Måste bara tillägga att det är ingen svår ombyggnad att göra men det handlar om 230V så man bör veta vad man gör innan man ger sej på detta..

Kalsipper

Kan du berätta mer ingående och går det att göra på 490 tror du?

Tja, man öppnar aluminiumboxen inne i pumpen  (den där alla kretskort m.m.sitter, se handboken).Där i toppen sitter det en transformator som har ett flertal utgångar med olika spänningar (tror det är 125V,135V,150V,180V och 230V) och den styr fläkthastigheten på frånluftsfläkten.Genom att växla matningsspänning kan man höja/sänka hastigheten och vad jag gjort är att sätta ett växlande relä där så att jag enkelt kan skifta mellan två olika matningsspänningar/hastigheter på frånluftsfläkten.Hur man ändrar matningsspänning/hastighet är väl beskrivet i handboken så börja med att läsa där.

Jag tror att det är exakt samma system på 490 och 495...

Kalsipper

Vad har du för panna då Inger P ??

Inger har en 495a, hon har nog tröttnat på forumet, blev ifrågasatt. :-/

Fan va lite koll man har egentligen.... *suck*

Har inte en aning just nu om man ska byte till en 495:a eller behålla 490:n

Vi har ju trotts allt bara 128 kvadrat å en kammin.... :o

Får forska lite til tror jag...

Strutstaktik fungerar inte här iaf.....

räkna ut vad era kåkar drar i kw istället ... därefter kan ni kolla om det är något fel på era värmekurvor.
Energi åtgången för huset kan ni inte göra något åt, bara skydda er i från

Låt någon som är duktig på att räkna och som inte är knuten till någon fabrikant göra en energianalys på erat hus, annars vet ni inte hur många kw ni kommer att behöva för att uppnå en för er passande inomhustemperatur.

När ni sen har protokollet så kan ni räkna ut hur hög temperatur ni behöver tillföra för att inomhustemperaturen skall komma upp till den eran komforttemperatur.

tillförd effekt är det som styr inomhustemperaturen i ett tillslutet rum inte temperaturen utanför. Ni lär ju aldrig kunna påverka vädret, ni kan ju bara påverka rummet (isolering) eller effekten ni tillför.

med andra ord isolera huset så att effekten räcker till eller ha en värmekälla som är tillräcklig för effektbehovet.
Effekten på värmekällan måste vara räknad på hur mycket den klarar av att leverera inte på hur mycket effekt den förbrukar :)

Inger.P. skrev:
[quote author=bygg-Andy link=1141322697/60#68 date=1142236140]Har börjat sjustera lite på vår värmepump och har sänkt värmekurvan från 4 till 3 och finsjustering till +1. Hade ca 22 grader i morse med -11 ute så jag sänkte kurvan till 2,7. Verkar inte vara några problem att värma huset med så låg värmekurva men finns det något sätt att få det varmar i badrumet utan att ha så hög värmekurva som 4. Innan när vi kört på 4 har det blivit riktigt varmt och skönt i badrumet men med 3 på värmekurvan blir det inte så varmt som man skulle vilja ha i badrumet. Badrumet har ingen rumstemostat utan den slingar regleras manuelt och den är helt öppen.
Om du har hittat rätt värmekurva men vill ha högre temperatur i badrummet kan du ju alltid prova med att öka flödet i den slingan.
Det kan ju hända att flödet är felaktigt inställt...
Öka endast marginellt varje gång! [/quote]

Har nu ökat flödet till max i badrumsslingan men det blir inte mycket varmare. Lite bättre blir det men inte så varmt som man skulle vilja ha det. Jag får väl skruva ner temostaterna i övriga rum och sjustera kurvan efter badrumet. Känns lite fel eftersom jag vet att det går att värma övriga huset med lägre värmekurva. Ni som kör med så låg kurva som 2-3 får ni ändå varmt golv i badrummet? Våra slinger ligger på cc 300 överallt. Är kanske det som är felet, borde kanske ligga tätare i badrumet?

Tjena Inger, welcome back.

Nä jag tar inte illa upp och jag tror vi delar vissa intressen, optimering av elförbrukning, men jag är egentligen mer intresserad av varför vissa tilltag ger vissa effekter och det är helt ok att inte bry sig om det, jag klandrar dig inte för det.

Det jag ifrågasätter är inte dina resultat, utan teorierna och vill du inte diskutera det så slipper du men jag tänker fortsätta att fundera på detta om jag känner mig intresserad.

Det lägsta du har skrivit är förmodligen ditt genusperspektiv på värmepumpsområdet, men jag tror du hade "eldat" ;) upp dig så sent i ditt inlägg så vi bortser från det.

Angående om du fick det kallt eller ej när du inte elda, så skriver du ju faktiskt det själv men vi kanske ska bortse från det med!?

Ha det gott!

Jag håller - på grund av mitt byte av värmekurva under kalla dygn - en ständig framledningstemperatur på ca 30 grader. Min innetemperatur har hitintills aldrig gått ner under 20 grader på den lägsta kurvan.
Ok, då läste jag väl fel då.......

Hej

Angående utetempens påverkan på elpatronen: på Nibe 360P finns en s.k. optimeringsfunktion eller trendberäkningsfunktion som gör att elpatronen går in senare över en viss inställbar temp (minsta temp som går att ställa in på Nibe360P är 0 grader). Jag vet dock ej hur länge den fördröjer elpatronen, eftersom manualen inte säger ett dyft om hur denna funktion fungerar. Manualen är för övrigt extremt knapphänding när det gäller att beskriva mer ingående hur pumpen fungerar. Men dom vill väl inte att man ska mixtra eller veta för mycket...

Det jag skulle vilja se är en beskrivning av algoritmen för värmepumpars reglersystem. Då slipper vi spekulera om det är vv-tempen, returtempen eller utetempen som styr vissa av pumpens händelser. Har ingen känningar hos IVt eller Nibe och kan få fram en sådan beskrivning?

Klein

Uhh Inger, det var ett långt inlägg...

Min uppfattning är att en anledning till att kan elda länge innan patronen slår av är att andra delar av huset inte ännu har nåtts av värmen från kaminen och att cirkulationen i de slingorna kyler pannan fortfarande. Det är ju då klart att om du sänker kurvan så kanske du tom hamnar i ett läge där plattan är varmare än framledningsvattnet och då kan ju pannan snabbt komma över tröskelvärdet där patronen slår av. Detta behöver inte vara dåligt om huset är sådant att värmen från kaminen kommer fram till de andra rummen inom rimlig tid. Gör den inte det lär du ju få en sänkt temp där.

Angående återladdning menar ju att om pumpen slår av sker det en viss ackumulering av frånluftsvärmen i slingan, om än obefintlig enligt min uppfattning.

Jag tycker mig ha kunnat dra följande slutledning angående patronens styrning: Om temperaturen på pannans vattenförråd för värmen (eller VV för den delan) sjunker under inställd temp startar en timer, om inte tmepen har stigit över gränsvärdet innan timern har räknat ner går tillskottet in. Om yttertemperaturen är låg så förändras denna timer, dvs tillskottet går in tidigare. Skulle du sätta pannan i "Ekonomiläge" så höjs värdet för timern och fökden blir att man riskerar vissa dippar i temp och i VV-tillgång.

Vad det gäller slutna slingor så tänkte jag inte på din situation, mer på oss andra som har termostater. Där lär inte en högra kurva vara ngt problem eftersom efterhand som slingorna stänger kommer tempen i pannan att stiga, eftersom energin inte längre kommer att gå åt, och efter ett tag så stannar pumpen, när, i mitt fall tempen i panna är 55grader.

Min familj är som du, det tollereras inte en grad sänkt temp, så jag får vara lite försiktig i mina experiment.

Du såg kanske mitt andra inlägg, till min besvikelse tycker jag mig ha bevis för att den av IVT pitchade "återladdningen" måste ha minimal om ens någon effekt... trist tycker jag.

Självklart hade du sparat mycket på att sänka innetempen, speciellt med en VP som älskar att leverera låga temperaturer under lång tid.

Angående kvinna med VP intresse, jag struntar faktiskt i det, och jag hoppas att andra gör det med.. lustigt att den bästa infon jag fått om min panna kom i ett samtal med en kvinnlig ingenjör på IVT..

Trevligt att du kom tebax, hoppas jag fick med det som behövdes det blev långt detta med.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.