enkel tumregel, varje grad extra på KB-IN = 4% ökad verkningsgrad.

Inger.P. skrev:
[quote author=Jani link=1142173832/60#78 date=1144389974]enkel tumregel, varje grad extra på KB-IN = 4% ökad verkningsgrad.
[/quote]

Snälla förklara så att även jag förstår! Vad är KB-IN?
Vätskan från kollektorslangen till värmepumpen

Menar du att varje grad - varmare - på vätskan från kollektorslangen ger 4% bättre verkningsgrad?
Ja

Och detta i sin tur skulle innebära att kompressorn jobbar 4% effektivare - och elpatronen därmed lite mindre - eller vad? Jag VILL gärna förstå :)

kompressorn ger mer uteffekt, och vp blir effektivare = bättre COP, medför automatiskt även lite mindre elpatrondrift

Nu blir det lite rörigare i 495an eftersom KB passerar en vvxlare med frånluften INNAN den når pumpen, i mitt fall höjs KB från ex. 1 grad till 7grader i vvxlaren. Jag är inte säker på hur mycket en extra grad från markslingan gör på KB tempen efter frånluften?

Däremot tycker jag IVTs info om pannan är rolig, 2+2kW.... ;D? Det finns bara en pump i pannan och den ger strax under 4kW.

Jag har faktiskt haft samma funderingar, speciellt som det i mitt fall bara skiljer 1-2 grader på temperaturen in och ut, dvs jag tar in 1 gradig KB och skickar ut mellan -1-0gradig. Resten kommer från frånluften.

Min frånluft lämnar pannan med c:a 4grader, jag tror CZ tar väsentligt mer av energin i luften. Jag tror helt enkelt det är så att skillnaden mellan 490 och 495 är att de har satt i en 4kW kompressor i 495 och för att förhindra isbildning har man en slinga som bärare mellan frånluft och VP... en tanke.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.