7 754 läst ·
78 svar
8k läst
78 svar
IVT490 eller IVT495?
[/quote]Inger.P. skrev:
Snälla förklara så att även jag förstår! Vad är KB-IN?
Vätskan från kollektorslangen till värmepumpen
Menar du att varje grad - varmare - på vätskan från kollektorslangen ger 4% bättre verkningsgrad?
Ja
Och detta i sin tur skulle innebära att kompressorn jobbar 4% effektivare - och elpatronen därmed lite mindre - eller vad? Jag VILL gärna förstå
kompressorn ger mer uteffekt, och vp blir effektivare = bättre COP, medför automatiskt även lite mindre elpatrondrift
Nu blir det lite rörigare i 495an eftersom KB passerar en vvxlare med frånluften INNAN den når pumpen, i mitt fall höjs KB från ex. 1 grad till 7grader i vvxlaren. Jag är inte säker på hur mycket en extra grad från markslingan gör på KB tempen efter frånluften?
Däremot tycker jag IVTs info om pannan är rolig, 2+2kW.... ;D? Det finns bara en pump i pannan och den ger strax under 4kW.
Däremot tycker jag IVTs info om pannan är rolig, 2+2kW.... ;D? Det finns bara en pump i pannan och den ger strax under 4kW.
Jag har faktiskt haft samma funderingar, speciellt som det i mitt fall bara skiljer 1-2 grader på temperaturen in och ut, dvs jag tar in 1 gradig KB och skickar ut mellan -1-0gradig. Resten kommer från frånluften.
Min frånluft lämnar pannan med c:a 4grader, jag tror CZ tar väsentligt mer av energin i luften. Jag tror helt enkelt det är så att skillnaden mellan 490 och 495 är att de har satt i en 4kW kompressor i 495 och för att förhindra isbildning har man en slinga som bärare mellan frånluft och VP... en tanke.
Min frånluft lämnar pannan med c:a 4grader, jag tror CZ tar väsentligt mer av energin i luften. Jag tror helt enkelt det är så att skillnaden mellan 490 och 495 är att de har satt i en 4kW kompressor i 495 och för att förhindra isbildning har man en slinga som bärare mellan frånluft och VP... en tanke.
Klicka här för att svara