IVT490 eller IVT495?

6k läst  78 svar

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Ska bygga nytt hus snart i Skåne och behöver lite goda råd. Huset är på 160 kvm, 1½-plan + golvvärme + braskamin. Har en tomt som är 5000 kvm och funderar över om vi ska ha en IVT490 eller IVT495. (Detta är vad husfirman erbjuder) Vi kommer att ha en inomhustemperatur på ca 21-22 grader.

Har läst en del kommentarer och inlägg om ämnet innan och en del säger att 490 inte bör installeras om huset är > 130 kvm.

Hur mkt sparar man om väljer IVT495 med jordvärme jämfört med en 490?

Är det lönt att lägga till 25.000 mer för denna?

Om man ökar längden på slangen, påverkar detta verkningsgraden på värmepumpen eller är denna gjord bara för en viss längd?

Hur fort kan man räkna med att man tjänar in denna extra investeringskostnad?

2. S
    Medlem Nivå 4

Re: IVT490 eller IVT495?

Jag skulle personligen ta en 495a, hatar tillskott, vad det gäller slanglängden så är det positivt med lång slang. Kommer du över 200m bör du dock lägga två slingor istället.

Det är väldigt billigt att plöja ner slang, jg la ner strax över 200m och tror inte det kostade mer än 10.000.

3. C
    Medlem Nivå 14

nu kan jag inte 495:an så bra, men rena ytjordvärme pumpar klarar 400m i en slinga

om du instalerar en ren jordvärmepump så klarar den hela huset uppvärmnings behov.
    en 495:a kan klara ditt hus hyvsat eftersom det är i skåmna, men det kräver att du issolerar som om huset dstod i norrland.

490 ger 2kw
    495 ger 4kw oavsett slang längd, dock lite lite bärte COP med längre slang
    jordvärmepump finns i alla storlekar, så du kan välja en 6 eller 7 som borde vara lagom för ditt hus

4. S
    Medlem Nivå 4

Carman, jag kan hålla med, men av egen erfarenhet vet jag att en 495a med kombinerad från luft kan ge vinster i projekteringen, speciellt om man bygger byggsatshus. Det verkar vara en viss tröghet hos husföretagen som gör att om man vill välja ngt annat än 490 eller 495 så blir de svåra att samarbeta med.

Min markslinga ger relativt liten del av energin, jag skulle tro att frånluften ger c:a 75%, kanske kan markslingans del öka med längre slinga.

5. C
    Medlem Nivå 14

oavsett hur mycke energi som kommer från marken & frånlyften så kvarstår fakta
    den ena ger 2kW den andra ger 4kW & huset drar ungefär 7kW när det är -10 ute
    mellan skilnaden spetsas i med elpatron!

6. S
    Medlem Nivå 5

Kan intyga att säljaren fick hängläpp när jag började att tala om andra varumärken än IVT. Samtidigt intygade han att det inte spelade någon roll, fast visst tusan gör det det.

7. P
    Medlem Nivå 2

Det väger klart över till en 495á anser jag med minst 150 m. gärna mer jordslang.
    Den är relativt billig i inköp+ installation, enkel att använda och "payoff tiden" är inte alltför avlägsen. Om jag jämför 490 mot en 495á i mitt fall så har jag tjänat in den på max fyra år (med dagens elpris).
    Du "sparar" ca 5´kwh/år med en 495 och slangen har du till nästa pump.
    En 490 (utan eltillskott) klarar ungefär 40% av husets behov och en 495á fixar ca 65% (utan eltillskott)

Sätter själv in en i höst.

8. R
    Medlem Nivå 7

mellan skilnaden spetsas i med elpatron![/quote]

Håller helt med carman, läst hans inlägg och han har svarat på många av mina frågor och hans råd har jag följt för det mesta och fått ner förbrukningen en hel del på vår 490:a, hade jag vetat idag vad jag nu vet hade vi aldrig fått satt in 490 i vårt hus, det är exakt 130 kvm enplans med golvvärme och pumpen som den är inställd nu pallar ner till - 3-4 gr. innan eltillskott behövs kontinuerligt. 25.000 extra för en 495:a och 2 kw extra är ju peanuts i det hela egentligen om man bygger för 2 milj.

9. R
    Medlem Nivå 7

mellan skilnaden spetsas i med elpatron![/quote]

Håller helt med carman, läst hans inlägg och han har svarat på många av mina frågor och hans råd har jag följt för det mesta och fått ner förbrukningen en hel del på vår 490:a, hade jag vetat idag vad jag nu vet hade vi aldrig fått satt in 490 i vårt hus, det är exakt 130 kvm enplans med golvvärme och pumpen som den är inställd nu pallar ner till - 3-4 gr. innan eltillskott behövs kontinuerligt. 25.000 extra för en 495:a och 2 kw extra är ju peanuts i det hela egentligen om man bygger för 2 milj.  [/quote]

Vetat då vad jag vet idag menar jag naturligtvis, är ju så viktigt med dagens elpriser att välja rätt från början, nu sitter vi med vår 490:a vet inte hur många år men det får vi leva med men om vi mot förmodan återigen skulle bygga nytt så skulle jag högprioriterat detta från början och satt in det VI valt.

10. S
    Medlem Nivå 5

Jag skulle också vilja trycka på för en 495 istället för att välja 490. Om ni kan gr'va ned slang så är det bara att köra. 25' kr extra sparar ni in på uppskattningsvis 5-6 år. Sen får man inte glömma våran regerings energipolitik. Ständiga höjningar av skatter och profithungrande el-bolag har kommit för att stanna.

11. C
    Medlem Nivå 14

om elpriset går upp så har ni spart in det snabbare !

desutom så ska väll inte huset rivas efter 5 år, så det kan ju vara skoj att ha billig drift rästen av tiden

12. S
    Medlem Nivå 5

Japp. Lyssna på Carman. När och inte om elpriset blir dyrare så är det skönt med mera "billig" värme. Och med jordslinga istället för att borra så slipper man ansöka om tillstånd från kommunen och får lägre taxeringsvärde i förlängningen.

13. C
    Medlem Nivå 14

hur får man lägre taxeringsvärde?

14. M
    Medlem Nivå 6

Intressant tråd.

Vi har beställ tett KBG hus (jorduggglan) å det är på 128 kvadrat.
    Vi ska ha en IVT490, trodde jag innan vi började läsa allt detta.
    Vi ska åxå ha en kammin installerad. Kan man inte köpa en vattenmantlad kammin å ansluta den på någåt sätt??

Behöver vi en IVT495i vårt hus om vi inte har kammin?? :surprised:

15. S
    Medlem Nivå 4

495an har stöd för extern värmekälla, vet dock inte om det är lönt att installera en sådan kammin. Jag hade nog inte köpt en 490 om installationen av en 495a går att lösa på ett rimligt sätt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: