IVT 495 Twin

5k läst  15 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Är det någon som har erfarenhet av denna? Fungerar den bra?
    Hur mkt (ca) sparar man in jämfört med 490 (alltså ej bergvärme, endast frånluftsvärmepump)
    Är det värt att lägga till 16000 extra för pumpen, plus kostnader för borrning etc? (Huset vi ska bygga är 1,5 plan, 188 m2)

2. B
    Medlem Nivå 6

Re: IVT 495 Twin

Hur räknar du då? Mellanskillnaden är väl ca 40 000 kr inkl borrning och årsenergibehovet för värme & varmvatten är ca 15 000 kWh för ett nybyggt hus på 175 m2. Jag skulle tippa på att man spar ca 5000 kWh per år med 495:an jämfört med 490. Det tar alltså 8 år att tjäna igen investeringen.

3. B
    Medlem Nivå 6

Vet du hur mycket som är hushållsel av din förbrukning? Du bor ju i skåne och jag skulle anta att du har 7500 kWh hushållsel och 5000 kWh för värme och varmvatten. Om du värmde med direktel skulle du ha ca 15 000 kWh för värme o vv. IVT490 täcker nog åtminstone 30 % av energibehovet, varför man kan anta att besparingen med 495:an är ca 5000 kWh/år. Förklaringen till dina bekantas höga förbrukning är kanske deras förbrukning av hushållsel? Om man som ni gjort en del arbete själva kommer man givetvis ned i investering, men det tar ändå minst 4 år att räkna hem en 495:a. Därmed inte sagt att det är en dålig investering.

Själv värmer jag 217 m2 med en Comfortzone CE50 frånluftsvärmepump på 5 kW, jämfört med IVT495 på 4 kW. Jag har separat elmätare på värmepumpen och gör av med 6500 kWh/år på värme o vv. Huset ligger i Stockholm. Hushålllelen är 9500 kWh och ändå har vi energiklass A+ på alla vitvaror och lågenergilampor utomhus. Vi är två vuxna och två barn. Ca 2000 kWh av hushållselen går åt till att värme 40 m2 garage till +5 grader. Jag tror att det är svårt att komma under 7500 kWh hushållsel för en familj. Många har betydligt större förbrukning av hushållsel.

4. S
    Medlem Nivå 5

Jag är precis i valet och kvalet om vilken pump vi ska ha när vi bygger inom kort. Det står och väger mellan de 2 pumpar som omnämns i denna tråd, IVT 495 eller comfortzone CE50. Det som talar mot IVT för min del är att jag har en bergig tomt, vilken kräver borrning, som drar upp priset. Fördelen med IVT är enkelheten vid installation, då hussäljaren säljer denna och ordnar all installation och övriga arbeten. Till priset, jämfört med en IVT 490 är själva pumpen(495) 16 tkr dyrare, installationen 10 tkr dyrare och slutligen kostar borrningen 30 tkr(100m). Summa: 56 tkr extra jämfört med IVT 490. Comfortzone CE50 kostar 24 tkr mer än en IVT 490, exklusive kontrollmätning av flöde efter installation och utan spirorör. Kort och gott är det billigare med en Comfortzone, men mera omständigt, då jag måste sköta en del projektering och annat själv, samt att det är ett lite mindre beprövat kort. Jag tror hur som helst att båda alternativen är bra val. Comfortzone ska vara lite vassare enligt specifikation, då den ger 5 kW mot 3.9 för IVT 495, men jag misstänker att de är snarlika. Om man kan lägga ned jordslinga billigt så är det en helt öppen affär. För min del lutar det åt Comfortzone, då det kostar hälften så mycket att byta till en sådan från en IVT 490 jämfört med en IVT 495.

5. W
    Medlem Nivå 7

495 Twin är inget alternativ om man måste borra, eller har en stor tomt.

Om man bygger på berg eller har stor tomt 1500 m2 eller mer så lönar det sig att skaffa en riktig jord/bergvärmepump.

495 är en kompromiss som kan fungera om man som Inger gräver sin jordslinga själv och har en för liten tomt för att få plats med en lång jordslinga.

Att den skulle löna sig efter en vinter är struntprat. De beräkningar jag gjort visar att den kanske lönar sig efter 5-10 år lite beroende på elpris, hur bra jordslingan fungerar och om man gräver själv eller låter annan göra det. I mitt fall sorterade jag bort 495 då jag inte vill/kan gräva själv och dessutom hellre satsar de extra slantarna på en pelletskamin.

Min övertygelse är att man bör välja frånluftsvärmepump (gärna Comfortzone om man vill komma ner i drift) om man bygger under ca 150 m2 och en riktig berg/jordvärmepump om man bygger större hus.

Sedan kan individuella förutsättningar spela in, har man egen skog och vill jobba så kan det löna sig med vedpanna tex.

6. N
    Medlem Nivå 2

Till Inger (Eller annan som har denna pump och som känner att de kan ge ett bra svar :) )
    Vi (2 vuxna och 2 barn) bor i umeå, är väldigt sparsamma med hushållsel och jag har lagt ned en hel del tid på att försöka ställa in pumpen. Jag har satt kurva 2.0 samt att den är knäckt upp en bit för temperaturer under -5 grader.

Vi flyttade in i Juli och kommer att landa någonstans runt 14 000kwh. Det känns helt ok med tanke på att det är första året samt att det har varit en relativt kall vinter.

MEN, jag tycker att den jobbar så konstigt! Vi har en kamin som vi eldar med några kvällar/vecka och när jag har eldat så att temperaturen går över rumsgivarna så stängs slingorna programenligt. Men pumpen jobbar likväl på....
    Tyckte att du nämnde att samma fenomen finns hos er, eller?

Så frågan är, VET man att 495 jobbar så att den enbart går på utetemp?

En annan sak som stör mig är att om det är ganska kallt ute men att pumpen går på enbart kompressorn, då räcker det med att jag spolar typ 1 liter varmt vatten så går patronen in och står ett bra tag. Varför och går inte detta att konfigurera bort på något sätt. Dvs en längre fördröjning så att den först försöker komma ikapp m.h.a. kompressorn.

Ok, en hel vetenskap detta, men det är ju tur att flera sitter i samma båt och kan dela glädjen... ;)

7. S
    Medlem Nivå 4

Eftersom du har förrådsberedare så styrs inte pumpen av energibehovet i slingorna direkt, utan snarare av värmebehovet i ack.tanken eller i VV-beredaren.

8. N
    Medlem Nivå 2

Nu mitt i vintern, vad har ni andra för temperatur på köldbäraren ut i slingan? Där känner jag också att det borde kunna hända lite mer än vad det gör hos oss. I e.m. hade pumpen stått i viloläge flera timmar och borde således bunkra husets överskott ut i slingan, eller hur?
    Sedan i december har denna GT konstant legat på 0.0 då pumpen jobbar. Vad kan man då förvänta sig att den ska bunkra på för temp....ja min GT för kb går upp till hisnande 0.2 grader >:(

Hur ser detta ut för er andra under pumpens viloperioder nu när det är kallt ute?

9. N
    Medlem Nivå 2

Jag lägger till ytterligare en skum grej:
    I morse hade vi -18 grader ute och när jag tittade till pumpen jobbade den med 7.5kw tillskott. Mycket, men visst kan det ju hända när det är kallt ute.
    Jag noterade då GT värdena och såg att jag hade en framledning som var högre än beräknat värde. Mina varmvattentempar noterades också.
    En halvtimme senare jobbade den på med samma tillskott, några tiondels grader lägre framledning MEN INGET hade hänt med varmvattentemperaturerna !!

Undrar därför, var fasen tog dessa Kw vägen under tiden. Alltså ingen GT hade ökat, bara framledningen hade minskat en aning. Så jag förstår faktiskt inte vad som händer. Den står och jobbar för brinnande livet men ingenting händer ju!?

Att den jobbar på med mycket tillskott skulle ju kunna förklaras både med den teorin som Inger förespråkar, dvs utetempen styr. Även den teorin som säger att det är varmvattnets temp som styr skulle hålla eftersom det inte var speciellt varmt i beredaren.
    Men faktum kvarstår ändå, var tog min tillskotts energi vägen?? Kan väl knappast gå åt så mycket för att bara hålla temperaturnivåerna konstanta?

10. S
    Medlem Nivå 4

Nobba, låter trist men glöm de temperaturer som du kan läsa av i displayen, givarna är helkassa. Om du är intresserad så koppla på egna på de ställen du är intresserad av, jag har loggat mina mätvärden rätt länge nu och kan ge en bild av hur det ser ut ungefär.

Min KB kommer in på c:a +1, passerar frånluften och värms upp till +7, frånluften går då från +20 till +1, KB går sedan ner i VP och släpps sedan ut på -1.

Det är värt att understryka att tillskottet styrs av temperaturerna i pannan, shunten styrs av utetempen. Utetempen påverkar fördröjningar och tröskelvärden för tillskottet men kopplar inte in det.

Ditt eget resonemang är naturligtvis korrekt, för vad skulle hända om slingorna stänger pga braseldning eller annat, men det är fortfarande kallt ute, och tillskottet bara går, HÄRDSMÄLTA! ;D

Man kan hålla på och pilla hur mycket man vill men netto är ändå att om du har lagom temp inne så producerar pannan inte för mycket. Sen kan man optimera flöden på värmekretsarna, man kan optimera fläkten osv, men då är man inne på "tuning" och det handlar om små värden.

11. N
    Medlem Nivå 2

Kan du förklara det där med härdsmälta lite mer... :-/
    Kan det vara skadligt för pumpen att elda? Så kan det väl ändå inte vara!?
    Jag har iofs alltid badrumsslingan öppen genom att ha den givaren på max.

Sen vet jag inte riktigt om jag fick svar på var mina kw tar vägen så som jag beskrev i förra inlägget. Har du någon aning, nån annan?

12. S
    Medlem Nivå 4

Sorry, jag ironiserade lite, menar att om inte värdena ökar och pump och tillskott går, så går ju värmen åt till att värma upp huset. Jag tror det funkar rätt bra för Inger med sitt skruvande men för oss andra som inte kan elda hela tiden funkar det inte. Det är absolut inte skadligt att elda, tvärtom kan det vara rätt klokt att elda när det är så låga temperaturer, du minskar ju användningen av tillskottet.

Glöm teorin att värmen går till spillo, om du inte får ökade värden i pannan går effekten åt till huset och tillskottet styrs av energibehovet, med ett undantag, om du kör med radiatorer och behöver väldigt hög framledningstemperatur så klarar inte pumpen detta, utan det får göras med tillskott, men det är ett ovanligt tillstånd.

13. B
    Medlem Nivå 1

HJÄLP !

Jag har läst era kommentarer och förundras över hur lite era aggregat drar.
    Vår 495:a ha dragit över 12000kWh på 7månader och då har jag ändock eldat upp
    ca 2 m3 ved (mao ca 2000kWh). Vi bor i Norrköping med ett 2-plan hus på 192m2 och 35m2 garage uppvärmt till 10grC. Vi har golvärme+radiatorer på ovanplan.
    Vad jag förstått av manualen så måste jag ligga på en högre kurva eftersom vi har raiatorer på ovanplan så aktuell kurva är 4 med en knäckning uppåt mellan -5 - 0 gr C.
    Värmen fungerar bra även golvärmen är trög och när man eldar så får pumpen problem att jobba upp tempen i plattan igen om det är kallt ute. (=elspets)
    Men vad som oroar mig är att elen går obenhörligen in vid minus grader.
    Jag kanske inte har förstått men är det inte så att yttermanteln värmer upp tappvarmvattnets innermantel vilket innebär att kompressorn måste arbeta upp yttermantelns vatten till minst 50 grader för att sedan värmen ska gå över till tappvarmvattnet. Är tempen lägre lär väl värmen gå omvänd väg, så att den går från innermanteln till yttermanteln. Det kanske är nåt jag missat som någon kan förklara, för det sitter väl ingen ventil för vad kompressorn ska arbeta mot?.
    Hur kan då kurvan ha så stor betydelse? Kan vi verkligen få det tillräckligt varmt på ovanplan om vi använder oss av lägre kurva? Eller var det rent av dumt att sätta in vattenelement på ovanplan. Är det rent av bättre att ha en kurva 2 med spetsvärme på el-element då vi har ganska öppet mellan planen.
    Kan Inger eller någon annan påläst svara TACK!!

14. M
    Medlem Nivå 6

Vårt hus blir på 127,9...

Innebär det att det funkar med en IVT490 eller bör man uppgradera??
    E det ekonomiskt lönt?
    Vad kostar det i mellanskillnad ??

15. lbg
    Medlem Nivå 6

Till oss har IVT sagt att gränsen går vid 215 kvm...

Usch, detta är en djungel... :-/

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: