Kompressorlampan lyser hela tiden oavbrutet och Eltillskottet går igång så fort man sätter igång nått vatten, vare sig det är kranen man öppnar eller sätter igång nån maskin tycker jag.
    Kurvan som den är inställd på just nu är 1,7 och följande värde får jag om jag får in och kollar på värmeinfomationen:
    Framlening värme: GT1: 24,9gr (25,4gr)
    Tappvarmv. GT3:1 49,5gr
    Varmvatten. GT3:2 50,6gr
    Värmevatten. GT3:3 42,5gr
    Kompressor. GT6 72,7gr

Är detta normalt?
    Det framgår inte något i IVT manualer om vilka grader som är normala vid vissa intällningar.

Ska inte kompressorn stanna så fort framledningstemperaturen(24,9gr) kommit upp till det inställda för kurvan 25,4gr? Jag märker det att den inte gör det utan tempen kan överstiga en grad och kompressorn går ändå. Samt att jag tycker det är sällan tempen kommer upp till den iställda oavsätt vilken kurva jag väljer.

Mvh
    Daniel

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: IVT 490 - kompressorn alltid igång

din pump är på max 4kW & för att hålla huset varmt måste den gå helatiden & ha hjälp av mycke elpatron imellan åt.

när ditt hus drar mindre än 4Kw så kommer kompressorn att stanna

3. C
    Medlem Nivå 14

En cupevärmare som gu ahr i bilen bruklar ligga kring 1 kW & en byggfläckt på 9Kw

4. R
    Medlem Nivå 1

Jag har en Autoterm 190F som är nästan samma som IVT490. Temp siffrorna som du visar är normala för någon som har golv värme (kurva 1,7). Jag har vanlig varm vatten radiator med högre framlednings temp. Det är sant att kompressorn går nästan hela tiden på vintern. Kompressorn levererar bara 2KW! Två KW knappast räcker till att värma huset och därför elpatron går inn varje gång du öppnar varmvatten kran. På sommarn räcker 2KW att värma vatten till dusch, tvätt mm hemma hos oss. Jag planerar att installera en Luft-luft VP för att täcka värme behöv till 90-100% på vintern som kompliment till FLVP.

5. R
    Medlem Nivå 3

Kömpressordelen slog av nu, läs 13.30, då har jag eldat från 07.30-framåt i braskamin.
    Följande siffror; IVT 490, 180 kvm, enplan, golvv, innetemp 20,5

Kurva 2,4 Finjustering 1.8

GT1 Framledningstemp 33.7 (30.8)
    GT2 Utetemp -3.2
    GT3:1 Tappvarm 51.5
    GT3:2 Varmvatten 54,6
    GT3:3 Värmevatten 54,1

Kompressorn har gått under hela eldningperioden fram till ovan tidpunkt. Vad är tempen inom parentes GT1????Och hur kan fam Lindgren ha så låg framlednings-
    temp utan att det blir för kallt???

6. R
    Medlem Nivå 7

Ja det kan man undra? 1.7 och framledning på 24.9??

Du har ju låg värmekurva också 2.4,räcker det för 20.5 gr utan braskamin?

Vi har 130 kvm och värmekurva 3.3 fin 1.8 och har 21.5-22 gr inne.

7. R
    Medlem Nivå 3

Vi skulle ha samma temp utan att behöva höja värmekurvan. Det blir dock lite för varmt 26 grader vid kaminen tidigare så jag sänkt värdena. Eldar då jag ser att
    det blir kallare och elpatronen slår till. Jag har sänkt den ytterligare till 2.2 nu för
    att se vad som händer och då ändades den siffra inom parantes till 30.0 grader
    som lär vara den beräknade framledningstemperaturen som är beroende av utetempen.

Elpatronen skulle alltså gå mycket mera utan braskamin men med bibehållen värme.
    "Ju lägre framledningstemp och ändå rätt innetemp desto effektivare arbetar värmep
    pumpen" -står det i instruktionerna. Det är bara ett problem -man vill inte att pumpen
    ska arbeta nånting.... ;D.Helst. Effektivare=mindre. Märkligt resonemang kan man tycka.

Jag tycker att morgontimmarna får bestämma värmekurva. Det måste kännas behagligt på morgonen, heller inget kalluftras från ventiler båda stängda i köket resten
    öppna mer eller mindre, mer öppet längre bort typ sovrum.

Resonemanget angående "Ju lägre framledningstemp .... är ju ganska ointressant så
    länge det är kallt ute. Det påståendet kan väl bara fungera sommartid??

Var bor famlindgren??

8. R
    Medlem Nivå 7

Hon slår ihjäl mig hemma om jag mixtrar med kurvan igen ;D Som du säger så morgonen är det viktigaste att det är behagligt i huset och när kurvan var på 2.8 så var det under 20 gr.på morgonen och det är inte behagligt tycker vi. Nu har vi minst 21 på morgonen.
    Nu har ju vi inte braskamin så den enda värmekällan är golvvärmen, men man försöker ju hitta rätt utan att för den skull huttra i ett för kallt hus.

Men tidigare när vi hade styrning med termostater och fabriksinställning gick patronen i ett kör när temperaturen var under +5 men nu så går den in ibland när temperaturen närmar sig 0 så avvsevärt bättre nu. Kompressorn jobbar dock på dygnet runt med pauser ibland för avfrostning.

9. R
    Medlem Nivå 3

Håller fullståndigt med er om att det där med huttra är passé. Om man skulle följa
    Inger P´s rekommendationer med att lura styrkortet med kyligare inslag på morgonen
    är en idé men jag tror inte det håller i längden. Men klart intressant att man kan få
    pumpen i viloläge vid minus 8 grader och inte helt? utkylt hus. Däremot tror jag att det
    är bra för plattan om man inte svänger för mycket i temperatur med tanke på vandring
    av fukt.
    Jag vet att eldning medför efter 4-5 timmar att pumpen går ner på viloläge men jag ska ändå gå ner på kurva och öka rumsgivarna. Vet Robban något om finjustering
    -8?? Noll bode rimligtvis betyda enligt Inger P. att man inte har någon värmeförskjutning=minimal kompressorgång på den inställningen?

10. R
    Medlem Nivå 7

Jo men om jag förstått saken rätt har hon en IVT 495 bergvärmepump med allt vad det innebär i prestanda och annat.

Funderar också på det här med fininställningen, om jag förstått saken rätt utnyttjar man den för att förskjuta värmekurvan uppåt eller nedåt, det innebär ju i praktiken att man skruvar ner den på 0 och höjer värmekurvan lite så går det på ett ut. Men om man upplever temperaturen över +5 som otillfredställande så ska man ratta lite på den och skruva upp, men när då temperaturen sjunker under +5 så är ju den inställningen egentligen onödig och då gör ju detta att förbrukningen ökar.
    Så knäcka kurvan är väl egentligen bättre i dom temperaturområdena om man nu inte vill skruva på pumpen i ett. Samma gäller ju egentligen motsatt så förstår egentligen inte det här med fininställningen.

Anser ju också att hålla på att mixtra hela tiden inte är min grej utan vill hitta en inställning som gör att man kan sova lugnt utan att vakna upp på nätterna skrikande ;D

11. C
    Medlem Nivå 14

har ni koll på vad ni skruvar på?

Värmekurvan väljs efter husets energibehov. dom olika kurvorna är olika branta.
    har du ett hus som behöver en ökning med 2 grader på framledningen / grad det blir kallare ute så ska man har en brantare kurva jämfört med ett hus som behöver en ökning mer en grad på framledningen / grad det blir kallare ute.

när ni fått rätt kurva ska den aldrig ändras, så länge ni inte till läggs isolerar eller på annat sätt gör så att huset inte tappar värme lika lätt.

vill ni öka eller minska värmen så är det paralellförflyttning ni ska göra & detta görs med finjusteringen

har ni braskamin så vet pumpen inte att ni tillför värme till huset så ni måste skaffa en inne givere för att få nån vinning i att elda

12. R
    Medlem Nivå 7

Jo om man följer manualen som följer med pumpen så vet jag vad jag skruvar på men när du skriver så stämmer ju inte denna manual ett enda dugg utan den kan man kasta. Det är ju märkligt att IVT som säljer dessa pumpar i tusental inte skriver detta som du skriver i manualen utan ger intruktioner hur man gör så mycket felaktigt som möjligt eller hur?

I den nya och även den gamla manualen står klart och tydligt att om värmen inte räcker till inomhus ju kallare det blir justera värmekurvan, om värmen räcker till när det är kallt men inte räcker till vid 0-+10 så justera fininställningen. Alltså det jag skrev tidigare stämmer ju enligt manualen eller hur? Finns ju ingen anledning att justera fininställning när det är under 0 då man istället justerar upp värmekurvan och fininställning när det är över 0 och det känns kyligt.

Jag skriver inte att du har fel men det är ju konstigt för jag vet ju också och har följt dina tips angående att skippa termostaterna och dom bitarna och det stämde.

Mycket förvirrande faktiskt.

13. R
    Medlem Nivå 7

Jag är med vad du menar Inger P ;)

Men jag har en pump med 2 kw kompressoreffekt och ingen braskamin att kompensera med det är ju den stora skillnaden. Jag måste alltså förlita mig helt på dom inställningar jag har på pumpen, jag vill inte titta och specialstudera väderleksprognosen för att planera kommande taktik med pumpen utan vill hitta en inställning som är optimal och som får gälla framöver. Jag är ganska nöjd med att nått så långt som att behöva minimalt med tillskott ner till 0-+1 gr då vi bor i Skåne och temperaturer därunder en VANLIG vinter härnere inte är så frekvent.

Men har provat mycket lägre kurva och vi tycker det blev svinkallt i huset så framledning på 30 gr vid -12 skulle orsaka kraftfulla frostskador på oss brrrrrr :surprised:

14. pellefant
    Medlem Nivå 11

fuktvandring i plattan är säsongsberoende om man slår av golvvärmen på sommaren kan fukt vandra "upp" i plattan, inte dygnsberoende.

15. C
    Medlem Nivå 14

I manualen tipsar dom hur du generelt & snabt hittar en hyfsat rätt inställning.
    enklaste sättet är att reglera inomhus tempen med kurvan när det blir kallare ute, då kommer na att komma nära den kurva som är rätt för huset & sen finjustera när det blir kallare, men så fort vi finjusterar så har vi ju även ändrat värdena för när det är kallt. Så då kan det vara bra att veta hur systemet funkar & det var det jag försökte förklara.

särg att du har en kurva som ger 20 grader inne när det är +10 grader ute & den ger även 20 grader inne vid -10 ute. då har du ju rätt kurva 6 ska inte byta kurva bara för att du fryser, du ska parallell förflytta (finjustera) så du får 21,5 eller vad du vill ha.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: