310P Kompressor startar ej

7k läst  5 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Har en Nibe Figheter 310P och helt plötsligt startar inte kompressorn. Det finns ingen felkod i displayen men på kanal 14 visas värdet 01. -Är det någon som vet vad det betyder. Hade varit väldigt bra om någon hade info om vad kanalerna 12 till 21 har för innebörd.

Har för övrigt tyckt att effekten av värmepumpen varit begränsad men har för lite erfarenhet för att kunna avgöra. Huset, som är byggt 98 har gjort av med 90 Kwh/dygn i medeltal sedan december. Vi har runt 20 grader inne.

Hoppas någon har någon ide
    Joachim

2. B
    Medlem Nivå 9

Re: 310P Kompressor startar ej

Jag satt in min Nibe310 P år 2003. Kompressorn packade för andra gången för ett år sen. Det är möjligt att även du tillhör den stora mängd personer som har haft samma problem (propan som köldmedia förstör kompressorerna).
    Jag kör nu bergvärme (men har kvar Niben som är utmärkt på att göra varmvatten med el-patron och ventilationen fungerar utmärkt).
    Bergvärmeanläggningen lär gå minst 15 år utan några större problem. Den har gjort ca 3000 timmar till en kostnad av 4500 kr på ett år. Besparingen ligger på ca 13-14000 kWh per år.

3. J
    Medlem Nivå 1

Tack för din info. Det låter ju otäckt, -gått sönder 2 gånger sedan 2003! Vad kommer det sig att en bergvärmepump förväntas hålla längre? Används inte propan också i bergvärmepumpar som köldmedium?

4. S
    Medlem Nivå 7

Usch ja, jag gjorde också misstaget att köpa en NIBE 310P.. Dock har inte kompressorn kastat in handuken än, men det kommer väl...

Jag har forskat lite i vad de så kallade servicekanalerna är för något. Jag hittade ingen information på något forum på nätet, men en installatör jag pratade med sa att det var för att man kunde koppla in någon sorts speciellt instrument vid service osv och kunna styra lite olika specialsaker som t.ex. start och stopp av kompressorn oberoende av panntempen osv...

Denna värmepumpen har väldigt låg uteffekt, ca <2kW. Skulle jag köpa en frånluftsvärmepump idag skulle det bli en www.comfortzone.se , den har en effekt på hela 5kW och är mycket mera välbyggd. NIBE, IVT m.fl. är väldigt kostnadsmedvetna och det sätter sina spår.. Comfortzone är ganska mycket dyrare, men den extrakostnaden räknar man fort hem, tror jag...

5. C
    Medlem Nivå 14

JAg tror det är den låga effekten som gör attt pumpen får jobba ihjälsig. ska bli kul o se hur långe Comfortzone pumparna håller. Dom har ju varftals styrning, vilket borde vara en fördel

en bergvärmepump är ja kraftigare än 2kW. där tar man sällan lägre en 5 kW & ofta mellen 7-9 kW vilket gör att pumpen kan vila imellant

6. G
    Medlem Nivå 4

Principerna för hur en värmepump är uppbyggd är likadan oavsett om det är frånluft, bergsvärme eller annat.

Anledningen till att kompressorer har packat ihop var att man fick ett plötsligt förbud mot det köldmedium som användes i värmepumparna på slutet av förra århundradet. Man bytte då snabbt ut detta köldmedium mot ett nytt. Lite för snabbt i och med att det visade sig att smörjmedlet i kompressorn och det nya köldmediet skar sig. Man har nu bytt ut även smörjmedlet och detta problem är löst.

Det lite lustiga så här i efterhand är att det här problemet drabbade alla märken av värmepumpar men de olika tillverkarna skötte problemet lite olika. Vissa tillverkare krånglade och lät försäkringsbolaget stå för kostnaderna medans andra bara bytte ut kompressorerna utan krusiduller. Resultatet av detta är att vi konsumenter har fått intrycket att vissa pumpar drabbades mer av detta problem än andra.

/Gojan

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: