Nibe 360p

10k läst  23 svar

1. D
    Medlem Nivå 4
    Har läst ganska mycket ris om Nibes 360p. Skall bygga nytt hus på 155 kvm i ett plan och undrar om man skall satsa på nån annan f-luftvärmepump. Tacksam för alla synpunkter. Skall även ha en Braskamin, Contura 680.

2. B
    Medlem Nivå 9

Re: Nibe 360p

Tyvärr så är det nog propan som köldmedia i de flesta frånluftvärmepumpar. Det är det köldmediat som gör att maskinerna nuförtiden risar ihop på några år.
    Kolla in bergvärme eller annat alternativ. Ja, det är dyrare men besparingen är mycket högre. Dessutom har du kylan på köpet (AC kostar ca 10 öre timmen att köra med berget som kyler)

3. C
    Medlem Nivå 14

Vist andvänder en 360 värmepumps tecknik. Om vi hård drar lite, så är det ett venteiations agrigat , med viss återvinning. återvinningen räckr till dit behov av varmvatten. all husvärme sker med Elpatron.

4. 0
    Medlem Nivå 5

Det är nog så att ALLA FLVP är ganska likvärdiga, själva har vi en Nibe 360 sedan snart ett år och hittills är vi mycket nöjda. Rekommenderar att du oavsett fabrikat kopplar en ack-tank för att kapa toppar av värmebehov (natten) utan att koppla in elpatron samt att få ut mer varmvatten.
    Snart kommer någon med Comfortzone att beskriva denna pumpens fantastiska egenskaper men detta är bara en större pump som drar mer energi men ger givetvis mer energi i slutändan. Kanske likvärdigt med att köpa två Nibe 360 och koppla i serie, "who knows". (Hukar mig för alla Comfortzonare)

5. T
    Medlem Nivå 1

Nibe 360p

Hej!

Nån som vet hur varmt vatten man kan få med en Nibe 360 ?
    Normal temp på vattnet är 55 grader. Kan man höja det? och till vilket temperatur?
    utan att det blir nån fara för 360n...

6. K
    Medlem Nivå 4

Hej

Du kan inte höja VV tempen permanent, däremot kan du knappa in extra varmvatten antingen via knapp på fronten eller så kan du programmera 360:n att ge extra VV t.ex mellan klockan 07 till 08 på morgonen varje dag.

/Klein

7. M
    Medlem Nivå 1

Hej !
    Det var någon som skrev om att propan förstör kompresorn i förtid vilket det gorde på dom första maskinerna som konverterades detta gäller 310 och inte 360. På 360 (och numera även på 310) har man bytt olja till en sort som inte påverkas så mycket av att bli blandat med propan det behåller sina smörjegenskaper även om det läker ut propan till oljan, desutom har man kompletterat med en dopvärmare i oljetråget som värmer upp oljan så propanen förångas och trycks tillbaka till köldkretsen. På detta sätt har man kommit till bukt med problemet och antalet haverier på kompresorer har drastiskt minskat på senare årsmodeller.

8. M
    Medlem Nivå 1

Hej igen!

Det var någon som skrev att värmen från värmepumpen från en 360 endast räcker till varmvatten vilket jag inte riktigt kan hålla med om. Vi har ett hus på 200 m² vilket klarar sig med värmepumpen ned till ca +3°C för att hålla temperatur och varmvatten detta medför att vi inte behöver spetsa med någon el under ca 5660 h per år, så att på stå att det inte bidrar något nämnvärt till värmen är en direkt felaktighet (eller okunskap). Av dessa 5660 h behövs värme tillskott under ca 3160 h, dvs av årets totalt antal timmar som det behövs värmetillskott som är 6260h så klarar värmepumpen att stå för det själv till 50 % och resterande 50 % så står värmepump och elspets för resten. Jag har ett hus där årsmedeltemperaturen är ca 6,9 °C

9. B
    Medlem Nivå 6

Huka dig nu!
    CZ har varvtalsstyrd kompressor vilket innebär att den inte drar särskilt mycket när det inte är så stort värmebehov. På lägsta varvtal, 35 Hz, producerar den 3 kW och drar ca 800 W (vid 35 gr framledning). Jämfört med Nibe 360 som drar 650 W och producerar 1,9 kW.

10. C
    Medlem Nivå 14

Hallå !!!
    om ett hus drar 7kW när det är kalt & en 360 kan leverera 1,5 kw med COP 2 = halva el kostnaden.. bra!
    men dom övriga 5,5kW huset behöver måste elpatronen tillföra, till sammma kostnad som en vanlig el panna!

tar u en större pump, som tillexempel en comfortzone, så kan den ge 5kW med COP 3 = en tredje del av el priset, även heä måste dom övriga 2 kW spetsas med elpatron!

Så vad har du fått att en störepump drar mer ström ifrån?
    Kompressorn drar mer ström när den går, men den går med sällan & ger mer energi = den drar samanlagt minder ström!

11. C
    Medlem Nivå 14

jag räknar så här ner jag gör utalandet!

ta bort din hushålls el. (6000kW)
    vad hade ditt hus haft för uppvärmnings kostnad med el panna? ( 6000kW)
    vad hade dit hus haft för uppvärmningskostnad av varmvatten med el vvb? (5000kW)

stämmer mina siffror inomparentesen?
    vad har du för upvärmningskostnad idag, om du räknar bort hushålls elen, men läggerihopp både värma & varmvatten? (6000kW)

alltså har du idag en tital elförbrukning på 12000kW

Verkar det stämma?

desto längre söder ut man bor, ju bättre passar desa klana pumpar, då det inte går åt så mycke effekt för att värma huset. har man desutom kalt inne så går det ju åt änu mindre effekt (hur varmt har du inne?)

12. 0
    Medlem Nivå 5

Comfortzone-vänner. För mig är det viktigaste hur mycket jag kan multiplicera min satsade energi med dvs COP. Satsar jag 1 kWh så vill jag ha tillbaka så mångs kWh som möjligt. Det är fel att säga att 2 satsade kWh som ger 6 kWh tillbaka är bättre än 1 satsad kWh och som ger 3 kWh tillbaka. I nästa steg kan vi börja diskutera om den större "motorn" passar bättre än den lilla. Andra aspekter som bör diskuteras är om det är bättre ätt pumpen går hela tiden alt stannar/startar ofta. Men säg aldrig att en större motor är mer effektiv såvida att du inte utesluter mängden energi du tillför.
    Comfortzone passar säkert bättre i vissa lägen och sämre i andra, Nibe 360 likaså.
    Efter noggrann studie av Comfortzone's hemsida så kan jag inte finna annat än att detta är en större "motor" med pris därefter men effektivare...njjjjaaaa.

13. M
    Medlem Nivå 2

Jag förstår inte ditt resonemang? Det är klart att man måste ta hänsyn till hur stor "motor" huset behöver i sin kalkyl. Effektivitet måste ju handla om hur effektivt värmesystemet klarar att värma huset, inte pumpens effektivitet i sig?

Om jag hittar en pump med COP på 6 men som tyvärr bara finns med en maximal kompressoreffekt på 100W är den då mer effektiv än en 360 för att värma huset med?

Om du vill jämföra COP mellan pumpar tycker jag att du ska ta ÅrsCOP och sedan ställa det i relation till den kostnad som de olika lösningarna har.

14. J
    Medlem Nivå 5

Har lite svårt för att tro att comfortzone ger 3 i COP vid 5 kW ut , med ett värmebehov på 7 kW vid DUT (-20). Ett nybyggt hus med dessa förutsättningar har antagligen ett frånluftsflöde på 150-180m3/h, att plocka ut över 3 kW från denna frånluft borde väl innebära en förångning på -20 illafall.

COP 3 vid driftsfall -20/50, jag då får man väl lyfta på hatten för comfzone.

är jag helt ute osh reser i mina spekulationer, eller ?

15. M
    Medlem Nivå 1

Hej !

Jag förbrukar i dag 11500 kwh el och eldar 5 m³ ved per år.
    Min förbrukning fördelar sig så här:
    Hushållsel 6000 kwh (2 vuxna 2barn motorvärmare på 2 bilar)
    Fläktar och cirkulatinspumpar 2000 kwh (1 frånluftsfläkt, 2cirkulationspumpar)
    el vp 3000 kwh( 5500h snitt effekt vp 550w)
    el spets 500 kwh

om jag räknar ut att alt skulle värmas med el så blir det följande resultat:

Värme och varmvatten elspets 500 kwh ved 4500 kwh vp 5500 * 1,9 =15450 kwh värme och varmvattenbehov

så i mitt fall så står värmepumpen för 10450 kwh av totala behovet av 15450 kwh dvs ca 67 % av värme och varmvatten behovet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: