2 300 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Snabba pumpfrågor!
Bara lite snabba frågor jag behöver svar på i mitt arbete efter den optimala värmelösningen! 
1. Är livslängden på en jordvärmepump längre än livslängden på en frånlufts pump?
2._När_ den nu går sönder, behöver man byta hela kittet eller räcker det med kompressor eller något? (Pris?)
3. Kan det tänkas att man får längre livslängd om pumpen är kraftigare?(mindre tid den jobbar!)
Tack på förhand!
1. Är livslängden på en jordvärmepump längre än livslängden på en frånlufts pump?
2._När_ den nu går sönder, behöver man byta hela kittet eller räcker det med kompressor eller något? (Pris?)
3. Kan det tänkas att man får längre livslängd om pumpen är kraftigare?(mindre tid den jobbar!)
Tack på förhand!
1. Ja om pump & radiator system är rätt justerare (nästan det dubbla om man har tur)Jimmy_Andersson skrev:Bara lite snabba frågor jag behöver svar på i mitt arbete efter den optimala värmelösningen!
1. Är livslängden på en jordvärmepump längre än livslängden på en frånlufts pump?
2._När_ den nu går sönder, behöver man byta hela kittet eller räcker det med kompressor eller något? (Pris?)
3. Kan det tänkas att man får längre livslängd om pumpen är kraftigare?(mindre tid den jobbar!)
Tack på förhand!
2. om det är kompressor haveri & modellen finns kvar är det bara at byta denna del.
3. en underdimensionerad pump får kortare livslängd. (dom flästa pumar som säljs är underdumensionerade at 2 andledningar. köparen tar den billigaste offerten = den som räknat för snålt! & köperen har i många fall upgett fel energi siffror, då han efter värmepumps instalationen höjer inomhus tempen med 2 grader.
en rätt injusterad överdimensionerad pump & borrhål, man behövas komplitaras med volymförstorare, men med denna kombination så tror ialla fall jag att man får längre livslängd på grejorna!
När vi pratar lågtempratur så menar vi inte det som är standard. idag har alla hus lågtemp system, men vi menar super låg temp system ;DBAS skrev:Ja
1. Jordvärme 15-25 år (grannen har kört 22 år)
Frånluftvärme från 3 år (min egen höll 3 år)
2. Om du har en maskin med elektronik (eller annat specialdesignat för just det märket) kan du räkna med att få byta hela maskinen om inte (den dyra specialdesignade) reservdelen finns kvar i lager. Om du köper maskin byggd på standardkomponenter är det troligen kompressorn som packar ihop först. De kostar under 10.000:- upp till ca 15 kW.
3. Ju lägre radiatorvärme den levererar (oshuntat) desto mindre tryck behöver kompressorn leverera vilket ger längre livslängd och lägre strömförbrukning d.v.s. hög COP.
Sammanfattning.
Bygg ditt värmesystem för låga radiatortemperaturer.
Köp en berg/jordvärmepump byggd på standardkomponenter )
Eftersom alla "tillverkare" har Copeland eller Mitsubitchi kompressorer är livslängd och pris relativt likvärdiga.
rogge
Vill bara påpeka att man inte bör dra alla fabrikat av frånluftare över samma kam. Comfortzone's konstruktion skiljer sig väsentligt från vanliga frånluftare och den har troligen en livslängd i nivå med berg/markvärmepumpar. Jag skriver troligen eftersom den endast funnits på marknaden i ca 3 år.
Tack alla!!!
Mycket tacksam över era svar, det börjar klarna nu!
Har funderat en del på fjärrvärme då vi ev kan få det, men det måste kompletteras med någon luftcirkulation. Men nu när ni konstaterar att en jordpump håller 15-20 år samt att det inte kostar så mycket att laga den(jag trodde man behövde köpa _hela_ pumpen), tja, valet blir enklare.
I huset vi ska ha behöver man nog något som cirkulerar luften med, men jag tror jag sett tillkopplingsmoduler till det...
Förresten, vad menar ni med "lågtemperatur"?
Huset vi tänkt den ska sitta i är ett modulhus från Smålandsvillan, 1.5 plans på 160 m2.
I detta hus ingår en Nibe 360p(frånluftspump) och jag antar att elementen är dimensionerade för denna. Tyvärr får man bara 15k om man väljer bort denna, hoppas bara man kan "välja upp" sig utan betala för mycket...
O förresten igen, har för mig man kan få kyla ur en jordpump, sant? Vad behövs extra?
Mycket tacksam över era svar, det börjar klarna nu!
Har funderat en del på fjärrvärme då vi ev kan få det, men det måste kompletteras med någon luftcirkulation. Men nu när ni konstaterar att en jordpump håller 15-20 år samt att det inte kostar så mycket att laga den(jag trodde man behövde köpa _hela_ pumpen), tja, valet blir enklare.
I huset vi ska ha behöver man nog något som cirkulerar luften med, men jag tror jag sett tillkopplingsmoduler till det...
Förresten, vad menar ni med "lågtemperatur"?
Huset vi tänkt den ska sitta i är ett modulhus från Smålandsvillan, 1.5 plans på 160 m2.
I detta hus ingår en Nibe 360p(frånluftspump) och jag antar att elementen är dimensionerade för denna. Tyvärr får man bara 15k om man väljer bort denna, hoppas bara man kan "välja upp" sig utan betala för mycket...
O förresten igen, har för mig man kan få kyla ur en jordpump, sant? Vad behövs extra?
du får inte mycke kyla ute en jordvärme anläggning, du måste ta bergvärme för att få det.Jimmy_Andersson skrev:Tack alla!!!
Mycket tacksam över era svar, det börjar klarna nu!
Har funderat en del på fjärrvärme då vi ev kan få det, men det måste kompletteras med någon luftcirkulation. Men nu när ni konstaterar att en jordpump håller 15-20 år samt att det inte kostar så mycket att laga den(jag trodde man behövde köpa _hela_ pumpen), tja, valet blir enklare.
I huset vi ska ha behöver man nog något som cirkulerar luften med, men jag tror jag sett tillkopplingsmoduler till det...
Förresten, vad menar ni med "lågtemperatur"?
Huset vi tänkt den ska sitta i är ett modulhus från Smålandsvillan, 1.5 plans på 160 m2.
I detta hus ingår en Nibe 360p(frånluftspump) och jag antar att elementen är dimensionerade för denna. Tyvärr får man bara 15k om man väljer bort denna, hoppas bara man kan "välja upp" sig utan betala för mycket...
O förresten igen, har för mig man kan få kyla ur en jordpump, sant? Vad behövs extra?
Klicka här för att svara